صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و هشت - ۲۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و هشت - ۲۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

تخصیص اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای توسعه دریامحور هرمزگان

علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری بندر شهید رجایی، با اشاره به امضای ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه و قرارداد سرمایه‌گذاری بندری و دریایی در آذرماه به مناسبت روز ملی حمل و نقل امسال، گفت: سهم استان هرمزگان از این میزان جذب سرمایه‌گذاری، ۳۲ هزار میلیارد تومان است که بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در دست اجراست.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در بخش سرمایه‌گذاری دولتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها، به منظور افزایش سهم توسعه اقتصادی در بخش دریایی و بندری، مجموع اعتبارات استان هرمزگان ۱۲ هزار میلیارد تومان است که شامل ۹۵ طرح مشخص می‌شود.
وی میزان جذب طرح‌های عمرانی در استان هرمزگان را نیز حدود ۶۰ درصد اعلام و اضافه کرد: مشاوران و پیمانکاران باید به کارها سرعت دهند که زیرساخت‌های دریایی و بندری در این استان در اسرع وقت محقق شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طرح در حوزه حمل و نقل دریایی در دست اجرا داریم که بخشی از آنها در دهه مبارک فجر و سفرهای استانی رئیس جمهور قابل بهره‌برداری است.
صفایی از فرایند اجرای پروژه احداث پل دسترسی به اراضی ۲هزارو ۴۰۰ هکتاری پس‌کرانه و احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی، برای انبارش، صادرات و واردات مواد معدنی بندر شهیدرجایی دیدن کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر همچنین در این بازدید، روند اجرای پایانه مکانیزه غلات، مرکز خدمات بندری و دریایی و ساختمان در دست تکمیل اطلاعات و ارتباطات‌ بندر رجایی (ICT) را نیز از نزدیک بررسی کرد.
براساس این گزارش، ساخت مرکز خدمات دریایی و بندری، بندرشهید رجایی با هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از خردادماه سال ۹۹ آغاز شد و با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی، آماده بهره‌برداری قرار دارد. در این مرکز انواع خدمات بانکی، بندری، مالی، کانتینری و اسنادی ارائه می‌شود.
ساخت پل اتصال به اراضی ۲هزارو ۴۰۰ هکتاری پس‌کرانه بندر شهید رجایی با سرمایه‌گذاری ۳هزار میلیارد تومانی آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این بازدید، بر اجرای پرشتاب عملیات اجرایی و بهره‌برداری از پل دسترسی تا یک سال آینده تأکید کرد.
بنا بر این گزارش با ایجاد یک پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در غرب بندر شهیدرجایی و استفاده از تجهیزات مکانیزه، اتوماسیون و تکنولوژی‌های پیشرفته، علاوه بر افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها، بهبود قابل توجهی در ایمنی، بهداشت و محیط زیست حاصل خواهد شد. همچنین هدف از ایجاد پایانه مکانیزه ریلی مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی، سهولت در حمل و نقل مواد فله و کاهش هزینه‌های حمل و نقل این مواد است.
پروژه‌های توسعه دریایی، خشکی و تجهیزات بندری بندر شهید رجایی در قالب این طرح جامع و با هدف ارتقای نسل بندر شهید رجایی و تبدیل آن به بندر نسل سوم در دست انجام است. در طرح جامع بندر شهید رجایی، در حوزه دریایی، احداث اسکله‌های نفتی و خدماتی جدید، توسعه کانال دسترسی و در بخش بندری نیز طرح‌هایی از جمله توسعه کریدورهای خطوط لوله نفتی، احداث سیلوی ترانزیت غلات با ظرفیت ۱۰۰هزار تن، احداث ترمینال‌های ۳ کانتینری و احداث پایانه مکانیزه کالا و توسعه فاز یک اراضی لجستیک صنعتی بندری تعریف شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی