صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شانزده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شانزده - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

تداوم روند صعودی شاخص کل بورس برای دومین روز متوالی

رفت و برگشت عجیب قیمت سهام پالایشی در دو روز معاملاتی گذشته، به علت بخشنامه‌های قیمت ارز

 
 
 
روند معاملات بازار سهام در سومین روز معاملاتی هفته صعودی ماند تا طرفداران رنگ سبز به عنوان برندگان نیمه اول معاملات هفته جاری شناخته شوند.
براین اساس، شاخص کل بورس که روز شنبه یک گام کاهشی را برزمین گذاشته بود در روزهای یکشنبه و دوشنبه به ترتیب 27 و 6 هزار واحد افزایش ارتفاع داد و تا محدوده 2 میلیون و 196 هزار واحد قد کشید.
آمار معاملات روز دوشنبه بورس تهران نشان می‌دهد، درپایان این روز از مجموع 417 نماد معامله شده، 245 نماد افزایش قیمت و 172 نماد کاهش قیمت داشته‌اند.
در این روز، گروه‌های فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی، بیشترین تأثیر مثبت و گروه فرآورده‌های نفتی، بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس به ثبت رساندند.
 
راه فرابورس جدا شد
برخلاف رویه روزهای گذشته، در معاملات دیروز شاهد آن بودیم که شاخص‌های فرابورس به پیروی از شاخص‌های بورس عمل نکردند و به‌رغم رشد شاخص‌های بورسی، شاخص‌های بازار فرابورس روند نزولی به خود گرفتند، به‌طوری که شاخص کل این بازار حدود 18 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و درمحدوده 28 هزار واحد باقی ماند.
در این بازار از 393 نماد معامله شده، 194 نماد به رنگ سبز و 199 نماد به رنگ قرمز درآمد و کاهشی‌ها دست برتر را در معاملات حفظ کردند.
 
تعداد صف‌های خرید افزایش یافت
با وجود رشد ضعیف شاخص کل بورس و کاهش ارتفاع شاخص کل فرابورس، در معاملات روز گذشته، شاهد آن بودیم که تعداد صف‌های خرید بازار نسبت به روز معاملاتی قبل از آن 30 عدد افزایش یافت و به 107 نماد رسید.
در مقابل صف‌های فروش بازار در مقایسه با روز معاملاتی قبل با کاهش 5 عددی به 35 نماد رسید.
این موضوع نشان می‌دهد، قدرت تقاضا در برخی سهام ارزنده در حال تقویت است و نگاه سرمایه‌گذاران به بخش عمده سهام موجود در بازار مثبت است.
با این حال آمار نشان می‌دهد، تقاضای بازار بیشتر از جانب سهامداران حقوقی بوده است و سهامداران حقیقی همچنان در حال واگذاری مالکیت سهام خود هستند.
درمعاملات دیروز، خالص خروج پول حقیقی از معاملات سهام به حدود 234 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با روز معاملاتی قبل حدود 50 درصد کاهش یافته است.
از طرفی نگاهی به آمار ارزش و حجم معاملات بازار نشان می‌دهد، روند صعودی شاخص‌های ارزشی با روند معاملات همراه نبوده است و در این روز ارزش معاملات خرد حدود 3 هزار میلیارد تومان کاهش یافته و به محدوده 6.7 هزار میلیارد تومان رسیده است.
از نظر کارشناسان تا زمانی که روند صعودی شاخص‌ها با افزایش حجم و ارزش معاملات همراه نشود، نمی‌توان شروع موج صعودی جدید بازار را تأیید کرد.
 
اتفاقی عجیب در نماد پالایشگاهی که نیازمند بررسی ناظران بازار است
نماد شرکت‌های پالایشگاهی در معاملات روز دوشنبه کاهشی شد و بیشترین تأثیر منفی بر شاخص‌های بازار سهام از طرف این شاخص‌ها به ثبت رسید. این موضوع در حالی بود که روز یکشنبه، سبزپوشی نماد شرکت‌های پالایشی در کنار استخراج کانه‌های فلزی بیشترین اثر صعودی را بر شاخص‌های بازار سهام داشته است. رفت و برگشتی که به نظر می‌رسید متأثر از انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت پایه فرآورده‌های ویژه پالایشگاه‌ها در ساعات پایانی روز شنبه و انتشار اصلاحیه قیمت‌ها در روز دوشنبه بوده است.
ماجرا از این قرار است که شنبه شب برخی رسانه‌های رسمی و پیج‌های فعال در فضای مجازی لیست قیمت جدید فرآورده‌های ویژه پالایشگاه‌ها را با نرخ دلار 37 هزار تومان منتشر کردند و مدعی شدند که ارزمبنای محاسبات فرآورده‌های ویژه پالایشگاه‌ها از 28 هزار و 500 تومان به حدود 37 هزار و 963 تومان افزایش یافته است.
این اطلاعیه با مهر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت منتشر شد اما از آنجایی که بررسی صحت آمار منتشر شده از طرف سایت رسمی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت عملاً ممکن نبود، این اطلاعات مخدوش مبنای تصمیم بسیاری از سهامداران قرار گرفت و قیمت سهام پالایشی در معاملات روز یکشنبه افزایش یافت.
با این حال روز دوشنبه اخباری مبنی بر اصلاح نرخ دلار محاسباتی در قیمت فرآورده‌های ویژه به 28 هزار و 500 تومان منتشر شد و در پی آن سهام پالایشی نیز با افزایش عرضه و خروج پول همراه شد.
از آنجا که این موضوع برای دومین بار در سال‌جاری رخ می‌دهد، می‌توان اظهار داشت که انتشار چنین آماری در جهت تأثیر‌گذاری بر روند معاملات بازار رخ داده است و ظاهر کار نشان می‌دهد که عده‌ای از این طریق اقدام به دستکاری معاملات و تقلب کرده‌اند. موضوعی که انتظار می‌رود به سرعت از طرف نهادهای ناظر و مسئولین حفظ سلامت معاملات بازار سهام پیگیری شود.
جستجو
آرشیو تاریخی