صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شصت و هفت - ۱۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شصت و هفت - ۱۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

امضای قرارداد توسعه ۴ میدان نفتی و گازی در آینده نزدیک

تا هشت سال آینده تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه خواهد بود و تولید گاز نیز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز افزایش می‌یابد

یکی ازاولویت‌های دولت سیزدهم «رشد تولید بوده که  این هدف در صنعت نفت پیگیری و موفقیت‌های چشمگیری  حاصل شد که از رشد تولید در این صنعت تا توسعه صادرات محصولات نفتی بخوبی مشهود است.
رشد تولید و استخراج و اکتشاف، افزایش صادرات نفت خام و میعانـات گازی از طریق انعقاد قراردادهای جدید فروش، تمرکز بر بازارهای جدید صادراتی و بهره‌گیری از روش‌های متنوع فروش از جمله تهاتر، سیاست دولت سیزدهم در صادرات نفت بوده است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، در ۸ سـال دولت گذشته مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز در قالب بیــع متقابل، ۵٫۵ میلیارد دلار بوده است.
درحالی که در هشت سـال دولت‌های نهم و دهم ۱۶٫۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز در قالــب بیع متقابل، انجام شده بود، یعنی ۳ برابر رقم جذب‌شده در دولت گذشته.
علاوه بر ایـن، در سـال ۱۳۹۹ دولت گذشــته فقط توانســت ۳۵ میلیــون دلار ســرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز در قالــب بیع متقابل، جذب کند که ســقوط فاحشــی در ایــن زمینه محســوب می‌شــود.
در سال ۱۴۰۰ و در دولت سـیزدهم این رقم بــه ۵۶.۷ میلیــون دلار رسید.
با روی کار آمدن دولت سـیزدهم، استفاده از راهکارهـای مختلــف برای افزایش فـروش و صادرات نفت با وجود تحریم‌ها مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که به گواهی آمارهای اقتصادی، اکنون شــرایط صادرات نفــت بهتــر اســت.
همچنین دسترســی بــه منابع مالــی ایــران در خــارج از کشــور نیــز بهبود داشــته است.
ایــران بــه طــور متوســط در ســال ۲۰۲۲ میلادی، روزانــه ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار بشــکه نفت تولید کرده است.
این رقــم بــه طــور متوســط در ســال ۲۰۲۱ میلادی، روزانه ۲ میلیــون و ۳۹۲ هزار بشــکه نفــت و در ســال ۲۰۲۰ میلادی روزانــه یــک میلیــون و ۹۹۱ هزار بشــکه نفــت بوده است.
بر اساس این گزارش تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۲ و با وجود تداوم تحریم‌ها ۴.۱ درصد رشد داشته و به ۳ میلیون و ۳۱۳ هزار بشکه در روز رسیده است.
بر اساس این گزارش، کل تولید نفت و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۴.۱ درصد کل تولید جهان در این سال بوده است.
 ایران هشتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات گازی جهان در این سال شناخته شده است.
گزارش ها از افزایش تولید محصولات پتروشیمی به سطح ۶۸ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ (با رشد ۵ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۰)، افزایش متوسط ۷ درصدی برداشت گاز خام از میدان پارس جنوبی، افزایش تولید از میادین نفتی (تولید میانگین ۳.۱ میلیون بشکه در روز در تیرماه ۱۴۰۲)، اضافه شدن قریب به ۲.۵ میلیون مترمکعب در روز، جمع‌آوری گاز مشعل و تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالاتر (افزایش ۳۰۰ درصدی در مقایسه با شروع به کار دولت سیزدهم)، افزایش ۱۰ درصدی تولید بنزین موتور کشور، افزایش ۵ درصدی خوراک نفت و میعانات گازی پالایشگاه‌ها و افزایش ۱۱ درصدی تولید نفت گاز حکایت دارند.
تولید نفت ایران در دولت سیزدهم بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش داشته است.
فراومش نکنیم که تا هشت سال آینده تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه خواهد بود و تولید گاز نیز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز افزایش یابد.
اما از سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در صنعت نفت چه خبر؟
مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران از امضای قرارداد توسعه ۴ میدان نفتی و گازی در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش چابک آنلاین، فریدون کرد زنگنه مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران گفت: به‌ منظور اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور و با هدف تعدیل ناترازی گاز، شرکت ملی نفت ایران از زمستان سال ۱۴۰۰ نسبت به آغاز مذاکره با هلدینگ‌های پتروشیمی اقدام کرده که این مذاکرات اردیبهشت‌ ماه امسال به امضای تفاهم‌نامه همکاری منجر و متعاقب آن موافقتنامه‌ها و قراردادهای محرمانه به‌منظور انجام مطالعات و تهیه طرح‌های توسعه (DPOP) به‌ عنوان پیش‌نیاز امضای قراردادهای بالادستی با هلدینگ‌های متقاضی سرمایه‌گذاری امضا شد.
وی افزود: توسعه مخزن مارون خامی از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج ‌فارس، توسعه میدان‌های گازی گردان، خارتنگ و پازن با مشارکت گروه باختر، پتروفرهنگ و شرکت پارس پترو زاگرس و توسعه مخزن گازی قلعه‌نار و میدان نفتی آذر توسط هلدینگ اهداف و شرکت مهندسی و ساختمان نفت از میدان‌های تعیین‌شده برای توسعه در چارچوب سرمایه‌گذاری شرکت‌های پتروشیمی است.
مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه از سه تفاهم‌نامه یاد شده، مطالعات مورد نیاز از سوی هلدینگ‌های پتروشیمی باختر و اهداف به‌ ترتیب برای توسعه میدان‌های گازی گردان، خارتنگ، پازنان و میدان نفتی آذر انجام شده است، اظهار کرد: مذاکره‌های فنی، مالی و قراردادی مربوطه نیز مراحل پایانی خود را طی کرده است و بزودی پس از نهایی شدن و حل‌ و فصل موضوعات باقی مانده، قراردادهای مربوطه به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار به‌ صورت رسمی امضا می‌شود.
کرد زنگنه تصریح کرد: با توجه به محدودیت مندرج در تصویب‌نامه هیئت وزیران درباره شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز مبنی بر لزوم امضای قرارداد با شرکت‌های اکتشاف و تولید، شرکت ملی نفت ایران به‌ منظور استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری صاحبان صنایع بزرگ از جمله شرکت‌های پتروشیمی نسبت به تقاضای اصلاح مصوبه یادشده اقدام و سرانجام هیئت وزیران در تاریخ ۱۲ مهر ماه امسال اصلاحات مورد نیاز را تصویب کرد.
وی گفت: بر اساس هماهنگی و همکاری انجام شده با اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، نشست معرفی فرصت‌ها و الگوهای سرمایه‌گذاری در حوزه بالادست نفت و گاز با محوریت تبیین جزئیات قراردادهای IPC برگزار شد که در این نشست تعداد زیادی از شرکت‌های پتروشیمی کشور حضور داشتند.
مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: در همین زمینه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نسبت به دعوت از شرکت‌های پتروشیمی و ارائه مشخصات میدان‌های نفتی و گازی برای سرمایه‌گذاری و توسعه اقدام کرده است که پس از نهایی شدن توافق‌ها در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی