صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و پنجاه و هفت - ۰۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و پنجاه و هفت - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

در هشت‌ماهه سال‌جاری صورت گرفت

افزایش 30 درصدی صادرات طلای سرخ

رشد ۴۵ درصدی قیمت زعفران امسال قیمت هر کیلوگرم زعفران دسته به ۴۸ میلیون تومان، زعفران پوشال به ۵۵ میلیون تومان و زعفران نگین به ۵۸ تا ۶۵ میلیون تومان رسیده است که نسبت به سال گذشته بین ۳۵ تا ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد

هما همت‌خواه
روزنامه نگار

«غلامرضا میری» رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران درباره وضعیت تولید و صادرات زعفران گفت: براساس گزارش‌های موجود گمرک جمهوری اسلامی، سال گذشته در مجموع ۲۸۶ تن زعفران به ارزش بیش از ۳۴۰ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده بود.
به گفته وی، زعفران دومین محصول ارزشمند صادراتی کشور است که از دو عامل اقلیمی دما و بارندگی بشدت آسیب‌پذیر است.
میری اظهار داشت: به‌رغم آمار کاهش تولید زعفران در سال‌جاری، میزان صادرات زعفران آبان‌ماه امسال از لحاظ وزنی ۱۳۶ تن به ارزش بیش از ۱۳۵ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن حدود 30 درصد و از لحاظ ارزش ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، میزان صادرات زعفران در آبان‌ماه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۰۷ کیلوگرم به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیون دلار بوده است. وی افزود: البته میزان صادرات در مهرماه امسال دارای رشد ۵۸ درصدی بوده که امیدواریم تا پایان سال میزان صادرات مجدداً به رشد مذکور برسد.
میری تصریح کرد: بیشترین میزان صادرات مربوط به کشورهای اسپانیا، امارات متحده عربی، چین و افغانستان است.
 نایب‌رئیس شورای ملی زعفران کشور درباره تولید و سطح زیرکشت گفت: میزان تولید زعفران سال گذشته کشور بیش از ۲۰۰ تن در سطح ۹۲ هزار هکتار از اراضی بوده است که امسال با توجه به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی، برآورد می‌شود این رقم به ۱۵۰ تن برسد.  به گفته وی، میزان تولید امسال بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
میری افزود: این درحالی است که میزان تولید زعفران در سال‌های ۹۸ و ۹۹ حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار تن بوده است.
 
رشد ۴۵ درصدی قیمت زعفران در سال زراعی جاری
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت زعفران در کشور است، گفت: امسال قیمت هر کیلوگرم زعفران دسته به ۴۸ میلیون تومان، زعفران پوشال به ۵۵ میلیون تومان و زعفران نگین به ۵۸ تا ۶۵ میلیون تومان رسیده است که نسبت به سال گذشته بین ۳۵ تا ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
میری یکی از مشکلات تولیدکنندگان زعفران را هزینه‌های بالا دانست و خاطرنشان کرد: این درحالی است که پیش از مهرماه امسال قیمت هر کیلوگرم زعفران دسته ۳۷ میلیون تومان، زعفران پوشال ۴۴ تا ۴۷ میلیون تومان و زعفران نگین بین ۴۲ تا ۴۷ میلیون تومان بوده است.
این مقام صنفی افزایش قیمت را ناشی از کاهش تولید، استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها دانست.
وی افزایش قیمت جهانی زعفران را متأثر از رشد قیمت این محصول در ایران دانست و گفت: با توجه به اینکه از قبل مطرح بود امسال استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی خواهیم داشت بنابراین خریداران خارجی در مرداد، شهریور و مهرماه امسال اقدام به خرید کردند که همین امر رشد قابل توجه رشد صادرات را در مهرماه نشان می‌دهد.
 نایب‌رئیس شورای ملی زعفران کشور گفت: با وجود افزایش قیمت زعفران در کشور اما همچنان تولیدکنندگان از این رقم‌ها راضی نیستند و براین باورند که قیمت فعلی زعفران کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد، زیرا کشاورزانی که سال گذشته در هر هکتار بین ۸ تا ۱۲ کیلوگرم برداشت زعفران داشتند امسال این رقم به یک سوم رسیده است.
میری از عملکرد زعفران در واحد سطح گلایه‌مندی کرد و افزود: برخی کشاورزان در اراضی زیرکشت خود بهره وری خوبی ندارند و عملکردشان در هر هکتار حدود ۳.۵ کیلوگرم است اما برخی کشاورزان پیشرو با بکارگیری علم و دانش در هر هکتار ۲۵تا ۴۱ کیلوگرم برداشت محصول دارند.
وی براین باور است که با وجود ۱۲۷ هزار هکتار زیرکشت پیاز زعفران در کشور لازم است کشاورزان ما به سمت افزایش راندمان گام بردارند تا در هر هکتار بتوانند عملکردشان را حداقل به ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم برسانند
نایب رئیس شورای ملی زعفران کشور یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان زعفران را کمبود منابع آبی دانست و گفت: اکنون کشاورزان با کمبود منابع آبی از چاه‌ها و قنوات روبه‌رو هستند به طوری که امسال در برخی از مناطق ابیاری زعفران با تانکر انجام شده است.
وی اضافه کرد: زعفران گیاه کم آب بری است به شرط اینکه در آذرماه پس از برداشت محصول زمین از طریق بارندگی‌ها آبیاری شود اما امسال که بارندگی نداریم باید زمین از طریق منابع آبی کشور تأمین شود که بازهم این موضوع مشکل ساز است.
میری براین باور است که ایران دارای انحصار تولید و صادرات دو محصول پسته و زعفران بود که اکنون برای حفظ جایگاه این محصول امیدواریم سال آینده با این مشکل تولید روبه‌رو نباشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی