صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و پنجاه و یک - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و پنجاه و یک - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

مرحله اول سود سهام عدالت امروز در حساب سهامداران

دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی ۷۳۶ هزار تومان و یک میلیون تومانی یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد

امروز ششمین دوره از واریز سود سهام عدالت به حساب 45 میلیون سهامدار انجام می‌شود. براساس اعلام رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، واریز مرحله نخست سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر، به حساب سهامداران عدالت از امروز (پنجشنبه ۲۳ آذرماه) آغاز می‌شود. مجید عشقی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سود سهام عدالت مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر، در دو مرحله به حساب دارندگان سهام عدالت واریز خواهد شد، افزود: پرداخت سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت از فردا «پنجشنبه ۲۳ آذرماه» آغاز و به مدت ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اطلاعات سهامداران سهام عدالت را روز سه‌شنبه به بانک‌های عامل ارسال کرده تا فرایند واریز سود هر چه سریعتر عملیاتی شود.
 
پرداخت سود از 492 هزارتومان تا 1.3 میلیون تومان
براساس توضیحات معاون وزیراقتصاد، سود پرداختی به سهامداران بسته به ارزش سهامی که دراختیار دارند متفاوت و از 492 هزارتومان تا بیش از یک میلیون و 300 هزارتومان را دربرمی گیرد. وی با بیان اینکه مبلغ سود پرداختی در مرحله اول با توجه به میزان سبد سهام عدالت هر سهامدار متفاوت خواهد بود، گفت: دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: البته مبالغ فوق به صورت علی‌الحساب است، و باقیمانده سود سهام عدالت پس از تکمیل واریزی شرکت‌های سرمایه‌پذیر تا پایان سال به حساب سهامداران واریز خواهد شد.
عشقی با قدردانی از شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را در موعد مقرر پرداخت کردند، افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار مکاتبات و مذاکرات لازم را برای دریافت کل سود سهام مشمولان سهام عدالت انجام خواهد داد، به طوری‌که امیدوارم بتوانیم تا پایان سال باقیمانده سود این گروه از سهامداران را دریافت و به حساب آنها واریز کنیم.همچنین وزیر اقتصاد نیز از آغاز واریز سود سهام عدالت از امروز خبر داد. به گفته احسان خاندوزی از امروز سود سهام عدالت از ٧٠٠ هزار تومان تا یک میلیون تومان برای ۴۵ میلیون نفر دارنده این سهام آغاز می‌شود.
با توجه به فرایند پرداخت سود در سال گذشته احتمالاً واریزی‌ها بین دو تا سه روز طول می‌کشد.طبق وعده، قرار است مرحله دوم سود سهام عدالت نیز پایان سال‌جاری پرداخت شود.
 
جزئیات سود پرداختی به سهامداران از سال 1395 تا 1400
پس از پایان دوره 10 ساله برای پرداخت اقساط سهام عدالت از سال 1395 سهامداران توانستند نخستین سود خود را از سهامی که دراختیار دارند، دریافت کنند. با پایان دوره 10 ساله اجرای طرح و به موجب مصوبه جلسه مورخ دوم اسفند ماه ۱۳۹۵  شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی، سود توزیعی توسط شرکت‌ها برای سال مالی 1395 و پس از آن به مشمولین تعلق گرفت.
بعد از صدور فرمان آزاد‌سازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال 1399 از سوی مقام معظم رهبری پرداخت سود به عملکرد شرکتهای سرمایه پذیر به کلیه سهامداران توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام شده است. برهمین اساس در این سال درمجموع 3 هزار و 600 میلیارد تومان سود شرکت‌های سرمایه پذیر میان سهامداران عدالت تقسیم شد. اما در سال 1396 مجموع سود واریزی به حساب مشمولان به 4 هزار و 100 میلیارد تومان رسید که در سال 1397 این رقم به 4 هزار و 850 میلیارد تومان افزایش یافت. این درحالی است که در سال 1398 با رشد دو برابری سود توزیعی رقمی که به حساب سهامداران واریز شد به 8 هزار و 800 میلیارد تومان افزایش یافت با ادامه این رشد که ناشی از رشد ارزش شرکت‌های سرمایه پذیر بود، سود واریزی در سال 1399 به 9 هزار و 500 میلیارد تومان رسید. اما در سال 1400 با رشد چندبرابری مجموع سود واریزی به 31 هزارمیلیارد تومان رسید.
 
جزئیات تعداد مشمولین و شرکت ها
باتوجه به قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی موضوع تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی برای شناسایی افراد مشمول طرح «توزیع سهام عدالت» با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فراهم آوردن شرایط واگذاری سهام به مشمولان و با عنایت به ابلاغ دستورالعمل مربوط در سال 1389 توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی، در 20 مرحله مشمولین طرح شناسایی و تعداد 49 میلیون و 148 هزار و 774 نفر به عنوان مشمولین نهایی طرح شناسایی شدند.
 سهام قطعی تخصیص یافته به طرح توزیع سهام عدالت در 49 شرکت سرمایه پذیر شامل 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی به ارزش 266، 363 میلیارد ریال، به مشمولین طرح تعلق گرفت. ارزش این پرتفوی در حال حاضر به حدود 7، 933، 221 میلیارد ریال یعنی تقریباً 30 برابر ارزش اولیه سهام تخصیص یافته رسیده است.
باتوجه به مصوبات شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی مقرر گردید به هر خانوار تا سقف حداکثر 5 میلیون تومان سهام عدالت تخصیص یابد. لیکن با عنایت به میزان ارزش سهام تسویه شده از محل سود شرکتها، به هر فرد مشمول تخفیف (افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی) حداکثر یک میلیون تومان سهم تخصیص یافت و مابقی افراد، خارج از پوشش نهادهای حمایتی، متناسب با تعداد افراد یک خانوار از ارزش سهام کمتری برخوردار شدند.

 

بــــرش

۳۲ هزار میلیارد تومان سود به حساب سهامداران سهام عدالت واریز می‌شود
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان سود از امروز به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود. محمد باغستانی اظهار داشت: سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ به بیش از ۴۳ میلیون سهامدار از امروز آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم مشمولان سهام عدالت سود در این مرحله واریز خواهد شد، افزود: بیش از یک میلیون سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شماره شبای معتبر روبه‌رو هستند که این افراد می توانند با ثبت‌نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان Sejam.ir در فرایند دریافت سود در دوره‌های بعدی قرار گیرند. مدیرعامل سمات با بیان اینکه بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند، افزود: وراث این گروه از سهامداران که در طول هفته‌های گذشته به شعب شرکت‌های کارگزاری یا بانک‌های منتخب مراجعه و اطلاعات خود را در سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث (میراث) ثبت کرده‌اند، در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان خود را دریافت خواهند کرد. وی اضافه کرد: در صورتی که وراث متوفیان سهام عدالت تا اسفندماه امسال مدارک خود را در سامانه میراث ثبت کنند، می‌توانند سود سنوات سال‌های قبل را دریافت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی