صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و دو - ۲۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و دو - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

دورهمی در x

مرکز مبادله ایران؛
جایی برای استفاده از ابزارهای کارآمد

سینا احدیان از فعالان رسانه‌ای در فضای مجازی در صفحه‌اش نوشت: مرکز مبادله ایران با تدبیری بی‌بدیل به‌منظور نهادسازی در بازار ارز و استفاده از ابزارهای کارآمد جهت تأمین نیازهای واقعی ارزی (بازرگانی و خدماتی) باهدف محدود کردن بازار غیررسمی و کاهش نوسانات بازار ارز راه‌اندازی شده است. در ۱۰ ماه گذشته هم کاملاً اثربخش و ابزار اجرای سیاست تثبیت بوده است.

 

خلیج تا ابد فارس

حامد وفایی از کاربران شبکه اجتماعی x در صفحه خود نوشت: در نمایشگاه مشترکی که چین و پادشاهی سعودی با موضوع تمدن اعراب در منطقه تاریخی العلا در شبه جزیره عربستان به میزبانی موزه شهر ممنوعه پکن برگزار کرده‌اند، دو نقشه تاریخی به نمایش درآمده که در هر دو واژه «خلیج‌فارس» می‌درخشد!

 

هرجای دنیا جنگی باشد
یک طرف قضیه امریکا نقش دارد

اعظم سادات سیدمومنی از کاربران فضای مجازی در صفحه‌اش نوشت: امریکا ۷۵۰ پایگاه نظامی تو کشورهای مختلف دنیا داره که ۷۰ هزار نیروی نظامی اونجا مستقر هستن. هرجای دنیا جنگی باشه یه طرف قضیه امریکا نقش داره، ولی همیشه سعی میکنن دیگران رو عامل بی‌ثباتی تو جهان نشون بدن!

 

یادی از
پدر موشکی ایران

اسماعیلی از کاربران شبکه اجتماعی  x در صفحه‌اش نوشت: در سالروز واقعه عین‌الاسد یاد کنیم از پدر موشکی ایران که ایستادگی امروز مقاومت در مقابل اسرائیل مدیون تلاش‌های ابرمردی چون اوست.

 

ماجراهای جیغ طلایی در کف تایم‌لاین

این چند روز در مورد واردات طلا، تبدیل شدنش به ششمین کالای وارداتی کشور، رفع تعهد ارزی با طلا و... اخبار زیادی شنیدیم. می‌خوام در این زمینه به برخی شایعات پاسخ بدم. با ما همراه باشید:
بعد از ابلاغ رفع تعهد ارزی با طلا، برخی صادرکنندگان سودجو برای کاسبی از دور زدن رفع تعهد ارزی، اقدام به اجاره شمش طلا و واردات چندین‌باره‌ آن می‌کردن و از اون طرف طلا رو به خارج از کشور قاچاق می‌کردن! (رکوردشکنی عجیب واردات ۱۳تن شمش طلا در ۸ماهه امسال، همینو تأیید میکنه!)
حالا که قراره در یک بستر کاملاً شفاف در مرکز مبادله این اتفاق بیفته برخی رفقای خودمون حتی شروع کردن به ایجاد فشار تا سیاستگذار رو از تصمیم درستش منصرف کنن. در حالی‌که اصلاً قرار نیست ۲ نرخ ایجاد بشه و قیمت شمش براساس عرضه و تقاضا، کاملاً شفاف و با نرخ پایه نزدیک به‌ بازار تعیین میشه.
علاوه براینکه میزان واردات طلا کاملاً حقیقی و شفاف میشه، ذینفعان واقعی یعنی متقاضیان شمش (سازندگان مصنوعات طلا) و صادرکنندگانی که ازاین طریق میخوان رفع تعهد ارزی کنن با نرخی بالاتر از نرخ حواله رفع تعهد میکنن؛ بنابراین از این موضوع استقبال کردن. شایعاتی هم درباره موازی‌کاری با بورس کالا که اوراق مبتنی بر گواهی طلا معامله میشه مطرح میکنن درحالی‌که اونجا اوراق به ارزش هرورق ۰.۱ گرم یعنی خرد معامله میشه اما در مرکز مبادله با کف یک کیلوگرم یعنی کلی معامله میشه و هیچ تداخلی باهم نداره.
کلام آخر اینکه تنها کسانی از معاملات در بستری شفاف و مبتنی بر عرضه و تقاضا می‌ترسن که دنبال پنهان‌کاری و تخلفن نه تجار و صاحبان کسب وکار.

 

رئیس‌جمهورمردم‌دار

حمید لشگری از کاربران شبکه اجتماعی x  در صفحه خود نوشت: رهبری دقایقی پیش: وقتی یک رئیس‌جمهوری با توده‌‌ی مردم انس می‌گیرد، حرف می‌زند، بین آن‌ها کار می‌کند، می‌رود در دل مردم، یک عده‌ای بلند می‌شوند و می‌گویند این پوپولیسم است.
اهانت می‌کنند. نه، این مردم‌داری است. این نشان گرفتن نقطه‌‌ اصلی است.

 

افزایش درآمد نفتی ایران
در سال ۲۰۲۳

احسان حسینی از فعالان رسانه‌ای در فضای مجازی در صفحه‌اش نوشت: در سال ۲۰۲۳ درآمد نفتی ایران از ۱۸ درصد به ۶۳ درصد از ظرفیت ایده‌آل درآمدزایی افزایش یافت، آن هم در تحریم. اخیراً رویترز از کاهش تخفیف از ۱۳ به ۴.۵ دلار خبر داد؛ یعنی بعد از ۴ برابر شدن رقم صادرات نفت ایران به چین، حال رقم تخفیف هم یک‌سوم شده، معادل ۳.۸ میلیارد دلار افزایش درآمد.

 

افتتاح واحد تولید ورق کبالت از پسماند‌های روی

هم‌زمان با سفر استانی رئیس‌جمهور به زنجان، با حضور وزیر صمت و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، واحد «تولید ورق کبالت از پسماند‌های روی» محصول دانش‌بنیان شرکت بین‌المللی تحقیقات صنعت و معدن آیرما با حمایت حدود ۲۰۰ میلیارد ریالی صندوق نوآوری و شکوفایی افتتاح شد. با راه‌اندازی این خط تولید با ظرفیت ۱۰۰۰ تن در سال، علاوه بر خروج ۲ میلیون دلار ارز از کشور، زمینه اشتغال ۱۶۰ نیروی کار نیز فراهم خواهد شد.

 

ثبات نرخ ارز
درفصل پایانی سال

یکی از فعالان رسانه‌ای در فضای مجازی در صفحه شخصی خود نوشت: احسان قمری، تحلیلگر مسائل اقتصادی: انتظارات تورمی ناشی از حوادثی همچون کرمان موجب افزایش موقت نرخ ارز می‌شود.
نوسانات نرخ ارز وقتی بدون دلیل اقتصادی باشد تنها در کوتاه‌مدت اثرگذار است. پیش‌بینی‌ها حاکی از ثبات نرخ ارز درفصل پایانی سال است./فارس

 

پیش‌بینی رشد اقتصادی
و کاهش تورم ایران در سال آینده

یکی از فعالان فضای مجازی در صفحه‌اش نوشت: اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل هم از رشد اقتصادی و تورم ایران در سال آینده میلادی گزارشی منتشر کرده و چنین پیش‌بینی کرده:
-رشد 2.4درصدی اقتصادی (رتبه دوم خاورمیانه)
-کاهش 14 درصدی تورم

 

الزام مؤدیان مالیاتی
برای صدور صورت حساب الکترونیکی

خبرگزاری تسنیم در فضای مجازی در صفحه‌اش نوشت: نمایندگان مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح ماده (۱) قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با کلیات آن موافقت کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی