صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تحلیل
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بورس
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و پنجاه و سه - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و پنجاه و سه - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

اخبار

جهش تجارت ایران و عمان

از اهداف وزارت صمت تسهیل تجارت برای بازرگانان است و یکی از این راهکارها کاهش تعرفه‌های تجاری است. بر این اساس تعرفه‌های تجارت ترجیحی کمی از تجارت آزاد بالاتر و محدودتر هستند، اما اثربخشی مناسبی بر میزان تجارت دارند. عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب و اشاره به پیگیری برقراری تجارت ترجیحی بین ایران و عمان گفت: با توجه به عضویت عمان در شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC)، می‌توانیم تفاهمنامه تجارت ترجیحی داشته باشیم و فهرستی از کالاها شامل نرخ‌های پایین‌تر باشد. این مسأله می‌تواند منفعت بازرگانان را افزایش داده و در نهایت منجر به افزایش میزان تجارت دو کشور شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: هدف تجارت با عمان برای قدم اول ۳.۵ میلیارد دلار در سال است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به سادگی می‌توانیم این رقم را به ۵ میلیارد دلار برسانیم.

 

عطش خرید لاستیک کاهش یافت

مردم می‌توانند از طریق سایت و سامانه برای خرید لاستیک اقدام کنند، اگر کسی نمی‌تواند از این طریق تایر بخرد با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز می‌تواند تایر خود را همان لحظه دریافت کند. جمال میرزایی رئیس انجمن صنعت تایر ایران گفت: در حال حاضر فاصله قیمت مصوب و آزاد تایر کاهش یافته و هم زمان عطش خرید این کالا نیز کنترل شده است. میرزایی افزود: به دلیل تغییر ثبت سامانه در یک بازه زمانی تا حدودی صف خرید ایجاد شده بود که موجب برخی نارضایتی‌ها هم شد. در این راستا وزارت صمت دستور به فروش آفلاین لاستیک داد که البته از جانب برخی نمایندگی‌ها رعایت نمی‌شود. اما تقاضا کاهش یافته که به دلیل تهیه تایر به روش‌های مختلف است. حتی برخی از تایرها مشتری ندارد و در مغازه‌ها مانده است. این مقام صنفی با اشاره به افزایش تولید تایر نسبت به ۲ ماه گذشته خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار تن به ظرفیت تولید اضافه شده و تا پایان سال نیز ۱۰ هزار تن به ظرفیت افزوده می‌شود. همچنین تا پایان سال آینده نیز ۱۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید تایر اضافه خواهد شد.میرزایی با بیان اینکه به فکر افزایش صادرات هستیم، افزود: تایر داخل استانداردهای اروپا را طی می‌کند.

 

ثبات و آرامش نسبی
در بازار خودرو

آرامش بر بازار خودرو حاکم است منتهی قیمت تعدادی از خودروها از جمله محصولات خانواده پژو و در مونتاژی‌ها و خودرو هایما که توسط شرکت خودروساز فاکتور فروش نمی‌شود، در بازار دچار نوسان و افزایش قیمت تقریبی شده است.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه بازار خودرو طی دو هفته اخیر از ثبات نسبی برخوردار شده، گفت: در محصولات خانواده پژو محصولاتی همچون پژو پارس tu۵ و پژو پارس ساده و در مونتاژی‌ها، هایما S۷ طی دو هفته اخیر افزایش قیمت داشته، چراکه این خودروها فاکتور نمی‌شوند. مؤتمنی افزود: در سایر محصولات ایران‌خودرو و تمامی محصولات گروه سایپا و حتی خودروهای مونتاژی خودروسازان خصوصی اختلاف قیمتی طی دوهفته اخیر دیده نمی‌شود و قیمت‌ها تقریباً از ثبات نسبی برخوردارند و ثبات قیمتی خود را حفظ کرده‌اند. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: اگر همان تعداد خودرویی که وزارت صمت در ابتدای سال برای واردات وعده کرده بود، طبق برنامه وارد شده بود، فاصله قیمت کارخانه تا بازار کمتر می‌شد.

جستجو
آرشیو تاریخی