صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شانزده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شانزده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه مطرح شد

تأکید رئیس جمهور بر لزوم همگرایی بیشتر سه قوه

 

 

رئیس جمهور در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه بر لزوم همگرایی بیشتر سه قوه برای اجرای عدالت، ارتقای امنیت، افزایش اعتماد عمومی به نظام اداری و ایجاد رضایتمندی در مردم تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیسی صبح دوشنبه (5تیر) در همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه با اشاره به گزارش رئیس قوه قضائیه درباره عملکرد این قوه گفت: نکات خوبی در این گزارش وجود داشت که نشان می‌دهد بخش‌های مختلف قوه قضائیه همه تلاش خود را برای احقاق حق و اجرای عدالت به‌کار گرفته‌اند.
رئیس جمهور با بیان اینکه هفته قوه قضائیه زمینه مناسبی برای تجلیل از زحمات و تلاش‌های همه دست‌اندرکاران این قوه است، افزود: بهانه گرامیداشت این هفته سالروز شهادت ۷۲ نفر از یاران امام و انقلاب و در رأس آنها شهید بزرگوار بهشتی است.
رئیسی با بیان اینکه برای تحقق هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری داریم، اظهار داشت: بروکراسی و دموکراسی با هم متولد شدند و بروکراسی قرار بود بستر دموکراسی باشد، اما امروز پیچیدگی‌های به وجود آمده در نظام‌های اداری و بروکراسی حتی صدای حامیان و بانیان بروکراسی و دموکراسی را درآورده است.
رئیس جمهور در ادامه تحول نهادی را سومین محور مهم در فرایند تحول دانست و گفت: در تحول نهادی باید بازنگاهی داشته باشیم نسبت به اینکه آیا این میزان از سازکار‌های موجود برای انجام امورات لازم است یا امکان چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری وجود دارد که در این راستا نظرات مدیران دستگاه‌های اجرایی و قضایی بسیار اثرگذار خواهد بود.
 رئیسی با بیان اینکه این همایش علاوه بر تجلیل از مقام شهید بهشتی و قضات مجاهد و پرتلاش، تجلی همصدایی، همراهی و همدلی تمام قوا را به همراه دارد، افزود: تمام ادارات و دستگاه‌های مختلف کشور باید با بازنگری در عملکرد خود بررسی کنند که تا چه میزان به منویات رهبری معظم انقلاب در کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و اداری نزدیک شده‌اند.
 رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر ضرورت تلاش همه دستگاه‌های مختلف کشور در سه قوه برای رسیدن به جامعه‌ای عاری از جرم، جنایت و فساد، اظهار داشت: نقطه مطلوب ما رسیدن به جامعه‌ای مبتنی بر اخلاق، معنویت و عدالت است که هم در طول این ۴ دهه گذشته و هم در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک راهبرد و هدف مورد توجه قرار داشته و تحقق آن نیازمند همدلی و همگرایی سه قوه است.
رئیسی با بیان اینکه هیچ دستگاهی در کشور نمی‌شناسیم که مأموریت آن پیشگیری از جرم نباشد، بر ضرورت بازدارندگی و کاهش میزان جرم در کشور تأکید کرد و ضمن تقدیر از دستگاه قضا برای رسیدگی به تعداد قابل توجهی از پرونده‌های قضایی، گفت: آمار بالای ورودی پرونده به دستگاه قضایی افتخار نیست، بلکه کاهش آن موجب افتخار است و باید همه تلاش ما این باشد که پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی و میزان جرم در جامعه روز به روز کاهش پیدا کند.
رئیس جمهور با تأکید بر لزوم همگرایی بیشتر سه قوه برای اجرای عدالت، ارتقای امنیت، افزایش اعتماد عمومی به نظام اداری و ایجاد رضایتمندی در مردم، کف تعاملات دولت با دستگاه قضا را مرتفع نمودن مشکلات اداری، مالی و پشتیبانی این قوه دانست و گفت: دولت از ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تلاش کرد برخی نواقص را به صورت مقطعی حل کند، اما در سال ۱۴۰۱ و با کمک مجلس سعی کردیم آن میزان از بودجه مورد نیاز قوه قضائیه را که مقدور است، تأمین کنیم و در سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به سال ۱۴۰۱ بودجه دستگاه قضا را دو برابر کردیم.
رئیسی تصریح کرد: همچنین دولت برای جبران کمبود کارمند در دستگاه قضا، به غیر از تسهیل در اشتغال به کار ۶۰۰ قاضی که قرار است به کمک دستگاه قضایی بیایند، با جذب ۱۲ هزار و ۵۰۰ کارمند به این قوه نیز موافقت کرده است که البته این همچنان کف همکاری و تعامل میان دولت با دستگاه قضا بوده است.
 رئیس جمهور در ادامه سقف همکاری مشترک دولت و قوه قضائیه را تلاش برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه، اجرای عدالت، امنیت تمام عیار و فراگیر، مبارزه با فساد، اصلاح ساختار‌های فسادزا و برخورد با مجرمان و متجاسران به قانون عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا آنچه رهبری فرزانه انقلاب از ما خواسته‌اند، محقق شود.
 
۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد شناسایی و برای دولت ارسال شد
 رئیس قوه قضائیه گفت: در سالی که گذشت تلاش کردیم سند تحول را تبدیل به برنامه و برنامه تحول را تبدیل به عمل کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، دوشنبه (۵ تیر) طی سخنانی در همایش سالانه قوه قضائیه تصریح کرد: در سالی که گذشت تلاش کردیم تحول واقعی را به منصه ظهور برسانیم و سند تحول را تبدیل به برنامه و برنامه تحول را تبدیل به عمل کنیم و در این راستا توفیقاتی را نیز به دست آوردیم.
رئیس قوه قضائیه گفت: تعاملات ما با دو قوه دیگر بی‌نظیر و بی‌سابقه است؛ ان‌شاءالله خروجی و ماحصل این تعاملات، خدمت بیشتر به مردم و نظام باشد.
رئیس عدلیه در ادامه با تبیین و تشریح جنگ ترکیبی دشمن که بخشی از آن در قالب اغتشاشات پاییز سال گذشته نمود داشت، گفت: به‌خاطر شرایط ایجاد شده در نیمه دوم سال گذشته، ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه با رشد ۴ درصدی مواجه بود، اما با تلاش و همت و روحیه انقلابی و جهادی قضات و کارکنان قضایی در صف و ستاد، سرعت و اتقان رسیدگی به پرونده‌ها نیز افزایش و رشد داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در سالی که گذشت فشار فوق‌العاده زیادی بر دوش و گرده مسئولان و کارکنان قضایی بود و اگر ایمان و تدین و اخلاص آنها نبود، زیر این بار سنگین و پیچیده کمر خم می‌کردند، اما نه تنها سستی بر آنها عارض نشد که حتی بهتر از گذشته، به مردم و مراجعان به عدلیه خدمت‌رسانی کردند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به برنامه‌ریزی مدون و مبتنی بر اولویت‌بندی و زمان‌بندی دستگاه قضا برای بخش‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف خود از جمله دادگستری‌ها بر مبنای دستورات و ابلاغات مقام معظم رهبری، گفت: در سال گذشته برای نخستین بار تمامی دادگستری‌های ما بر اساس یک برنامه زمانبندی شده و مبتنی بر تحقق اولویت‌ها عمل کردند؛ همچنین در حوزه احیای حقوق عامه نیز رشد رسیدگی دادستان‌های ما بالغ بر ۱۲۰ درصد بود.
 رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در سال گذشته دادگستری‌های ما علاوه بر پرونده‌های معمولی و عادی به بیش از ۲۰ هزار پرونده مرتبط با اغتشاشات نیز با سرعت و دقت رسیدگی کردند و در این اثنا میان افراد معترض، فریب‌خوردگان و عوامل دشمن تفکیک قائل شدند و نهایتاً با عنایت و موافقت مقام معظم رهبری پرونده آن دسته از عناصر اغتشاشات که فریب خورده و قصد تهدید امنیت مردم را نداشتند، اما در موج اغتشاشات قرار گرفته بودند و اظهار پشیمانی و ندامت می‌کردند، مختومه شد و آنها مورد عفو قرار گرفتند.
رئیس عدلیه بیان داشت: سال گذشته در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت مقام معظم رهبری حدود ۹۸ هزار نفر از محکومان، متهمان و زندانیان از جمله محکومان و متهمان اغتشاشات که دشمن برای سوءاستفاده از آنها نقشه و توطئه داشت، مورد عفو قرار گرفتند.
رئیس قوه قضائیه در ادامه بیان داشت: با کمک و همراهی و حتی پیشقدمی دولت، ما شاهد بازرسی‌ها و نظارت‌های اثربخش و نافع سازمان بازرسی کل کشور بودیم؛ همچنین ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد نیز از ناحیه سازمان بازرسی شناسایی شد و در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت که با استقبال و دستورات ایشان همراه بود؛ این در حالی است که پیش‌تر گزارش‌های پرتعداد سالانه سازمان بازرسی به دلیل عدم همراهی و اهتمام دولت‌های پیشین، معطوف به نتیجه و هدف نمی‌شد.
رئیس دستگاه قضا گفت: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز با تلاش دبیر این شورا، آنجا‌هایی که لازم بود، گره‌گشایی‌هایی از امور صورت گرفت.

مهم‌ترین رسالت قوه قضائیه احیای حقوق عامه است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز مهم‌ترین رسالت قوه قضائیه احیای حقوق عامه است، گفت: اگر ما حق مردم را ادا کنیم بدون شک مردم هم به وظیفه خود آشنا می‌شوند.
 به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش قوه قضائیه گفت: ما این سال‌ها شاهد یک رویکرد تحولی و سازنده در همه سطوح قوه قضائیه بویژه ریاست قوه بوده‌ایم.
رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: زمانی که نام قوه قضائیه می‌آید در همه اذهان یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای هفتم‌تیر به ذهن متبادر می‌شود و ما این قوه را به نام این شهید بزرگوار می‌شناسیم که مایه افتخار همه ما است. انصافاً او تجسمی از توازن علم و عمل و به تمام معنا مصداق اتمّ ایمان، اخلاص، ایثار و تلاش برای رفاه و فلاح مردم بود. ما شهید بهشتی را اسطوره‌ای در سعه‌صدر در برابر ناملایمات، توطئه‌ها و طعنه‌ها می‌دانیم. دوستانی که روزهای ابتدای انقلاب را به یاد دارند با تمام وجود این موضوع را می‌فهمند.
وی ادامه داد: ما شهید بهشتی را به انضباط می‌شناسیم که برای تعالی ارزش‌های انقلاب و برای بسط و عمق بخشی به انقلاب اسلامی از آبروی خود گذشت. او برای ایجاد انسجام و اتحاد در جامعه سکوت کرد و برای نسل جوان ما روشن و ثابت کرد که راه پیشرفت با التزام به مسائل دینی و انقلابی در تضاد نیست و این را با عمل به ما آموخت.
 قالیباف در ادامه با بیان اینکه شهید بهشتی با همه وجود زمان‌شناسی را به ما یاد داد تا سرلوحه امور خود قرار دهیم، اظهار داشت: ایشان به ما آموخت که در حداقل مشترکات با هم همکاری و در مسیر حل مشکلات مردم و پیشرفت انقلاب حرکت کنیم. ما از او فرا گرفتیم که لازمه استقلال این است که از ظرفیت همه ملت استفاده کنیم و پیروزی ما نیز در گرو همین اتحاد و یکپارچگی است. مناعت طبع و نظر او بود که باعث شد با مدارا و مدیریت، قدرت جذب حداکثری برای جبهه انقلاب در شرایط سخت آن روزها داشته باشد. همچنین همین خصلت‌ها و ویژگی‌های شهید بود که باعث شد در تیررس مخالفین و منافقین قرار گرفته و در نهایت، آبرو و جان خویش را تقدیم انقلاب اسلامی و مکتب عزیز اسلام کند.
 رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه امروز ما هستیم که راه شهدا، امام شهدا و سیدالشهدای هفتم‌تیر را ادامه می‌دهیم و این ما هستیم که باید میراث‌دار این فرهنگ، نگاه و باور باشیم و نه میراث‌خوار آن، عنوان کرد: این ما هستیم که باید تلاش کنیم راه آنها را ادامه داده و شکر نعمت به جای آوریم و مصداق این شکر اطاعت از فرامین رهبر انقلاب در مسیر ایجاد رفاه حال مردم و عینی‌کردن و تحقق بخشیدن به آن است. مطالبه مقام معظم رهبری از ما تحول است که در بیانات اخیر ایشان در مرقد مطهر امام(ره) نیز ایمان و امید را به‌عنوان بستر تحول از همه مسئولان مطالبه کردند و ما نیز باید در این مسیر گام برداریم.

جستجو
آرشیو تاریخی