صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و چهار - ۲۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و چهار - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

رشد ۲۶ درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی

افزایش ۱۹٫۳ درصدی سهم خانوارها از تسهیلات بانکی

تسهیلات پرداختی بانک‌ها از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ (۹ ماهه) مبلغ 38٫613.3 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 8٫067٫4 هزار میلیارد ریال (معادل ۲۶/۴ درصد) افزایش داشته است. سهم بخش خانوار نیز با احتساب کارت‌های اعتباری اعطا شده، به ۱۹٫۳ درصد کل تسهیلات پرداختی در این مدت افزایش یافت.
به گزارش بانک مرکزی، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ 31٫659٫5 هزار میلیارد ریال معادل ۸۲/۰ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و 6٫953٫7 هزار میلیارد ریال معادل ۱۸/۰ درصد به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.
سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ 24٫109٫7 هزار میلیارد ریال معادل ۷۶/۲ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است.
همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی (خانوار) مبلغ 2٫765٫5 هزار میلیارد ریال معادل ۳۹/۸ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) است.
سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ معادل 9٫357٫1هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۸/۸ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ 24٫109٫7 هزار میلیارد ریال) است.
ملاحظه می‌شود از 11٫478٫8 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۱/۵ درصد آن (مبلغ 9٫357٫1 هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ است.
 
رشد ۲۸ درصدی اعطای تسهیلات ازدواج در سال‌جاری
از ابتدای فروردین تاکنون بالغ بر ۱۳۴ همت وام ازدواج به ۶۵۸ هزار متقاضی پرداخت شده که حاکی از رشد ۲۸ درصدی در پرداخت تسهیلات به متقاضیان نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.
بر اساس آمار بانک مرکزی، تکلیف و سهمیه امسال برای پرداخت وام ازدواج ۱۴۴ همت است که از ابتدای فروردین تاکنون بالغ بر ۱۳۴ همت از سهمیه توسط شبکه بانکی به ۶۵۸ هزار متقاضی پرداخت شده که حاکی از رشد ۲۸ درصدی در پرداخت تسهیلات به متقاضیان نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.
پرداخت وام فرزند و ودیعه مسکن هم از مرز ۵۸ همت گذشت. پرداخت این میزان تسهیلات در حالی محقق شده است که شبکه بانکی براساس سهمیه تکلیفی تا تاریخ 19دی‌ماه جاری مکلف به پرداخت ۱۱۶/۴ همت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بود که رقم پرداخت کنونی تسهیلات از ابتدای سال تا ۲۰ دی‌ماه نشان از عملکرد بیش از ۱۱۵ درصدی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از سوی شبکه بانکی دارد.
همچنین از ابتدای سال‌جاری تا بیستم دی ماه در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری نیز تعداد 601هزارو619 متقاضی به مبلغ ۳۷ همت تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند که این رقم رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ تاکنون داشته است. در زمینه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن نیز طی این مدت از مجموع تعداد 395هزارو355 متقاضی که تشکیل پرونده داده‌اند تعداد ۳۵۱/۱۶۱ نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند که مبلغی به ارزش۲۱ همت است.
لازم به ذکر است بنابر دستور رئیس‌جمهور و تأکید رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تسریع اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند و لزوم کاهش صف متقاضیان دریافت این تسهیلات اخیر، بانک مرکزی تمهیداتی اندیشید که علاوه بر اعطای تسهیلات سهمیه‌های ابلاغی، بانک‌های عامل به منظور کاهش متقاضیان در صف نسبت به پرداخت ۱۲۵ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و ۱۱۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند مازاد بر سهمیه‌های قبلی تا پایان سال‌جاری اقدام کنند.
همچنین در طرح جدید بانک مرکزی، بانک‌های قرض‌الحسنه مهر و رسالت که در سال‌جاری عامل پرداخت این نوع تسهیلات نبودند نیز در سامانه ازدواج و فرزند بانک مرکزی فعال شده و امکان ثبت‌نام متقاضیان در این دو بانک هم فراهم شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی