صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار مالی
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و نه - ۲۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و نه - ۲۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

اخبار

 پایان نخستین جلسه حراج حضوری شمش طلا
۱۰ کیلو شمش فروخته شد
نخستین جلسه حراج حضوری شمش طلا، دیروز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه به پایان رسید و در آن ۱۰ عدد شمش طلای یک کیلویی معامله شد.
پس از افزایش قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر، بانک مرکزی به منظور کاهش قیمت‌ها و کنترل بازار، عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران را در دستور کار قرار داد و مقرر شد عرضه شمش طلا از ساعت ۱۲ دیروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به صورت حضوری انجام شود. به گفته سخنگوی بانک مرکزی، با وجود اشکال فنی در تارنمای مرکز مبادله، حراج به صورت حضوری جریان داشت و در نخستین حراج ۱۰ عدد شمش طلای یک کیلویی براساس نرخ‌های کشف‌شده از فرایند عرضه و تقاضا معامله شد. سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا از فروش 10 عدد شمش‌ طلای یک کیلویی در نخستین حراج مرکز مبادله ارز و طلای ایران در روز جاری خبر داد. اصغر بالسینی در گفت‌وگو با فارس، اعلام کرد: نخستین حراج شمش طلا ‌از ساعت ۱۲ چهارشنبه 27 دی‌ماه به صورت حضوری برگزار و طی آن 10 کیلوگرم شمش طلا با عیار 995 از 1000 داد‌و‌ستد شد. وی مکانیسم تعیین قیمت را عرضه و تقاضا در مرکز مبادله ارز و طلا عنوان کرد و گفت: قیمت کشف‌شده نزدیک نرخ بازار بود. سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: عرضه‌کنندگان شمش طلا، واردکنندگان بخش خصوصی و خریداران هم 4 گروه تولیدی طلا و جواهر بودند. وی اضافه کرد: تسویه نقدی و تحویل فیزیکی شمش‌های طلا نیز در پایان جلسه انجام شد. به گفته بالسینی، با توجه به مقررات مرکز مبادله ارز و طلای ایران، عرضه شمش طلا در روزهای آینده ادامه دارد. خریدارانی که شرایط آنها از سوی اتحادیه طلا و جواهر احراز شده و پروانه کسب دارند، درخواست خرید خود را به مرکز مبادله ارز و طلا اعلام می‌کنند و پیش از حضور در حراج، وجه‌الضمان مربوطه را می‌پردازند تا در حراج حضور داشته باشند.

رشد شاخص کل هم‌وزن با تحرک کوچک‌ترهای بازار
در معاملات دیروز، شاخص‌ هم‌وزن با افزایش ٦٩٨ واحدی به سطح ٧٦٢ هزار و ٣٣٩ واحد رسید. در معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با افت ٩٩٠ واحدی به ارتفاع ٢ میلیون و ١٨٥ هزار و ٩٧٩ واحد رسید.
 بر این اساس، شاخص‌ هم‌وزن اما با افزایش ٦٩٨ واحدی به سطح ٧٦٢ هزار و ٣٣٩ واحد رسید. همچنین، ارزش کل معاملات بازار به 11هزار و 533 میلیارد تومان رسید که ۳۸۸۷ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق‌های قابل معامله سهامی بود.
ارزش روز بازار که شامل ارزش روز 611 شرکت حاضر در بورس تهران است به رقم 7 میلیون و 620 هزار میلیارد تومان معادل 152.4 میلیارد دلار رسید. معامله‌گران 6.4 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 341 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 505 میلیارد تومان دادوستد کردند.
شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 5 صدم درصد افت داشتند، اما این دو شاخص با معیار هم‌وزن 9 صدم درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور 13 صدم درصد، شاخص بازار اول بورس 5 صدم درصد و شاخص بازار دوم بورس 4 صدم درصد کاهش یافتند.
نماد سرمایه‌گذاری امید بیشترین اثر افزایشی و نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس ایران، کشتیرانی، ‌مخابرات ایران، پالایشگاه تهران و سیمان دشتستان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس تهران را داشته‌اند. در فرابورس ایران نیز شاخص کل فرابورس با 37 واحد کاهش به رقم 26 هزار و 294 واحد رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی