صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تحلیل
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و پنجاه و چهار - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و پنجاه و چهار - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

صاحب کارخانه هواپیما‌سازی هستیم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ساخت هواپیمای سیمرغ با مشارکت وزارت راه، وزارت دفاع و وزارت صنعت که مسئولیت‌های مشخصی دارند، در حال انجام است؛ امروز می‌توانیم بگوییم جمهوری اسلامی ایران دارای کارخانه هواپیماسازی است.
روز گذشته در نشست خبر معاونان بخش هوایی وزارت راه و شهرسازی در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، محمدمحمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در دو سال اخیر بیش از ۷۰ هواپیما و بالگرد خریداری و وارد شده است.
محمدی بخش اظهار کرد: در نوسازی تأمین اعتبار انجام شده اما تا قبل از ورود هواپیما به کشور رسانه‌ای نمی‌شود؛ البته در آینده نزدیک شاهد خبرهای خوبی خواهیم بود.
وی در خصوص مصرف سوخت یارانه‌ای ایرلاین‌ها گفت: شرکت‌های هواپیمایی داخلی روزانه برای مسیرهای خارجی ۱ میلیون لیتر و ۲.۴ میلیون لیتر برای مسیرهای داخلی مصرف می‌کنند.
وی بیان کرد: وزارتخانه‌های دفاع، صمت و راه در موضوع هواپیمای ساخت داخل فعال هستند، هواپیمای مسافری و باری، فرایندهای ثبت قانونی خود را دارد که کارشناسان سازمان همواره نظارت می‌کنند و سپس مجوز بهره‌برداری صادر می‌کنند. امروز با افتخار جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند که دارای کارخانه هواپیماسازی است و به تاب‌آوری صنعت کمک می‌کند. وی افزود: پیشنهاد اصلاح عوارض در برنامه ۱۴۰۳ عدد ۱۰ یورو برای هر مسافر غیر از پروازهای عتبات و زیارتی داده شده است.

درآمد کشور از محل پروازهای عبوری سالانه ۲۳۰ میلیون دلار
رضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت: روزانه 1000 پرواز عبوری از آسمان کشور داریم.
وی درباره انتقال پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام(ره) اظهار کرد: فرودگاه مهرآباد هاب پروازهای داخلی است و روزانه تا ۴۰۰ پرواز در مهرآباد انجام‌ می‌شود، انتقال این پروازها به فرودگاه امام موجب نارضایتی مردم می‌شود و برای مردم مشکل‌آفرین است.
وی در پاسخ به سؤال فارس گفت: اداره ۵۴ فرودگاه کشور، توسعه و هزینه‌های آنها برعهده ماست، سهم درآمدهای پروازهای عبوری ۸۵ درصد بودجه کل شرکت و ۲۳۰ میلیون دلار در سال است.

درآمدهای شهر فرودگاهی ۴.۵ برابر شد
سعید چلندری مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز در جریان دومین روز از هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل گفت: درآمدهای شهر فرودگاهی امام(ره) در دولت سیزدهم نسبت به پیش از آن ۴.۵ برابر شد و سال آینده این افزایش به هشت برابر خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: از سایر اقدامات قابل اشاره، موضوع فاز ۲ شهر فرودگاه امام(ره) بود که پس از ۱۸ سال عملیاتی می‌شود. در عملیات فاز ۲ ساخت فرودگاه جدید با مقیاسی ۱۰ برابر فرودگاه معمولی در دستور کار خواهد بود و امیدواریم فاز نخست آن تا پایان این دولت به اتمام برسد.
چلندری به انجام روزانه ۳۵۰ تا ۴۵۰ پرواز در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: این فرودگاه ظرفیت و کشش بیش از این میزان پرواز را ندارد. وی بیان داشت: در ترمینال جدید که در فاز دوم شهر فرودگاه امام اجرایی می‌شود، انجام پروازهای داخلی و خارجی پیش‌بینی شده است. مدیرعامل شهر فرودگاهی امام(ره) اظهارداشت: جمع کردن فرودگاه مهرآباد بسیار سخت و زیان‌آور است و شاید حتی تا ۱۵ سال آینده نیز این اتفاق نیفتد، زیرا زیرساخت‌های متعددی در آن وجود دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی