صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هجده - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هجده - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

رونق عرضه پوشاک ایرانی با برند خارجی!

با ممنوعیت واردات پوشاک و افزایش نرخ ارز، قاچاق پوشاک به زیر 20 درصد رسیده است

امین محمودی
روزنامه نگار

 

 

 

برندمداری خارجی چالشی است که در ایران بنا به دلایلی همچون نامرغوب بودن بعضی از کالاهای ساخت داخل، پایین بودن تکنولوژی ساخت نسبت به موارد مشابه خارجی، نبود فرهنگ‌سازی، تبلیغات نامناسب، ناهماهنگی قیمت و قدرت خرید مردم به یک اپیدمی تبدیل شده است؛ به شکلی که در سطح جامعه این‌گونه القا شده که جنس ایرانی بی‌کیفیت و جنس خارجی باکیفیت است.
نکته عجیب آنکه این فرهنگ خارجی‌پسندی به قدری در فرهنگ جامعه ایرانی رسوخ کرده که تولیدکنندگان ایرانی طبق یک رسوم قدیمی کالاهای تولیدی خود را با برند خارجی می‌فروشند. طبق اظهارات متولیان حوزه پوشاک عمده کالاهای خارجی در بازار، در واقع کالای ایرانی هستند که برند خارجی دارند و تولیدکننده سعی دارد از این طریق محصولات خود را در تعداد و قیمت مناسب به فروش برساند.
 این در حالی است که واردات پوشاک طی ۳ سال گذشته ممنوع بوده و طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق، قاچاق این محصول نیز افت کرده است؛ بنابراین اغلب پوشاک خارجی در بازار یا محصول ایرانی با برند خارجی و یا محصول تقلبی خارجی هستند.

بیش از 80 درصد بازار پوشاک در اختیار تولیدکنندگان ایرانی است
در همین خصوص میراسماعیل صدیق رئیس اتحادیه پوشاک‌فروشان کرج در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: پس از اتمام شیوع کرونا در کشور شاهد رونق در بازار پوشاک بوده‌ایم به طوری که این امر را می‌توان در 100 روز اخیر به وضوح دید.
وی افزود: کسانی که به تولید پوشاک مشغول هستند در وضعیت فعلی درآمدشان مطلوب بوده و پوشاک‌های تولید شده به راحتی در فروشگاه‌ها مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.
رئیس اتحادیه پوشاک‌فروشان کرج در ادامه خاطرنشان کرد: به همین دلیل شاید بتوان گفت نسبت به سالیان قبل از کرونا به دلیل کاهش قدرت خرید بازاری کمی افت داشته ولی در وضعیت فعلی به صورت کلی رضایت‌مندی خوبی کسبه بازار پوشاک خصوصاً تولیدی‌ها دارند.
صدیق گفت: هم‌اکنون واردات پوشاک به صورت قانونی ممنوع شده و اکثر بازار در اختیار کالاهای تولید داخل است. از طرف دیگر برندهای خارجی نیز در بازار وجود دارد که عمدتاً کالاهای ایرانی هستند که با این برندها به فروش می‌رسند. وی افزود: پوشاک ایرانی به دلیل تنوع، فراوانی و شیک بودن جنس هم‌اکنون با برخی از برندهای جهانی برابری می‌کنند به همین دلیل در وضعیت فعلی پوشاک بسیاری از کارخانجات ایرانی مشتریان جهانی دارد و تقاضا برای خرید پوشاک ایرانی با رشد محسوسی روبه‌رو شده است.
رئیس اتحادیه پوشاک‌فروشان کرج تصریح کرد: با این حال اما به دلیل مصرف بالای مردم کشورمان کارخانجات رغبتی به صادرات ندارند. این مقام صنفی گریزی هم به گسترش پوشاک قاچاق بنگالی و ترک در بازار زد و اظهار کرد: میزان پوشاک قاچاق در بازار به نسبت سال‌های گذشته بشدت کم شده چون دیگر واردات با دلار 50 هزار تومانی به صرفه نیست و از طرف دیگر کیفیت پوشاک ایرانی نیز ارتقا یافته است. وی افزود: به همین دلیل می‌توان به صراحت گفت کمتر از 20 درصد بازار کشور مختص به کالاهای قاچاق است، نمود این امر را می‌توان در سازمان اموال تملیکی مشاهده کرد که همواره مشخص می‌شود بسیاری از کالاهای با برند خارجی پوشاک‌های ایرانی بوده است.
صدیق به لزوم فرهنگ‌سازی مصرف پوشاک ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: بدون شک دولت، سازمان صنعت و معدن و صدا و سیما یا رسانه‌ها می‌توانند نقش گسترده‌ای در استقبال از خرید پوشاک با کیفیت ایرانی داشته باشند لکن برند‌سازی کاری بسیار سخت و پرهزینه است که باید برای آن تلاش شود.
رئیس اتحادیه پوشاک‌فروشان کرج افزود: در وضعیت فعلی شاهد آن هستیم که مردم به دنبال برند خارجی هستند و از جنس و کیفیت پوشاک اطلاعی ندارند به همین دلیل فروشندگان مجبورند برند خارجی را بر پوشاک ایرانی بزنند تا از فروش‌شان کاسته نشود. وی خاطرنشان کرد: عمده پوشاک قاچاق که بیشتر تاناکوراست از مرزهای بانه و مهاباد وارد می‌شوند ولی چون نمی‌توانند آن را در مغازه‌ها به فروش برسانند این نوع پوشاک مشتریان خاص خود را دارد. این مقام صنفی در پایان گفت: هم‌اکنون در هر فروش گاه پوشاک 3 نفر و هر تولیدی پوشاک 10 نفر مشغول به کار هستند و همواره این صنعت درخواست جذب کار دارد ولی با توجه به روند مدرک‌گرایی و تمایل به کار دولتی بسیاری از مردم بیکار باقی مانده‌اند در حالی که می‌توانند جذب این حرفه شوند.

تولیدکننده داخلی اعتماد به نفس برندسازی را ندارد
همچنین روح‌الله مرادلو، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان کرج گفت: بسیاری از پوشاکی که در حال حاضر به عنوان پوشاک خارجی فروخته می‌شود تولید داخل است؛ مشکل این است که تولیدکنندگان ما هنوز اعتماد به نفس کافی برای برند‌سازی و تبلیغات مناسب برای معرفی تولیدات باکیفیت خود ندارند. وی ادامه داد: اغلب تولیدکنندگان ایرانی که موفق به برندسازی نشده‌اند، تولیدات خود را به بازاری‌ها می‌فروشند و آنها هم چون با ذائقه مردم آشنا هستند، با دوخت مارک و برچسب برندهای خارجی، پوشاک داخلی را به عنوان برند خارجی به فروش می‌رسانند. متأسفانه فرهنگ‌سازی درستی در خصوص تولیدات ایرانی نشده و مردم فکر می‌کنند هر برند خارجی از نمونه ایرانی کیفیت بهتری دارد که این نگرش نیاز به اصلاح دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی