صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و پنج - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و پنج - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

نخستین برقی‌سازی ریلی با مشارکت صمت

با توجه به ضرورت نوسازی در بخش‌های مختلف ترابری کشور، زیر مجموعه‌های وزارت صمت اجرای برنامه‌های راهبردی را در این خصوص مد نظر قرار داده‌اند. بر این اساس مدیریت ایدرو روز گذشته درجمع خبرنگاران به تشریح بخشی از مسائل مد نظر در این خصوص پرداخت. بابک احمدی گفت:تا خطوط ریلی برقی‌سازی نشود، کشنده ریلی معنا ندارد. در همین راستا با وزارت راه و شهرسازی وارد مذاکره شده‌ایم و بزودی نخستین پروژه برقی‌سازی ریلی را آغاز خواهیم کرد.
رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوبی از جمله تولیدکنندگان در حوزه ریلی، دریایی و کشنده‌های برقی‌کننده داریم که باید از ظرفیت آنها بهره برد، افزود: برقی‌سازی حمل و نقل یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این همین راستا تولید خودروهای برقی و واردات در حال اجراست. احمدی با بیان اینکه توسعه حوزه حمل و نقل کشور نیازمند سرمایه‌گذاری است، بیان داشت: تزریق سرمایه به بخش حمل و نقل و صنعت کشور منجر به افزایش تولید و توسعه و نوسازی ناوگان می‌شود. همچنین حوزه حمل و نقل کشور نیازمند گفتمان اکوسیستمی و جامع است که باید همه جوانب در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه امروزه مهم‌ترین موضوع در حمل و نقل، بحث انرژی و زمان است که در این زمینه دولت یارانه انرژی اختصاص داده است. وی تأکید کرد: سیاستگذاری درست باید در حوزه تخصیص یارانه انرژی انجام شود و ‌با مدیریت خوب و سنجیدن همه جوانب شاهد توزیع درست و کارامد یارانه باشیم.
معاون وزیر صمت با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی و دریایی، گفت: با سازمان بنادر و دریانوردی پروژه نوسازی شناورهای مسافربری را بر عهده گرفته‌ایم و اکنون تفاهمنامه‌ای به امضا رسیده است. به گفته وی، اقداماتی برای تعادل بین تولید، تقاضا و تأمین مالی در مرحله اجراست که با تعامل دوطرف عملیاتی می‌شود.
احمدی با بیان اینکه از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع حمایت می‌کنیم، گفت: زیرساخت‌ها را برای صنایعی که دارای ظرفیت تجاری هستند آماده می‌کنیم. در همین راستا از ظرفیت معاونت علمی ریاست جمهوری بهره‌مند خواهیم شد و از شرکت‌ها تا زمانی که به مرحله تجاری‌سازی ‌و بازار وارد شوند، حمایت می‌کنیم.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی ایران با بیان اینکه طرح تأمین و ساخت ۲هزار دستگاه واگن مترو برای ۹ کلانشهر کشور به دلیل محدودیت تأمین مالی توفیق زیادی نداشته، گفت: نیاز کشور به واگن مترو در افق پنج ساله، یعنی تا سال ۱۴۰۷ برای اجرای همه طرح‌ها و پروژه‌های کشور، حدود ۷هزار دستگاه برآورد شده است.
احمدی افزود: در حال حاضر تعداد ناوگان فرسوده خودرو بیش از ۹ میلیون دستگاه است. در این میان تعداد ۲۶۰ هزار کامیون و کشنده، ۷۴ هزار مینی‌بوس و بیش از هفت میلیون خودرو سواری فرسوده در کشور وجود دارد. وی افزود: بر اساس قانون هوای پاک، تردد این خودروها در کشور ممنوع بود که بازدارنده هم بود، اما در دیوان این رأی شکسته شد و در حال حاضر خودروهای فرسوده می‌توانند با معاینه فنی تردد کنند. یکی از دلایل مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا هم همین فرسودگی خودروهاست.
 
جستجو
آرشیو تاریخی