صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و دو - ۲۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و دو - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

با معامله ۴ ملک سازمان خصوصی سازی

مولدسازی املاک دولت در بورس کالا کلید خورد

فرایند مولدسازی املاک مازاد دولت از مسیر بورس کالای ایران، روزگذشته با معامله ۴ ملک سازمان خصوصی‌سازی واقع در بابل آغاز شد و همه اطلاعات و داده‌های فروش املاک دولتی به صورت شفاف و لحظه‌ای در دسترس عموم قرار گرفت.
از ۶ عرضه املاک سازمان خصوصی که دیروز در تالار املاک و مستغلات بورس کالا عرضه شده بود ۴ واحد آپارتمانی مورد معامله قرار گرفت که همگی این املاک در استان مازندران شهرستان بابل واقع شده‌اند.
آپارتمان‌های عرضه شده در این روز مسکونی بوده و همگی دارای مساحت عرصه ۱۷ هزار و ۵۵۸ متر مربع و اعیان ۱۴۴.۵ مترمربع بودند. از ۴ آپارتمان به فروش رفته، معامله یک ملک با رقابت خریداران مواجه شد و همین رقابت بر جذابیت‌های دیروز تالار املاک و مستغلات افزود. به این ترتیب ملک با پلاک ثبتی ۶۱/۲۷۱۶ با رقابت ۱۵.۲۹ درصدی یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان فروخته شد و سه آپارتمان دیگر با قیمت پایه معامله شدند.
طبق آمار معاملات، ملک با پلاک ثبتی ۵۸/۲۷۱۶ با قیمت پایه یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان معامله شد و دو ملک دیگر با پلاک‌های ثبتی ۶۲/۲۷۱۶ و ۶۳/۲۷۱۶ با قیمت پایه یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان فروخته شدند. بر اساس مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت، این اقدام با هدف کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اموال مازاد دولتی صورت می‌گیرد. در همین راستا ۲۰ تیر ماه سال‌جاری از تالار مولدسازی دارایی‌های دولت در بورس کالای ایران رونمایی شد تا فرایند عرضه املاک مازاد دولتی در شفاف‌ترین شیوه ممکن و قابل نظارت و رصد برای همه مردم عملیاتی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در آیین راه‌اندازی این تالار، از شناسایی ۱۳۰۰ ملک در دستگاه‌های دولتی به عنوان ملک مازاد خبر داد و مهم‌ترین هدف و خروجی مولدسازی را افزایش اعتماد اجتماعی مردم و افزایش شفافیت عنوان کرد.
 
عرضه 26 باب آپارتمان مسکونی و تجاری در تالار املاک و مستغلات بورس کالا
پیش از این در اواخر آبان ماه نیز با پیشتازی سازمان خصوصی‌سازی تعدادی آپارتمان برای عرضه و فروش روی تابلو رفت. بر اساس موعد برنامه‌ریزی شده، روز 24 آبان ماه لیست و جزئیات 26 دستگاه آپارتمان مسکونی و تجاری در تالار املاک و مستغلات بازار فیزیکی بورس کالای ایران روی تابلو رفت. آگهی مولدسازی ۲۶ ملک و آپارتمان با کاربری مسکونی، تجاری و اداری انتظامی به‌عنوان نخستین سری از عرضه املاک مازاد دولت از سوی سازمان خصوصی‌سازی به استناد آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌ها و مصوبه هیأت عالی مولدسازی به شمار می‌رود.
طبق اطلاعات ارائه شده در سایت شرکت بورس کالا مهلت واریز بخش نقدی معادل 60 درصد ارزش معامله به‌صورت مرحله اول واریز نقدی 10 درصد بخش نقدی طی حداکثر 10 روز کاری پس از انجام معامله به حساب بورس کالا، مرحله دوم واریز نقدی 90 درصد بخش نقدی طی حداکثر 60 روز تقویمی پس از انجام معامله به حساب سازمان خصوصی‌سازی است. همچنین مهلت تسویه حداکثر 60 روز تقویمی پس از انجام معامله است. تاریخ تحویل نیز 30 روز تقویمی پس از مهلت ارائه سند تسویه خارج از پایاپای است. مهلت و نحوه تقسیط و وثایق مورد نیاز معادل 40 درصد ارزش معامله طی 12 قسط بوده و فاصله اقساط یک ماه و با نرخ کارمزد سالانه 23 درصد است. وثایق مطابق ماده (6) قرارداد (مبایعه نامه) است/ مبدأ زمانی دوران بازپرداخت اقساط روز بعد از آخرین مهلت واریز بخش نقدی معامله است. رعایت مفاد اعلامی در فایل پیوست (شرایط عمومی عرضه‌های خصوصی سازی) الزامی است.
براساس قیمت پایه درنظر گرفته شده برای هر یک این املاک مجموع این قیمت پایه برای 26 دستگاه به حدود 220 میلیارد تومان می‌رسد.
در همین خصوص رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: یکی از وعده‌های داده شده در بحث مولدسازی، شفافیت تمام فرایند‌ها بود که به این وعده عمل کردیم و در بورس کالا تعدادی از املاک و دارایی‌های مازاد آگهی شده است.
براساس گفته‌های مالک رحمتی یکی از وعده‌های داده شده در مقوله مولدسازی این بود که تمام فرایند‌ها شفاف باشد و اصطلاحاً در یک اتاق شیشه‌ای این فرایند‌ها طی شود. خدا را شکر ما به این وعده عمل کردیم و امروز در بورس کالا تعدادی از املاک و دارایی‌های مازاد آگهی شده و به امید خدا با حضور مردم و پای کار آمدن فعالان اقتصادی شاهد این خواهیم بود که توسعه‌ای در بورس کالا برای عرضه سایر دارایی‌های مازاد دولت داشته باشیم. این مقام مسئول افزود: امیدواریم با توجه به شرایط استقبال خوبی از این اقدام شود و میزان عرضه‌های ما بستگی به استقبال‌ها دارد، اگر استقبال صورت گیرد و عرضه‌ها موفق باشند این اقدام را به سرعت افزایش می‌دهیم، اما اگر حضور کم باشد مجبور هستیم از روش معمول مزایده عمومی استفاده کنیم. رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ اظهار کرد: امروزه تمام روش‌ها را برای سرعت‌بخشی به مقوله مولدسازی از جمله عرضه در بورس کالا و مزایده عمومی را در دستور کار داریم و وعده‌هایی که دادیم محقق شده است.
رحمتی از ادامه روند مولدسازی دارایی‌های راکد دولت در بخش‌های محروم کشور از مسیر بورس کالا خبر داده بود.رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: در راستای بسترسازی مقرراتی برای مولدسازی املاک مازاد و راکد در سازمان خصوصی‌سازی، از این‌پس به‌طور مداوم و پیوسته عرضه املاک از طریق بورس کالا یا از طریق برگزاری مزایده عمومی در این سازمان انجام می‌شود که در این راستا متقاضیان و فعالان حوزه مسکن با مراجعه به وب‌سایت ipo.ir می‌توانند در جریان فهرست عرضه‌ها و معاملات آنها قرار گیرند.
جستجو
آرشیو تاریخی