صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و دو - ۲۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و دو - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

بازار مرغ آرام می‌شود

یک کارشناس صنعت طیور کشور گفت: با کاهشی شدن قیمت مؤلفه‌های تولید از جمله جوجه ‌یکروزه، ذرت، سویا و همچنین تأمین بموقع نهاده‌ها و نظارت بررعایت قیمت مصوب در همه بخش‌های تولید می‌توان انتظار داشت که قیمت مرغ نیز کاهشی شود.
حبیب اسدالله‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه آیا امکان کاهش قیمت مرغ وجود دارد؟ توضیح داد: قیمت تمام شده مرغ به دلیل افزایش هزینه‌های تولید از جمله خوراک طیور و جوجه یکروزه بالا رفته و آنچه که در حال حاضر مشاهده می‌شود قیمت واقعی مرغ است و کاهشی شدن آن در شرایط فعلی منطقی نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که چه شرایطی باید برای کاهش قیمت مرغ ایجاد شود؟ افزود: اگر قرار است قیمت‌ها کاهش پیدا کند باید قیمت مؤلفه‌های تولید از جمله ذرت و سویا نیز کاهش یابد که تاکنون اتفاقی نیفتاده است.
در ۶ ماه گذشته سه بار قیمت سویا تغییر کرده؛ به طوری که یک‌بار از ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ۱۹ هزار تومان و بار دیگر از ۱۹ هزار به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده‌ است که البته به این بخش باید تأخیر در بارگذاری نهاده مشخصاً سویا در بستر بازارگاه و تأخیر در بارگیری به دلایل مختلف را هم اضافه کرد.
این کارشناس صنعت طیور با تأکید براینکه همه مؤلفه‌های تولید باید براساس قیمت مصوب تعیین شده به دست مرغدار برسد گفت: اگر برای جوجه یکروزه قیمت مصوب ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده دقیقاً با همین قیمت به دست مرغدار برسد که در حال حاضر این‌گونه نیست و مرغداران جوجه یکروزه را با قیمت ۳۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.
وی در ادامه گفت: همچنین بایستی در سامانه بازارگاه نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها بموقع و با قیمت‌های مناسب تأمین شود. اسدالله‌نژاد با بیان اینکه دولت باید یارانه را به سمت تولید هدایت کند، به تولیدکنندگان یارانه دهد و متناسب با آن نیز مرغ تحویل بگیرد، عنوان کرد: وقتی یارانه و حمایت از مرغدار حذف شود طبیعی است که قیمت‌ها افزایشی خواهد شد. وی در پایان گفت: برای کاهش قیمت‌ها در نهایت باید حجم یارانه اختصاص یافته به مرغ بیشتر و نظارت بر رعایت قیمت مصوب در همه زنجیره تولید نیز صورت گیرد.
مدیرعامل اسبق اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: براساس سرانه مصرف ۳۲ کیلو مرغ به ازای هر نفر، جوجه‌ریزی ماهانه ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه نیاز بازار را به طور کامل تأمین می‌کند.
به گفته او، بنابر برنامه‌ریزی ۱۵۰ میلیون قطعه‌ای جوجه‌ریزی دی ماه در کشور بعید است که توان جذب این میزان را بازار داخل داشته باشد.
اسدالله‌نژاد ادامه داد: با توجه به عدم صادرات مرغ، ادامه سوء مدیریت در برنامه‌ریزی‌ها چالش‌هایی در بحث تولید و عرضه مرغ ایجاد می‌کند.
این کارشناس صنعت طیور با بیان اینکه نیازی به واردات جوجه یکروزه نداریم، افزود: اتخاذ سیاست جوجه‌ریزی ماهانه ۱۵۰ میلیون قطعه در واحدهای مرغداری غیرکارشناسی است، لذا اگر تنها ۱۰ درصد جوجه از طریق واردات تأمین می‌شود، این موضوع بیانگر هدر دادن سرمایه ملی کشور است چراکه با جوجه‌ریزی ۱۳۵ میلیون قطعه‌ای هم نیاز بازار تأمین می‌شود.
او گفت: بنابرآمار تولید ماهانه ۲۳۰ هزار تن مرغ گرم در کشور نیاز بازار را به طور کامل تأمین می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی