صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و هشت - ۲۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و هشت - ۲۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

بخش خصوصی چشم‌انتظار انتخابات بموقع اتاق ایران

 اگرچه قراراست انتخاب رئیس جدید اتاق ایران در اول بهمن ماه 1402 برگزار شود، اما همچنان مقاومت‌ها برای ماندن سلاح‌ورزی در پست ریاست اتاق ایران از سوی عده‌ای ادامه دارد و تلاش‌هایی برای به تعویق انداختن انتخابات بهمن‌ماه اتاق ایران در حال انجام است.
اغلب اعضای اتاق بازرگانی ایران معتقدند حاشیه‌های اخیر پس از برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه و آمدن حسین سلاح‌ورزی، اتاق بازرگانی ایران را به حاشیه کشانده و این حاشیه‌ها اتاق را نزد سران سه قوه بی‌اعتبار کرده است، بنابراین باید هر چه زودتر این وضعیت پایان یابد.
توقف جلسات شورای گفت‌وگوی دولت
‌اصرار سلاح‌ورزی بر ماندن در مسندی که به‌طور غیرقانونی آن را تصاحب کرده، موجب شده است‌ جلسات رسمی اتاق بازرگانی از جمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که هر ماه با حضور وزیرامور اقتصادی و دارایی در اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شد، تشکیل نشود.
در مجموع براساس اظهارات اعضای اتاق بازرگانی ایران‌، حضور سلاح‌ورزی طی چند ماه اخیر در اتاق بازرگانی موجب به حاشیه‌رفتن اتاق و فاصله‌گرفتن اتاق بازرگانی از کارکرد اصلی خود به‌عنوان مشاور سه قوه شده است و لذا راهکار حل این معضل را برگزاری انتخابات رئیس اتاق در موعد تعیین شده می‌دانند.
کارکرد اصلی اتاق ایران ازدست رفت
‌حمید صافدل، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، می‌گوید: پیرو اتفاقات اخیر، اتاق کارکرد اصلی خود را از دست داده و این در حالی است که اتاق بازرگانی در شرایط سخت اقتصادی و تحریم می‌توانست کمک کار خوبی برای دولت باشد.
وی بیان داشت: برای رفع مسائل و مشکلاتی که بعد از برگزاری انتخابات اتاق ایران ایجاد شده باید به قانون تمکین کرد و قانون را بپذیریم و لذا بهتر است انتخابات اتاق بازرگانی (انتخاب رئیس اتاق) در موعد مقرر برگزار شود.
حاشیه‌هایی که به اقتصاد ملی لطمه زد
محمود تولایی، دیگر عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به حاشیه‌های بعد از برگزاری انتخابات اتاق ایران، می‌گوید: با توجه به اتفاقات اخیر بعد از انتخابات خرداد‌ماه اتاق بازرگانی ایران و به حاشیه رفتن اتاق، اقتصاد ملی و بخصوص اقتصاد بخش خصوصی خسارت دیده است.
وی با بیان اینکه مأموریت اتاق ایران مشاوره دادن به سه قوه است، اظهار داشت: با اتفاقات پیش آمده هر سه قوه اعتمادی به اتاق ایران ندارند و اعتباری برای آن قائل نیستند، لذا باید اعضای اتاق برای این موضوع فکری کنند و اعتبار از دست رفته به اتاق بازرگانی ایران را برگردانند.
 از بین رفتن انتفاع بخش خصوصی
به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی کاشان، بخش خصوصی باید تلاش کند از این وضعیت عبور کند، ‌با شرایطی که پس از انتخابات برای اتاق پیش آمده است و بی‌اعتباری اتاق نزد قوا و حاکمیت، دیگر اتاق بازرگانی ایران هیچ انتفاعی برای بخش خصوصی ندارد و این وضعیت قابل ادامه دادن نیست.
به گفته تولایی اعضای اتاق و بخش خصوصی باید با تدبیر و عقلانیت از این شرایط عبور کنند تا اتاق دوباره به‌عنوان مشاور سه قوه شناخته شود و به وظیفه خود به‌عنوان سخنگوی بخش خصوصی عمل کند و حاکمیت، دولت، مجلس و قوه قضائیه اتاق بازرگانی ایران را به‌عنوان یک دستگاه معتمد و قابل اعتماد بشناسند.
تولایی اظهار داشت: اگر اعتماد قوا به اتاق بازرگانی بازنگردد، اتاق بازرگانی یک سیستم ناکارآمد و غیرمؤثر خواهد بود.
وی افزود: بخش خصوصی در چند ماه گذشته به این نتیجه رسیده است که باید از این فضا خارج شد و اعضای اتاق تردیدی در این مورد ندارند.
علیرضا نوری، فعال اقتصادی نیز درباره مسائل اخیر اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: پس از انتخابات اتاق بازرگانی ایران، تقابلی میان دولت و بخش خصوصی به وجود آمده که مشکلات فراوانی را به‌دنبال داشته است که نباید به این مرحله می‌رسید.
به گفته این فعال اقتصادی، طولانی شدن این شرایط آسیب بیشتری را به‌دنبال دارد اما به نتیجه رسیدن می‌تواند راهکاری برای مشکلات بخش خصوصی بویژه تجار باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی