صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • گزارش
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و هفت - ۲۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و هفت - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

اخبار

بانک‌ها حق ارائه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را ندارند
بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای خطاب به شبکه بانکی اعلام کرد: اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازکاربورس کالا و غیر آن شود، تنها پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است.
به گزارش بانک مرکزی؛ این بانک با صدور بخشنامه خطاب به تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تأکید کرد: «مؤسسات اعتباری مجازند طبق بند (۷‏-۳) مقررات ناظر بر عملیات مجاز بانکی مصوب جلسه دی ماه ۱۳۹۰ شورای پول و اعتبار، اقدام به «قبول و نگاهداری اشیای گرانبها، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتریان» کنند. لیکن اخیراً برخی مؤسسات اعتباری با استناد به آن و برخلاف روال و قواعد متعارف اجاره صندوق امانات، در لوای ارائه خدمات دریافت و نگهداری اشیای گرانبهای اشخاص، مبادرت به اخذ مسکوکات طلا و شمش طلا از مشتریان کرده و در قبال تأییدیه‌ای که در این رابطه صادر می‌کنند، موجبات صدور گواهی برای ‌شخص امانت‌دهنده با استفاده از سازوکارهای بورس کالا را فراهم می‌کنند که قابلیت معامله دارد.
بدیهی است این اقدام موجب ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیرواقعی و حبابی شده و می‌تواند از یک سو تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی شمش و مسکوکات طلا را تشدید کند و از سوی دیگر، اسباب تضییع حقوق و منافع عامه را فراهم کند.
براین اساس، از تاریخ ابلاغ این بخشنامه اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازکاربورس کالا و غیر آن شود، صرفاً پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است. براین اساس با قید فوریت، هرگونه طرحی که واجد مشخصات و مختصات فوق در آن مؤسسه اعتباری، در حال اجراست متوقف شده و با فراخوان مناسب، نسبت به استرداد تمامی مسکوکات و شمش‌های طلای اخذ شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام شود.
این بانک به استناد اختیارات خود مقرر در قوانین بالادستی بویژه قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای انتظام‌بخشی و تسهیل مبادلات طلا، تدابیر خاصی را در این رابطه از طریق سازکار مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دستور کار دارد که متعاقباً جزئیات آن اعلام خواهد شد.


شیوه‌نامه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران
شیوه‌نامه نحوه برگزاری حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران ابلاغ شد. ‌به گزارش مرکز مبادله ایران، پیرو بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مصوبه کمیسیون ارز آن بانک مبنی بر مجوز عرضه و فروش شمش طلا از طریق برگزاری حراج حضوری، متقاضیان خرید می‌توانند با ارائه مدارک مورد نیاز و طی فرایند رسمی اقدام به خرید شمش طلا در مرکز مبادله ایران کنند.
براساس شیوه‌نامه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران شامل «فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر» و «خرده‌فروشان طلای آبشده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر‌» هستند.
‌مدارک دریافتی مرکز مبادله ایران از متقاضی خرید شمش طلا نیز شامل «اصل نامه درخواست شرکت در حراج (منتشره در تارنمای رسمی www.ice.ir)‌»، «اصل کارت ملی»، «اصل پروانه کسب و اصل فیش بانکی واریز وجه‌الضمان»، «اصل گواهی امضا نزد دفاتر اسناد رسمی به نام مرکز مبادله ارز و طلای ایران» و «آخرین آگهی روزنامه رسمی‌ (ویژه اشخاص حقوقی)» خواهد بود.
متقاضی خرید از زمان انتشار آگهی حراج تا ساعت ۱۶ یک روز کاری پیش از جلسه حراج، فرصت دارد وجه‌الضمان را به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران واریز کند.

جستجو
آرشیو تاریخی