صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شصت و هشت - ۱۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شصت و هشت - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای به هنرجویان خارجی در کشور

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نخستین گروه از متقاضیان و هنرجویان کشورهای مختلف بزودی در فنی و حرفه‌ای ایران، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، دیپلماسی مهارت یک راهبرد اساسی برای کمک به کشورهای هدف و صدور توانمندی ایران در ابعاد مختلف از جمله آموزش‌های مهارت است.از سوی دیگر یکی از مطالبات مهم صنایع بزرگ و بنگاه‌های اقتصادی کمبود نیروی کار ماهر است که با برنامه‌ریزی می‌توان به این مهم دست یافت و مشکلات این حوزه تا حدودی مرتفع شود.
تاچندی پیش رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خبر از اجرای طرح دیپلماسی مهارت در استان‌های مرزی داده بود که اکنون خبر از اجرای تفاهمنامه همکاری در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی و صدور خدمات به سایر کشورها بر اساس نیازسنجی‌ها داده است. طی روزهای اخیر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و مهرداد عظیمی معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، به منظور توسعه همکاری‌ها در زمینه دیپلماسی مهارت، دیدار و گفت‌و‌گو کردند. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار، با تبیین رویکرد دولت برای گسترش همکاری‌ دوجانبه با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه، حوزه اوراسیا و قاره آفریقا گفت: با شناخت از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، این سازمان را با تجربه‌ترین مجموعه کشور در زمینه ارائه آموزش‌های حرفه‌ای می‌دانیم.
وی افزود: با توجه به تجربه صادرات معادل 2میلیارد دلار کالاهای دانش بنیان، تمایل داریم در زمینه آموزش‌های مهارتی به مربیان و هنرجویان سایر کشورها از ظرفیت‌های کم نظیر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، برای گسترش دیپلماسی و خلق ثروت استفاده کنیم. معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اثبات حسن نیت ایران به سایر کشورها و جلب اعتماد آنها به واسطه پیشرفت تکنولوژی و ارائه مطلوب خدمات به آنها از سوی کشورمان، بیان داشت: در خصوص همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، آماده امضای تفاهمنامه هستیم و هدف همه ما این است که مجموع خروجی دیدارها و رایزنی‌ها باید به استفاده از منابع بهینه کشور در جهت تأمین منافع ملی منجر شود.

توسعه دیپلماسی مهارت راهبرد اصلی سازمان
در این دیدار عظیمی معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تبیین راهبردها و برنامه‌های استراتژیک سازمان آموزش فنی و حرفه کشور، تصریح کرد: توسعه دیپلماسی مهارت بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارتخانه متبوع، راهبرد اصلی سازمان است و استفاده از ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور، باعث تسریع در روند برنامه‌ها و شاخص‌های این راهبرد می‌شود.
وی گفت: سازمان آموزش فنی حرفه‌ای برای آموزش‌های مهارتی، سنجش صلاحیت حرفه‌ای و اجرای فرایند استخدام نیروهای جدید، تفاهمنامه همکاری با بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی از جمله گروه خودروسازی سایپا، آشام دیزل و شایان دیزل امضا کرده و تفاهمنامه همکاری با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هم بزودی منعقد می‌شود.
عظیمی با اشاره به اهمیت این رویکرد در گسترش چتر مهارتی در ایران و فراتر از مرزها، افزود: علاوه بر این، با داشتن سرمایه انسانی توانمند و متخصص و زیرساخت‌های جامع استاندارد، برای اجرای راهبرد اصلی توسعه دیپلماسی مهارت، آمادگی کامل داریم. به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، مرکز ملی تربیت مربی کرج با ظرفیت پذیرش و اسکان شبانه‌روزی یک‌هزار نفر و داشتن کارگاه‌های مدرن در رشته‌های مختلف از جمله خودرو، فناوری‌های نو، انرژی‌های خورشیدی، برق، امور ساختمان و... یکی از مراکز و ظرفیت‌های کم نظیر سازمان برای ارائه آموزش به هنرجویان سایر کشورهاست. در این دیدار، مقرر شد با توجه به اعلام آمادگی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، بزودی نخستین گروه از متقاضیان و هنرجویان کشورهای مختلف، آموزش‌ لازم در رشته خودرو را در مراکز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ایران فرا خواهند گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی