صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شصت و هشت - ۱۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شصت و هشت - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

پیش‌بینی کاهش دلار با توجه به عوامل واقعی مؤثر بر بازار ارز

رشد قیمت ارز در یکی‌دو روز اخیر موقت است

 به گفته یک اقتصاددان، شاخص‌ها و مؤلفه‌های اقتصادی کشور تغییر نکرده و تصمیم جدیدی توسط بازارساز در حوزه‌های پولی و مالی اتخاذ نشده است که قیمت ارز افزایش یابد، بنابراین رشد قیمت توجیه اقتصادی ندارد.
 آلبرت بغزیان استاد دانشگاه تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به افزایش نرخ ارز و سودجویی عده‌ای از عملیات تروریستی کرمان اشاره کرد و گفت: در تاریخ اقتصادی ما همواره شوک‌های مختلف خارجی مانند تحریم‌ها، قیمت دلار را افزایش می‌دادند، اما حدود یک سال است که شاهد کنترل این ناآرامی‌های ارزی بودیم.  وی با اشاره به تجربه جنگ غزه بر بازار ارز افزود: بروز اتفاقاتی مانند تنش‌های غزه موجب شد تا قیمت دلار در حدود سه تا چهار هزار تومان افزایش یابد، اما این قیمت‌ها به‌سرعت کاهشی شد و به نرخ قبلی خود بازگشت.
بغزیان افزود: افزایش یک‌هزار تومانی قیمت دلار در یکی دو روز پیش هم مقطعی بوده و به قیمت‌های قبلی خود باز خواهد گشت، شاخص‌ها و مؤلفه‌های اقتصادی کشور تغییر نکرده و تصمیم جدیدی توسط دولت در حوزه‌های پولی و مالی اتخاذ نشده است که بخواهد قیمت ارز افزایش یابد.
 این اقتصاددان درباره اعمال مدیریت توسط بازارساز در روزهای اخیر بیان کرد: اگر بانک مرکزی نرخ‌های رسمی خود را تا حد زیادی افزایش می‌داد آن موقع می‌توانستیم بگوییم که شرایط ایجاد شده در بازار ارز دائمی خواهد بود و به دنبال آن بازار غیررسمی نیز دچار تنش و بی‌ثباتی می‌شد، اما بانک مرکزی نه‌تنها نرخ‌های خود را تغییر نداده بلکه تقاضاهای موجود در مرکز مبادله را هم تأمین کرده و به این نیازها پاسخ داده است.  وی با اشاره به تأثیرات محتمل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر بیان کرد: این افزایش دو درصدی قیمت به حدی نیست که بتواند انتظارات تورمی را افزایش داده و ثبات بازارها را از بین ببرد.  این اقتصاددان تأکید کرد: برخی رسانه‌های داخلی و خارجی با موج‌سواری بر مشکلات مردم، در زمین سوداگران ارز بازی می‌کنند و دنبال افزایش نرخ ارز و ایجاد جو روانی هستند.

 

مردم اسیر هیجانات کاذب نشوند

  کارشناس بازارهای مالی گفت: در گزارش‌های تراز تجاری، صادرات نفتی و غیرنفتی و تعاملات بین‌المللی وضعیت بسیار خوبی داریم که بر نرخ دلار مؤثر است، بنابراین مردم به هیجانات زودگذر توجه نکنند.  حمیدرضا جیهانی؛ کارشناس بازارهای مالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه ما همیشه بازارها را از منظر علمی تحلیل می‌کنیم، ادامه داد: نباید به فضاهای زودگذر و هیجانی توجه کرد. قاعدتاً ما در بازارها ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک داریم.
در صادرات نفتی و غیرنفتی وضعیت خوبی داریم
 وی افزود: ریسک‌های سیستماتیک در بازار ارز، بحث‌های اقتصادی ماست که خوشبختانه در گزارش‌های تراز تجاری، صادرات غیرنفتی و تعاملات بین‌المللی وضعیت بسیار خوبی داریم که این ریسک‌ها به صورت واقعی در ذات ارزش‌گذاری پول ملی ما و نرخ برابری ارزها اثرگذار هستند.
شباهت هیجانات در جنگ غزه و حادثه کرمان
 این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما یک‌سری ریسک‌های غیرسیستماتیک داریم که خارج از آن بازار اثرگذارند و در اثر موضوعات مختلف بازارها را به تلاطم و هیجان می‌اندازند که دقیقاً همین ماجرای افزایش نرخ ارز با وقوع حادثه کرمان را در زمان شروع جنگ غزه هم داشتیم و شاهد بودیم که به صورت روانی و به خاطر هیجان در رفتار فعالان بازار و بعضی رسانه‌های مسأله‌دار، بازار را به‌صورت مقطعی متشنج کردند.
وضعیت ذخایر ارزی کشور خوب است، به هیجانات توجه نکنید!
 جیهانی اظهار کرد: در آن زمان شاهد بودیم که در ابتدای کار نرخ دلار افزایش یافت و بسیاری از دلالان شروع به فروختن ارز کردند و هیجان دادند که نرخ‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه در ذات بازار ارز ما به لحاظ اقتصادی و مؤلفه‌های اثرگذار اصلی مثل عرضه و تقاضا، ذخایر ارزی بانک مرکزی و تسلط بسیار خوبی که در چند ماه اخیر بازارساز روی بازار داشته است، فکر نمی‌کنم این هیجان کوتاه‌مدت ادامه‌دار باشد و قطعاً هفته آینده بازار دوباره به ثبات می‌رسد و حتی ممکن است کمتر از قیمت روزهای گذشته هم برسد و فقط این مردم عادی هستند که گرفتار هیجان‌های کاذب رسانه‌های مسأله‌دار، کانال‌های تلگرامی و دلالان کف بازار می‌شوند و از آنها توسط این گروه‌ها نوسان‌گیری می‌شود. به نظر من بازار بر‌می‌گردد و هیجانات فروکش خواهد کرد.
 بعضی رسانه‌ها در بازارهای سفته‌بازانه هیجان ایجاد می‌کنند
 وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: نهادهای امنیتی باید بیشتر بر رسانه‌هایی که در بازار ارز و بازارهای سفته‌بازانه هیجان و فضای نوسان‌گیری ایجاد می‌کنند، کنترل داشته باشند، زیرا تکلیف و مسئولیت رسانه در راستای شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی و روشنگری مردم است، نه اینکه تله‌گذاری‌هایی توسط بعضی از افرادی که این رسانه‌ها را اجیر کرده‌اند صورت گیرد تا از مردم نوسان‌گیری کنند و پول‌های کلانی به جیب دلالان برود.

 

 قیمت‌ها به‌سرعت فروکش خواهد کرد

 مدیرعامل اسبق بانک تجارت گفت: فقط عوامل پایه‌ای و بنیادین اقتصاد بر قیمت دلار تأثیر دارد و براساس شواهد، نرخ دلار دوباره به نقطه اول خود بازمی‌گردد.  محمدرضا رنجبرفلاح، اقتصاددان پولی و مدیرعامل اسبق بانک تجارت در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه «افزایش قیمت دلار در یکی دو روز گذشته مربوط به انتظارات منفی ناشی از بمب‌گذاری تروریستی کرمان است»، گفت: متأسفانه بعضی رسانه‌ها در همین مدت کوتاه به آن دامن زده‌اند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند که بسیار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای است.  وی ادامه داد: برخی رسانه‌ها می‌خواهند وانمود کنند که در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل تشنج‌هایی به وجود آمده و اثر منفی خود را گذاشته است.
 افزایش قیمت دلار فروکش خواهد کرد
 مدیرعامل اسبق بانک تجارت افزود: به ‌نظر نمی‌رسد که این بمب‌گذاری تروریستی نشان دهد در مسائل بین‌المللی چالشی به وجود آمده باشد. این افزایش قیمت، نوعی از انتظارات مقطعی و کوتاه‌مدت است که دوباره خودش را تعدیل می‌کند.
 از تجربه جنگ غزه درس بگیریم!
 رنجبرفلاح ادامه داد: به‌عنوان مثال چنین مورد مشابهی را در جنگ غزه داشته‌ایم، با شروع جنگ غزه قیمت دلار در مدت 3 روز حدود 3 هزار تومان بالا رفت اما در مدت کوتاهی دوباره به همان کانال 50 هزار تومانی در بازار آزاد برگشت، ضمن اینکه آقای فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی هم تأکید کرد که ذخایر ارزی کشور با آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران افزایش پیدا کرده است.
  اتفاقات هیجانی مانند کف روی آب است!
 این کارشناس اقتصادی در پایان سخنان خود اظهار داشت: افزایش قیمت دلار در زمان حاضر یک موضوع کاملاً هیجانی است و اثر ماندگاری نخواهد داشت و دوباره فروکش خواهد کرد. باید بدانیم که فقط عوامل پایه‌ای و بنیادین اقتصاد بر قیمت دلار تأثیر واقعی دارد و نه اتفاقات هیجانی، زیرا این اتفاقات هیجانی مانند کف روی آب است که به‌سرعت فروکش خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی