صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شانزده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شانزده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

کسب و کار سمساری‌ها رونق گرفت

افزایش قیمت لوازم خانگی، مردم را به سمت استفاده از کالاهای دست دوم سوق داده است

هما همت خواه
روزنامه نگار


طی سال‌های اخیر با افزایش قیمت لوازم خانگی روبه‌رو بودیم اما در سه‌ماهه سال‌جاری نیز شاهد دو بار افزایش قیمت این کالاها طی مدت زمان کوتاهی شدیم، بنابراین رشد قیمت در لوازم خانگی باعث شده که بخشی از مردم به سمت خرید لوازم خانگی دست دوم روی بیاورند.
با توجه به نوسان نرخ ارز، رشد لوازم خانگی در سال‌جاری در حدی بوده که بخشی از مردم توان خرید کالاها و لوازم خانگی نو را ندارند بنابراین به سمساری‌ها و واحدهای فروش لوازم خانگی دست دوم مراجعه می‌کنند.
رئیس اتحادیه صنف سمساران (اثاثیه دست دوم) تهران گفت: در پی گرانی لوازم خانگی نو، مردم برای خرید اثاثیه دست دوم تمایل بیشتری پیدا کرده اند؛ تاجایی که خرید از این صنف نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.
داود عبدالهی فردگفت: البته از آنجایی که کالاهای نو گران شده؛ اثاثیه دست دوم هم به دنبال گرانی لوازم خانگی نو دستخوش تغییراتی شده و این‌گونه نیست که فکر کنیم اقشار ضعیف جامعه می‌توانند لوازم خانگی دست دوم را ارزان تهیه کنند.
وی اظهارداشت: پیش از این مردم قبل از اینکه طول عمر لوازم خانگی و دستگاه‌های برقیشان تمام شود اقدام به تعویض لوازم خانگی خود از طریق واحدهای سمساری می‌کردند، اما طی سال‌های اخیر از جمله امسال بخشی از مصرف کنندگان ما زمانی که می‌بینند مابه التفاوت تبدیل کالای فرسوده شان به کالای نو زیاد است ترجیح می‌دهند تا زمانی که می‌توانند از کالاهای خود استفاده کنند.
وی افزود: اکنون مانند گذشته مردم کالاهای خود را نمی‌فروشند، در واقع افرادی که می‌خواهند کالا‌های دست دوم خود را به سمساران بفروشند در ابتدا آن کالا را با قیمت نو آن محاسبه کرده و پس از آن اقدام به فروش محصول خود می‌کنند، بنابراین کالای دست دوم به راحتی از خانه مردم خارج نمی‌شود.
وی تصریح کرد: زمانی که عمر یک دستگاه یا لوازم خانگی رو به اتمام است، مردم به واحدهای اثاثیه دست دوم برای فروش آنها مراجعه می‌کنند، تا با فروش بتوانند یک کالای نو یا لوازم خانگی دست دوم بهتر از وسایل خودشان خریداری کنند.
رئیس اتحادیه صنف سمساران (اثاثیه دست دوم) تهران گفت: کالاها و لوازم خانگی دست دوم نرخ مصوبی ندارد و طبق توافق طرفین از مردم خریداری می‌شود و برای فروش آن نیز عواملی همچون تمیزبودن، سلامت، جدید یا قدیم بودن دستگاه مورد توجه است و براساس آن قیمت‌گذاری می‌شود.
وی افزود: درحال حاضر در مجموع حدود ۱۱۰۰ واحد فروش سمساری (اثاثیه دست دوم) در تهران فعال است که از این تعداد بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ واحد دارای پروانه کسب هستند و بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ واحد نیز به دلایل مختلف هنوز پروانه کسب خود را دریافت نکرده‌اند.
عبدالهی فرد یکی از مشکلات فعلی این صنف را عدم همخوانی بین عرضه و تقاضای لوازم خانگی دست دوم دانست و گفت: با وجود اینکه ما در بخش تقاضای اثاثیه دست دوم توسط واحدهای سمساری ۳۰ درصد رشد داشته‌ایم اما در بحث تأمین و خرید لوازم خانگی دست دوم با مشکل کمبود عرضه روبه‌رو هستیم زیرا مردم تلاش دارند به دلیل بالا بودن قیمت‌ها، لوازم خانگی خود را تا پایان عمر دستگاه استفاده کنند که این امر واحدهای سمساری را با مشکل کمبود کالا روبه‌رو خواهد کرد.
وی یکی دیگر از مشکلات این بخش را فعالیت مردم در برخی اپلیکیشن‌‌های فضای مجازی دانست و افزود: این موضوع طی سال‌های اخیر باعث ریزش چشمگیر اعضای صنف سمساران شده است.
وی ادامه داد: در گذشته با مراجعه سمساران به خانه مردم داد و ستد‌ها به صورت حضوری انجام می‌شد، اما امروز با وجود اپلیکیشن‌ها در فضای مجازی بخشی از خرید و فروش‌ها در این فضا انجام می‌شود و همین امر دست و پای همکاران ما را در این صنف بسته است.
وی افزود: بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که مشکلات دراین بخش باعث شده که خروجی اعضای صنف سمساران از ورودی آنها بیشتر باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی