صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شصت - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شصت - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سخنگوی دولت:

هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ بنزین در دولت گرفته نشده است

سخنگوی دولت درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در هنگام بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس گفت: لایحه بودجه به صورت عمومی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و متن آن موجود است و هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ بنزین در دولت گرفته نشده است.
به گزارش ایرنا، «علی بهادری جهرمی» در مقدمه نشست خبری خود ضمن محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سردار «سیدرضی موسوی» خاطرنشان کرد: رژیم جعلی صهیونیستی روز گذشته در اقدامی تروریستی با حمله به منطقه مسکونی در سوریه سردار «سیدرضی موسوی» را به شهادت رساند که این شهادت را به مردم ایران تسلیت می‌گوییم و آن را محکوم می‌کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: اقدام تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سردار سیدرضی موسوی در زمان و مکان مناسب قطعاً پاسخ داده خواهد شد. ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی با جنگ غزه بر همه آشکار شده است و هرچه دست و پا بزنند، نمی‌توانند این سبوعیت را پنهان کنند. ایالات متحده و انگلستان هرگز نمی‌توانند بر این شکست سرپوش بگذارند.
 
رکورد بی‌سابقه تولید برق در دولت سیزدهم
وی عنوان کرد: رئیس جمهور در چهاردهمین بازدید میدانی یا نظارت ستادی به وزارت نیرو رفت و یکی از طرح‌هایی که به افتتاح رسید آغاز به کار ۴ هزار مگاوات برق خورشیدی بود که با نهایی شدن این طرح از ۱۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی  به ۵ هزار و ۱۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی دست یابیم.
بهادری جهرمی با بیان اینکه در دولت مردمی تاکنون ۸هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق وارد مدار شده است، گفت: این یک رکورد محسوب می‌شود. در حوزه برق ۸۵ درصد از برق جدیدی که وارد مدار شده است به بخش تولید اختصاص یافته است. دبیر هیأت دولت خاطرنشان کرد: ۴ هزار مگاوات افزایش تولید در انرژی پاک خواهیم داشت. وزارت نیرو در این دولت برنامه‌ریزی برای افزایش ده هزار مگاواتی را در دست اجرا دارد.
 
سرانه ورزشی تهران دو برابر می‌شود
سخنگوی دولت گفت: تفاهمنامه احداث مجموعه ورزشی تهران روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور امضا شد که با تکمیل آن، سرانه ورزشی تهران دو برابر می‌شود، این مجموعه بزرگ در تهران به مساحت ۳۷۰ هکتار برای برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی و بین‌المللی استفاده خواهد شد. همه هماهنگی‌ها انجام شده و تأمین منابع آن از طریق تهاتر نفت است، پیش‌بینی‌های لازم برای اختصاص منابع حاصل از تولید نفت به ساخت این مجموعه ورزشی انجام گرفته است.
 
رویکرد دولت، افزایش سرعت و کیفیت و آزادی کامل سایت‌ها در چهارچوب قانون است
بهادری جهرمی پس از مقدمه نشست در پاسخ به نخستین پرسش درباره اقدامات دولت درباره آخرین وضعیت پیگیری مسأله اینترنت و فیلترینگ توسط دولت، گفت: رویکرد دولت که بارها بر آن تأکید شده افزایش سرعت و کیفیت سایت‌ها و شبکه‌ها در چهارچوب قانون و ایجاد بهره‌وری حداکثری مردم از آن در چهارچوب قانون است تا براساس آن قابلیت حمایت از حقوق مردم به طور مؤثر وجود داشته باشد.
بهادری جهرمی مطرح کرد: همانند قوانین سایر کشورها، باید امکان استیفای حقوق مردم در رابطه با پلتفرم‌های خارجی چون توئیتر فراهم باشد و دولت بیشتر معتقد به اصلاح ساختارها و روندها است. بر این اساس تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت پلتفرم‌های خارجی برعهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است.
وی ادامه داد: به پلتفرم‌های خارجی اعلام شده طبق روال فعالیت در کشورهای اروپایی اقدام کنند تا نماینده‌ای داشته باشند و امکان استیفای حقوق مردم وجود داشته باشد. انتظار مردم این است که اگر تخلفی صورت گرفت، امکان استیفای حقوق آنها وجود داشته باشد. وزیر ارتباطات درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی را داده است، اما کارگروه تعیین محتوای مجرمانه این کار را هنوز انجام نداده است.
 
مزایای قرارداد تجاری بی‌سابقه ایران و ۵ کشور اوراسیا
سخنگوی دولت در پاسخ به ایرنا درباره امضای قرارداد تجاری با ۵ کشور اروسیا گفت: در چهارچوب موافقتنامه و لایحه‌ای که برای عضویت در شانگهای تقدیم مجلس شد مجوز قانونی اخذ شده است اما اگر نیازمند اخذ مجوز قانونی دیگری باشد در همان مسیر قانونی اقدامات طی خواهد شد.
وی درباره آثار و مزایای این موافقتنامه عنوان کرد: موافقتنامه‌ای که روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۵ کشور حوزه اوراسیا از جمله بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان امضا شد کمک‌ کار توسعه و تسهیل تجارت میان این کشورها خواهد بود و هزینه‌های تجارت را هم تسهیل و هم کاهش می‌دهد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه این قرارداد به افزایش تجارت غیرنفتی بویژه در بخش خصوصی که در حوزه‌های غیرنفتی بیشتر فعال هستند کمک می‌کند، مطرح کرد: بر این اساس تعرفه‌های گمرکی بین این کشورها کاهش پیدا می‌کند لذا تجارت در این کشورها به‌صرفه‌تر و رقابت‌پذیرتر می‌شود، جذابیت‌های تجاری ایران هم برای تجار سایر کشورها افزایش پیدا می‌کند که امکان تعاملات دوطرفه تجاری برای دوطرف سهل‌تر باشد.همچنین ساز‌کار ویژه‌ای نیز برای تجارت اقلام راهبردی بین این کشورها ایجاد می‌شود.
دبیر هیأت دولت خاطرنشان کرد: قراردادهای مشترکی در حوزه‌های تأمین اقلام راهبردی مانند گاز و کالاهای اساسی با همین کشورها داریم که ساز‌کارها را بشدت تسهیل و باثبات‌تر و ایمن‌تر می‌کند و تعرفه گمرکی هم در بیش از ۸۰ درصد اقلام در بازار اوراسیا برای صادرات ایران صفر خواهد شد یعنی امکان رقابت فعال را در این زمینه ایجاد می‌کند.
سخنگوی دولت درباره انتقاد نمایندگان از دولت درباره حقوق بازنشستگان گفت: افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه اول دولت پیش‌بینی شده بود و چیزی اضافه یا کم نشده است. نظر نمایندگان این بود که افزایش حقوق بازنشستگان از منبع پایدار و مطمئن تأمین شود. افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای تضمین پایدار بودن تأمین منابع برای افزیش حقوق بازنشستگان مد نظرقرار گرفت که مجلس تأیید کرد.
 
عدم انجام تکلیف قانونی شورای قیمت‌گذاری سبب توقف دولت نشد
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری گفت: شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، یک شورای فرابخشی است و صرفاً در اختیار دولت نیست. این‌ شورا هنوز قیمتی به دولت اعلام نکرده است اما چون تکلیف آیین‌نامه داخلی مجلس این است که دولت لایحه بودجه را در موعد مقرر بدهد لذا دولت منابعی برای آن در نظر گرفته است عدم انجام تکلیف قانونی شورای قیمت‌گذاری سبب توقف انجام تکلیف قانونی دولت نشده و دولت کار خود را انجام داده است.
 
اولویت تأمین ارز برای واردات خودرو، با خودروهای هیبریدی است
سخنگوی دولت در ادامه درباره اینکه کدام دستگاه‌ها درباره رفع آلودگی هوا ترک فعل کردند گفت: در جهت اجرای هوای پاک در این دولت اقدامات متعددی صورت گرفته است که از جمله آن می‌توان حرکت به سمت برقی‌سازی خودروها اشاره کرد؛ چرا که برای تأمین ارز حوزه واردات خودرو، اولویت با خودروهای هیبریدی و تأمین فناوری برای آن است.اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوا، خودروها و موتورسیکلت‌ها است، به همین دلیل اصلی‌ترین اولویت دولت، برقی‌سازی خودروهاست. دولت با سرعت زیاد در حال تأمین خودروهای برقی بویژه در حمل و نقل عمومی است. ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی تولید داخل تحویل استان البرز شد. ۸۸ دستگاه تاکسی برقی تحویل شهرداری شد.
 
تمام بنزین تولیدی استاندارد است
وی درباره طرحی برای جلوگیری از مازوت‌سوزی عنوان کرد: در این دولت بارها گزارش‌های متعددی در حوزه انرژی در خصوص جمع‌آوری گازهای مشعل در غرب کارون و سطح هویزه اعلام شده است و وزارت نفت قراردادهای متعددی با شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع آلایندگی منعقد کرده است.
سخنگوی دولت با اشاره به افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل در کشور یادآور شد: تمام بنزینی که در کشور تولید می‌شود، استاندارد یورو ۴ و یورو۵ را دارد.
 
با دستور رئیس جمهور ۶ هکتار خلیج گرگان توسعه یافت
وی درباره سؤال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه خلیج گرگان همزمان با سفر رئیس جمهور به استان گلستان احیا شد، آیا وضعیت پیشروی آب ساحل بندر گز و بندر ترکمن بهبود خواهد یافت، تصریح کرد: به دلیل از بین رفتن رونق گردشگری در استان گلستان، اقتصاد منطقه دچار مشکل شده بود و اقدامات جدی در این حوزه ضروری به نظر می‌رسید. بر همین اساس در سفر نخست رئیس‌جمهور به استان گلستان دستور ایشان برای لایروبی خلیج انجام شد. در دومین سفر طبق بررسی میدانی و تصاویر ماهواره‌ای، فقط یک ماه پس از اتمام لایروبی، کانال جزیره آشوراده باز شد و افزایش آب در خلیج گرگان را فراهم کرد؛ به نحوی که خلیج به میزان ۳۵ سانتیمتر افزایش آب یافت و مساحت خلیج از حدود ۲۴ هکتار به حدود ۳۰ هزار هکتار رسیده است.
 
 درخصوص جزایر سه‌گانه با کسی تعارف نداریم
بهادری جهرمی درباره رویکرد ایران نسبت به اعلام موضع اخیر روسیه گفت: ایران بلافاصله پس از بیانیه مشترک اتحادیه عرب و روسیه اعلام موضع کرد سپس کاردار روسیه احضار شد. وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای روس خود اعلام موضع کرد با هیچ طرفی در این زمینه تعارف نداریم.

 

بــــرش

منابع آزاد شده صرف رشد اقتصادی می‌شود
وی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده گفت: اخیراً از بانک‌ مرکزی سؤال کردم که گفتند این پول‌ها به یورو تبدیل شده تا ارزش آنها حفظ شود، این پول‌ها تحت اختیار بانک‌ مرکزی است و دستور رئیس‌جمهور این بوده که در زمینه رشد اقتصادی مصرف شود و بانک مرکزی آن را اولویت‌بندی می‌کند و در اختیار منابع مورد نظر قرار می‌دهد.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی