پوشش فیبر نوری در کشور به 5 میلیون خانوار رسید

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: پوشش فیبر نوری اکنون در کشور به پنج میلیون خانوار رسیده است و برنامه‌ریزی شده تا پایان دولت سیزدهم ۳۰ درصد خانوارها از آن بهره‌مند شوند.
به گزارش ایرنا، مهدی روحانی‌نژاد روز چهارشنبه در آیین امضای قرارداد اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار در بجنورد اظهار کرد: اجرای این طرح ملی از بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است و عزم داریم تمام خانوارها از این زیرساخت ارتباطی بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه ۱۰ اپراتور در اجرای طرح ملی فیبر نوری خدمات‌رسانی می‌کنند، افزود: این طرح در کشور تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در ۲۰۰ شهر به اتمام رسیده است. معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: رویکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره‌مندی تمامی اقشار از طرح ملی فیبر نوری است به گونه‌ای که مناطق کم برخوردار نیز زیرپوشش قرار می‌گیرند. روحانی‌نژاد یادآور شد: اپراتور‌ها باید برنامه‌ریزی کنند تا انتهای دولت ۳۰ درصد خانوارها و در پایان برنامه هفتم توسعه تمامی خانوارها به این زیرساخت متصل شوند. وی با تأکید بر ارتقای کیفیت خدمات اینترنت گفت: شرکت‌های خدمات‌دهنده در صورتی که سرعت اینترنت زیر ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه به متقاضیان ارائه دهند، جریمه می‌شوند.
اینترنت فیبر نوری (FTTX) مبتنی‌ بر کابل‌های فیبر نوری است؛ در این سیستم از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌شود و به جای آن، کابل‌های فیبر نوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیشتری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارائه دهد. فیبر نوری می‌تواند سرعت‌های دانلود و آپلودی بیش از یک گیگابایت ارائه کند.
جستجو
آرشیو تاریخی