صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شانزده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شانزده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

نباید دو کشور همسایه با ارز کشور ثالث مبادلات اقتصادی داشته باشند

 معاون اول رئیس جمهور در دیدار وزیر کار قطر با تأکید بر تسریع در اجرای پیمان پولی بین دو کشور گفت: دلیلی ندارد دو کشور همسایه با ارز کشور ثالث مبادلات و تهاترهای مورد نیاز خود را انجام دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، مخبر ظهر دوشنبه (5تیر) در دیدار با «علی بن صمیح المری» وزیر کار دولت قطر با اشاره به اینکه ارتباطات سیاسی بین ایران و این کشور و هماهنگی و همکاری در مجامع بین‌المللی هم‌اکنون به سطح بسیار خوب و بالایی رسیده است، افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران از ثبات و پیشرفت‌های داخلی و بین‌المللی دولت قطر خرسند است.
 معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: زمینه‌های همکاری بین دو کشور فوق‌العاده زیاد است، اما سطح مبادلات اقتصادی در سال‌های گذشته متناسب با سطح بالای روابط سیاسی نبوده و زمینه‌های مشترک دینی، فرهنگی، تاریخی و همسایگی دو دولت و ملت حرکت و برنامه‌ریزی جدی برای توسعه و ارتقای روابط را می‌طلبد.
مخبر با بیان اینکه رهبران سیاسی دو کشور همواره بر ارتقای مبادلات و ارتباطات تهران و دوحه در همه زمینه‌ها تأکید دارند، گفت: حل سازکار‌های مالی برای فعالین اقتصادی و بخش خصوصی به‌عنوان محور‌های اصلی توسعه حائز اهمیت اساسی است که در سال‌های گذشته دولت‌های دو کشور نتوانستند تا با ایجاد بستر مناسب از این علاقه و اراده دو دولت و ملت بخوبی استفاده کنند.  مخبر بر ضرورت حل مسائل بانکی، مالی و پولی فیمابین تأکید کرد و ادامه داد: دلیلی ندارد دو کشور همسایه با فرهنگ، دین و رویکرد مشترک با ارز کشور ثالث مبادلات و تهاتر‌های مورد نیاز خود را انجام دهند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به همکاری‌های ایران و قطر در زمینه انرژی و بویژه گاز خاطرنشان کرد: همکاری‌های ایران و قطر در این بخش می‌تواند دو کشور را تبدیل به هاب گازی و انرژی منطقه کند.  مخبر تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا صدور خدمات فنی و مهندسی و دانش بنیان، رفع احتیاجات کشاورزی و سرمایه‌گذاری مشترک را در دستور کار قرار داده تا رفع نیاز‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی به‌صورت متقابل بیش از گذشته فعال شود.
 علی بن صمیح المری وزیر کار دولت قطر نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی از این کشور در اجلاس‌ها و مجامع جهانی بین‌المللی تأکید کرد: دولت و ملت قطر هیچ‌گاه مواضع ایران در زمان مشکلات و بحران‌ها را فراموش نخواهد کرد.
وی با تأکید بر اینکه سطح مبادلات تجاری دو کشور کماکان در سطح مورد انتظار و دستورات رهبران سیاسی ایران و قطر نیست، افزود: در این سفر پیاده‌سازی و عملیاتی کردن هر چه سریعتر پیمان‌نامه‌ها و توافقات رئیس جمهور ایران و امیر قطر در دستور کار قرار دارد.
 صمیح المری خاطر نشان کرد: دیدار‌ها و ملاقات‌های رئیس جمهوری اسلامی ایران و امیر قطر نشانگر علاقه و اراده دو دولت بر توسعه روابط فیمابین و هماهنگی در زمینه‌های مختلف تجاری و سرمایه‌گذاری است.
 وزیر کار دولت قطر با اشاره به امضای بیانیه مشترک میان رؤسای کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر تصریح کرد: تبادل تجربیات آموزشی و دانشگاهی و استفاده از مراکز آموزشی دو کشور، توسعه همکاری‌ها در زمینه اشتغال، تسهیل روابط بین بازرگانان ایرانی و قطری و نهایی و پیاده‌سازی سازکاراجرایی توافقات انجام شده در دستور کار دولت قطر قرار دارد.
 وزیر کار دولت قطر با تأکید بر ضرورت رفع موانع ومسائل مالی و بانکی بین ایران و قطر تأکید کرد: ایجاد یک پنجره واحد برای سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت فعالین اقتصادی ایرانی در قطر نشان می‌دهد که عزمی جدی و راسخ برای حل موانع پیش روی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دو کشور وجود دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی