درآبان ماه امسال از میان 15 رشته فعالیت صنعتی، 9 رشته با رشد تولید همراه بوده است

تداوم روند نزولی شاخص قیمت صنایع بورسی

صنعت خودرو با کاهش 28.3 درصدی در تولید نسبت به آبان 1401 مواجه شد

در آبان ماه سال 1402، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 8 و 7/7 درصدی را تجربه کرده است، همچنین نسبت به ماه قبل شاخص تولید کاهش 4 /4 درصدی و شاخص فروش افزایش 2/0 درصدی داشته‌اند.
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در آبان ماه سال 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات کاهش 3 /28 و 4/22 درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش 3/5 و 2/24 درصدی داشته است. همچنین شاخص تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی به‌جز دارو نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 18 و 5/8 درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش 1 /23 و 3/10 درصدی داشته است. در آبان ماه سال 1402 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی کاهش منفی 5/0 درصدی را ثبت کرده است، همچنین رشد نقطه به نقطه با افزایش 5/0 واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به 5/24 درصد رسیده است. گفتنی است، میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در آبان ماه سال 1402 روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داده و با 3 واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان 4/23 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
رشد تولید در 9 فعالیت صنعتی
طی آبان ماه سال 1402، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 8 درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش 4/4 درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی 9 رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و 6 رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های دارو، لاستیک و پلاستیک و سایر کانی‌های غیرفلزی بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته‌فعالیت‌های خودرو و قطعات، شیمیایی به‌جز دارو و کاشی و سرامیک بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند. همچنین طی آبان ماه سال 1402 نسبت به ماه قبل، رشته فعالیت‌های محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات، کاشی و سرامیک و خودرو و قطعات بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت‌های شیمیایی به‌جز دارو، فلزات پایه و کک و پالایش بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.
 
وضعیت شاخص تولید شرکت‌های معدنی
شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 2 درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش 7/6 درصدی مواجه شده است. طی آبان ماه سال 1402، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 7/7 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 2/0 درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 5 رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و 10 رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند. رشته فعالیت‌های کاشی و سرامیک، لاستیک و پلاستیک و سایر کانی‌های غیرفلزی بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته‌فعالیت‌های خودرو و قطعات، محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات و تجهیزات برقی بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند. همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل، رشته فعالیت‌های لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک و خودرو و قطعات بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته فعالیت‌های شیمیایی به‌جز دارو، تجهیزات برقی و محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش ثبت کرده‌اند. شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 8/17 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 5/1 درصدی مواجه شده است. در آبان ماه ساال 1402 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی کاهش 5/0 درصدی را ثبت کرده است، همچنین رشد نقطه به نقطه با افزایش 5/0 واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به 5/24 درصد رسیده است. گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در آبان ماه سال 1402 روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داده و با 3 واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان 4/23 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
وضعیت شاخص فروش در صنایع بورسی
همچنین در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی 5 رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و 10 رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک و سایر کانی‌های غیرفلزی بیشترین افزایش در شاخص فروش و رشته فعالیت‌های خودرو و قطعات، محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات و شیمیایی بجز دارو بیشترین کاهش را در شاخص فروش تجربه کرده‌اند.
طی آبان ماه سال 1402 نسبت به ماه قبل، رشته فعالیت‌های محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات، خودرو و قطعات و کاشی و سرامیک افزایش در شاخص تولید داشته‌اند و رشته فعالیت‌های شیمیایی به‌جز دارو، فلزات پایه و چوب و کاغذ کاهش را در شاخص تولید ثبت کرده‌اند. همچنین رشته فعالیت‌های خودرو و قطعات، لاستیک و پلاستیک و کاشی و سرامیک افزایش در شاخص فروش و رشته فعالیت‌های شیمیایی، محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات و تجهیزات برقی کاهش در شاخص فروش داشته‌اند.
 
افت تولید خودروسازان
در آبان ماه سال‌جاری شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات برمبنای شرکت‌های بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 3/28 درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش 3/5 درصدی داشته و همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 4/22 درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش 2/24 درصدی داشته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی