صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و پنجاه و یک - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و پنجاه و یک - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

گسترش چتر خدمات کاریابی با راه‌اندازی سامانه جست‌و‌جوی کار

دسترسی به اطلاعات صحت‌سنجی شده کارگر و کارفرما کارکرد دیگر سامانه جست‌و‌جوی شغل است

  طبق سامانه جست‌و‌جوی شغل، کارفرمایان اقدام به ثبت نیروی مورد نیاز می‌کنند و کارجویان نیز با جست‌وجوی شغل مورد نظر به سرعت جذب بازار کار می‌شوند. این سامانه در کمترین زمان ممکن کارفرمایان و کارجویان را به یکدیگر از طریق کاریابی‌ها متصل می‌کند تا هم کارفرمایان نیروی کار مورد نظر را جذب کنند و هم کارجویان در شغل مورد نظر خود وارد کار شوند. سامانه جست‌و‌جوی شغل، یکی از دستاوردهای اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف تسهیل روند کاریابی برای نیروهای جویای کار است که امکان ارتباط برخط کارفرمایان، کارگران و کاریابی‌های تحت پوشش این وزارتخانه را بدون نیاز به مراجعه‌ حضوری یا صرف هزینه‌ مازاد فراهم می‌کند.
به معنای دیگر، هدف دولت سیزدهم از طراحی سامانه جست‌و‌جوی شغل طبق آیین کاریابی‌ها، نظارت بر فعالیت کاریابی‌ها و کارفرمایان است.
گسترش چتر خدمات کاریابی به عموم مخاطبان(کارجویان و کارفرمایان)، رصد و پایش تغییر و تحولات بازار کار و رفع ناترازی‌های موجود، کاهش هزینه‌های جست‌و‌جوی شغلی اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان و دسترسی به اطلاعات صحت‌سنجی شده هر دو طرف بازار کار و اطلاعات ثبتی مبنا از دیگر مزایای سامانه جست‌و‌جوی کار است.

مزایای سامانه جست‌و‌جوی شغل
این سامانه قابلیت دیگری نیز دارد که یکی از مهم‌ترین مزایای آن محسوب می‌شود و آن ارائه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و تخصصی به کارجویان است. در صورتی‌که اطلاعات کارجویان ثبت شود، چنانچه کارجو به مهارت خاصی نیاز داشت، سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای ورود کرده و با ارائه آموزش‌های مهارتی، کارجو را به سمت مهارت‌آموزی هدایت می‌کند و در طول این فرایند نظارت مستمر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر فعالیت کاریابی‌ها صورت می‌گیرد.

کاهش هزینه‌های جست‌و‌جوی نیروی کار برای کارفرمایان
یکی از اهداف دولت سیزدهم از راه‌اندازی این سامانه توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتقا و ساماندهی بازار کار، کاهش هزینه‌های جست‌و‌جوی شغل برای کارجویان، کاهش هزینه‌های جست‌و‌جوی نیروی کار برای کارفرمایان، اتصال سریع و بدون واسطه کارجویان و کارفرمایان و در نهایت شفافیت و پویایی در بازار کار است که اکنون سامانه جست‌و‌جوی شغل به‌صورت رایگان در دسترس مردم قرار گرفته است. برای ثبت نام از طریق سامانه جست‌و‌جوی شغل هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود. در صورت صدور معرفی‌نامه از طریق دفاتر کاریابی، کارجو بخشی از هزینه به‌کارگماری را براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کاریابی پرداخت می‌کند.
کارجویان و کارفرمایان در دو بخش جداگانه در این سامانه و به منظور اتصال سریع‌تر برای یافتن شغل مناسب و نیروی کار متخصص به سامانه جست‌و‌جوی شغل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس shoghl.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت نام می‌کنند. کارجویان اقدام به ثبت اطلاعات هویتی، سابقه‌ کاری و تخصص و مهارت‌هایی که دارند می‌کنند، در مرحله بعد کارجویان در مشاغلی که دوست دارند در آن کار کنند یا فرصت‌های شغلی مرتبط و مورد علاقه خود را در این سامانه جست‌و‌جو و ثبت‌نام می‌کنند. طبق این سامانه کارجویان با وارد شدن به بخش «فرصت‌های شغلی» و درج شغل و استان مربوطه نسبت به مشاهده و انتخاب فرصت شغلی مورد نظر اقدام می‌کنند. پس از تأیید شغل مورد نظر، اطلاعات کارجو در کارتابل کاریابی‌هایی که فرصت شغلی را ثبت کرده‌اند قرار داده می‌شود. در این مرحله مدیران کاریابی برای صدور معرفی‌نامه با کارجویان تماس گرفته و جهت اخذ معرفی‌نامه و حق‌الزحمه تعیین شده دعوت می‌کنند.
در طرف مقابل نیز کارجویان درخواستشان مبنی بر نوع تخصص و مهارت از نیروی کار را ثبت می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا در مدت زمان کوتاه، کارجو به کارفرما معرفی و به‌زودی مشغول به کار شود.
فرایند سامانه به گونه‌ای طراحی شده که کارفرما فقط به اطلاعات شغلی، مهارتی و تحصیلی کارجو دسترسی داشته و کارجو هم صرفاً اطلاعات فرصت شغلی را مشاهده می‌کند. صدور معرفی‌نامه توسط مدیران کاریابی به انجام می‌رسد.
در این سامانه کارفرمایان می‌توانند از بین رزومه‌های موجود در سامانه جست‌و‌جو کرده و درخواست به‌کارگماری کارجویان را در سیستم ثبت کنند تا باقی مراحل توسط کاریابی انجام شود.
وظیفه اصلی مدیریت فرصت‌های شغلی و روابط میان کارجویان و کارفرمایان برعهده کاریابی‌هاست. در همین راستا درخواست‌های به‌کارگماری و استخدامی ثبت‌شده توسط کارفرمایان و کارجویان در سامانه توسط کاریابی‌ها بررسی و رسیدگی می‌شود و کاریابی‌ها این قابلیت را دارند که اطلاعات کارجویان و کارفرمایانی را که به‌ شکل حضوری مراجعه می‌کنند در سامانه مستقیماً ثبت کنند.
سامانه ارتقایافته فرصت شغلی نه تنها باعث سرعت بخشی در اتصال نیروی کار به بازار شد بلکه منجر به بهبود و انسجام در عملکرد کاریابی‌ها و در نهایت رشد نرخ اشتغال کشور و افزایش رضایتمندی ذینفعان شد.
در این سامانه کاریابی‌ها، کارفرمایان و کارجویان می‌توانند ضمن ایجاد پنل کاربری و ثبت داده‌های لازم از خدمات سامانه در زمینه معرفی فرصت‌های شغلی، شناسایی افراد آماده به کار و تطبیق شغلی بهره‌مند شوند. یکی دیگر از دستاوردهای این سامانه، شفافیت و پویایی در بازار کار و تحلیل وضعیت بازار کار و شناسایی مشاغل مورد نیاز بازار کار است که تصمیم‌گیری برای ارائه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای را آسان می‌کند. همچنین این سامانه سیاستگذاری بهتر و بهبود عملکرد بازیگران حوزه بازارکار را به دنبال خواهد داشت. نظارت بر عملکرد کاریابی‌ها از دیگر اهداف راه‌اندازی این سامانه است. با امکان انجام نظارت‌های عالیه بر عملکرد کاریابی‌ها از طریق این سامانه، تخلفات احتمالی کاهش یافته و با اعتماد‌سازی موجبات رضایت‌مندی کارجویان و کارفرمایان و ارتقای عملکرد کاریابی‌ها فراهم خواهد شد.

جذب 20 هزار نفر در بازار کار
در این باره مدیرکل دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد که از زمان راه‌اندازی سامانه جست‌و‌جوی شغل در تیر سال‌جاری تا 21 آذر ماه امسال، تعداد ۲۰۸ هزار فرصت شغلی را دفاتر کاریابی و نیز کارفرمایان مستقل در سامانه ثبت کرده‌اند. طبق گفته «امید ملک» حدود ۸۰ هزار درخواست شغلی در این سامانه به ثبت رسیده و ۲۰ هزار نفر از این افراد جذب بازار کار شده‌اند. یک سامانه جامع و یکپارچه برای جست‌و‌جوی شغل و جذب نیروی کار است که از طریق آن تأمین نیروی کار مناسب و موردنیاز کارفرمایان با صرف هزینه و زمان کمتر و با سرعت و دقت بیشتر انجام می‌شود. همچنین بانک اطلاعاتی حاصل از این سامانه در سطح کلان با ارائه اطلاعات صحیح و بهنگام با رویکرد اتصال به وب سرویس‌های متعدد برای افزایش ضریب اطمینان داده‌های ثبتی، کمک شایانی به سیاستگذاران حوزه اشتغال کشور در اتخاذ تصمیمات مناسب این حوزه کرده و در نتیجه بهبود عملکرد نقش‌‌آفرینان حوزه بازار کار را به همراه خواهد داشت.

 

بــــرش

سرعت‌بخشی به جذب نیروی کار
دولت سیزدهم در راستای تسهیل در اشتغال و سرعت‌بخشی به جذب نیروی کار در بازار اقدام به راه‌اندازی سامانه ارتقایافته جست‌و‌جوی شغل کرد. سامانه جست‌و‌جوی شغل shoghl.mcls.gov.ir، با هدف کاهش هزینه‌های جست‌و‌جوی شغل، بهبود و انسجام در عملکرد کاریابی‌ها و در نهایت افزایش اشتغال، راه‌اندازی شده است. ورود به سایت مذکور، از بخش ورود کارفرمایان و ورود کارجویان، انجام گرفته و ثبت‌نام در سامانه نیز از طریق بخش ثبت‌نام کارفرمایان و ثبت نام کارجویان، امکان‌پذیر است.

جستجو
آرشیو تاریخی