صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هجده - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هجده - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

طرح آبرسانی به شهرستان‌های بم و بروات پس از یک دهه وقفه افتتاح شد

11سال < 11ماه

 

 
طرح آبرسانی به شهر بم که 11 سال بلاتکلیف مانده بود، از مهم‌ترین خواسته‌های مردم در جریان سفر استانی مردادماه سال گذشته رئیس‌جمهور به کرمان بود. در آن سفر، آیت‌الله رئیسی به مردم بم وعده داد که اجرای این طرح را در دستور کار قرار دهد و نهایتاً با عزم جدی وزارت نیرو، طرحی که 11 سال بلاتکلیف و راکد مانده بود در 11 ماه به بهره‌برداری رسید.
به طور کلی سه پروژه آبرسانی در استان کرمان برای کاهش تنش آبی در بخش شرب در حال اجراست؛ پروژه انتقال آب از خط صنعت به شهرهای کرمان و رفسنجان، انتقال آب از سد جیرفت در جنوب استان که چندماه پیش کلنگ خورد و نیز آبرسانی در شرق استان از سد نسا که مرحله نخست آن با آبرسانی به شهرهای بم و بروات با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت بهره‌برداری شد. طرح انتقال آب شرب به شهرستان‌های بم و بروات شامل خط لوله‌ای به طول 57 کیلومتر، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 970 لیتر در ثانیه، دو مخزن 10 و 5 هزار مترمکعبی و 40 کیلومتر خط برق است که فاز اول تصفیه‌خانه این طرح نیز با ظرفیت 250 لیتر از مجموع 1500 لیتر بر ثانیه افتتاح شد. پروژه آبرسانی شهرستان‌های بم و بروات از سد نسا، 11 سال نیمه‌کاره رها مانده بود و در حالی که سد نسا یکی از بهترین آب‌های استان را از منشأ کوه‌های جبال‌بارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان بویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند.
تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهرهای بم و بروات به میزان 20 میلیون متر‌مکعب در سال و در فاز توسعه طرح شهرهای فهرج، ریگان و نرماشیر و 142 روستای مسیر به میزان حدود 10 میلیون متر‌مکعب در سال هدف (سال 1425)، چشم‌انداز و افق زمانی این طرح است که با توجه به وضعیت نامطلوب کمی و کیفی آب شرب منطقه و تبعات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
این پروژه 240 هزار نفر از ساکنان شهرهای بم و بروات را تحت پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار می‌دهد و فاز توسعه طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان نیز تعداد 422 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.
 
سومین سفر به کرمان
این سومین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان کرمان بود. نخستین بار وی سال ۱۴۰۰ از سفر مسکو به طور مستقیم به جنوب کرمان عزیمت کرد تا بحران سیل را از نزدیک و به طور میدانی مدیریت کند. دومین سفر وی در قالب سفر استانی هیأت دولت طی مرداد سال گذشته انجام شد و این بار نیز وی برای مدیریت بحران کم آبی به استان کرمان سفر کرد.
افتتاح ده‌ها کلان‌پروژه آبرسانی و برق‌رسانی به شهرهای بم و بروات و افتتاح نیروگاه گازی فولاد بوتیا از جمله برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به استان کرمان در روز جمعه بود.آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور صبح جمعه نهم تیر به منظور انجام سفری یک روزه از طریق فرودگاه بم وارد استان کرمان شد.وزیر نیرو و برخی دیگر از اعضای هیأت دولت، رئیس‌جمهور را در این سفر که با هدف افتتاح چند پروژه بزرگ انجام می‌شد، همراهی می‌کردند. افتتاح چندین طرح آبرسانی و برق‌رسانی با ایجاد اشتغال ۵ هزار و 500 نفر در برنامه سفر رئیس‌جمهور قرار داشت.  رئیس‌جمهور برای افتتاح فاز نخست بسته آبرسانی و حل تنش آبی در استان کرمان، نخستین بخش کلان‌پروژه آبرسانی به شهرهای بم و بروات را با هزینه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مورد افتتاح قرار داد.  ظرفیت کلی خط انتقال آب به بم و بروات هزار لیتر بر ثانیه است که فعلاً بر اساس نیاز این ۲ شهر با ۲۵۰ لیتر بر ثانیه از طرح به بهره‌‌برداری رسید.  افتتاح چندین طرح صنعت برق در نقاط مختلف استان کرمان با افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از جمله دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در استان کرمان بود.
افتتاح فاضلاب سیرجان
خط جمع‌آوری، انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب سیرجان نیز از دیگر پروژه‌هایی به شمار می‌رود که با یکهزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این سفر افتتاح شد.افتتاح نیروگاه گازی فولاد بوتیا به همراه چند طرح دیگر این کارخانه نیز از جمله برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در این سفر به شمار می‌رفت که سرمایه‌گذاری آنها افزون بر ۳۲ هزار میلیارد تومان با افزون بر 5 هزار و ۵۰۰ اشتغال اعلام شده است. همچنین رئیس‌جمهور از پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهرهای ‌کرمان و رفسنجان از خط صنعت نیز بازدید و درخصوص تسریع در اجرای این کلان‌پروژه مهم دستوراتی صادر کرد.
 
دولت سیزدهم از تأمین آب غافل نشده است
 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به فرودگاه بم در جمع خبرنگاران گفت: شهر بم که منطقه‌ای کشاورزی و گردشگری است، همچنین زمینه خوب ترانزیتی به واسطه پسکرانه بودن سواحل مکران داشته و ظرفیت‌های بسیاری دارد اما سال‌ها از مشکل آب رنج می‌برد. با تلاش مدیران و دست اندرکاران در استان و وزارت نیرو دسترسی مردم عزیز این منطقه به آب گوارا فراهم شده است و بعد از ۱۲ سال مردم چشم‌انتظار شبکه آبرسانی (از سد نسا) بوده‌اند که در نتیجه زحمات همه مدیران و کارشناسان، این امر حیاتی پیشرفت‌ساز به ثمر رسیده است.
 رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه مردم ولایتمدار و شهیدپرور استان کرمان همواره نشان داده‌اند در دوران سخت و فرازوفرودها، ولایتمدار و برای حمایت از انقلاب و ارزش‌ها آماده بوده‌اند و هستند گفت: نقش مردم این استان، بسیجیان و سرداران آن را همواره در جای جای دفاع مقدس، در حریم و حرم دیده‌ایم.
 وی با بیان اینکه همه ما در دولت و سایر ارکان نسبت به این استان که ظرفیت‌های بسیاری در آن وجود دارد وظیفه سنگین داریم، اظهارداشت: کارهای خوبی در این استان انجام شده اما برخی از مشکلات و نواقص نیز مردم را رنج می‌دهد؛ لذا دولت در انجام طرح‌های بزرگ از مسائل حیاتی غافل نشده است.  رئیسی با بیان اینکه سفر وی به بم و کرمان سفر استانی نیست که در اجتماعات عظیم مردمی حضور یابد، اظهارداشت: از این جهت از مردم عزیز عذرخواهی می‌کنیم که امکان آن نیست به این شکل در جمع آنان حضور یابیم. این سفر به صورت سرزدن از طرح‌ها و افتتاح پروژه‌ها انجام می‌شود که چند طرح مورد بازدید قرار می‌گیرد و آنها که آماده بهره‌برداری باشد را به اطلاع مردم می‌رسانیم. رئیسی افزود: از طرح‌هایی که کار خوب در آنها انجام شده اما الان آماده بهره‌برداری نیست مثل شبکه آبرسانی از خلیج فارس که در میانه راه آن هستیم، برای آنکه کار سرعت پیدا کند بازدید می‌کنم تا در مدت کوتاهی به بهره‌برداری کامل برسد.
 
 اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در دستور کار دولت است
 رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح آبرسانی از سد نسا به شهرهای بم و بروات، ۱۵ طرح صنعت برق و تصفیه خانه فاضلاب سیرجان در استان کرمان بیان داشت: در آبرسانی، برق‌رسانی و فاضلاب مشکلاتی داریم که می‌توانست سال‌های قبل رفع شود، اما به هر دلیل باید کار جهادی کرد که این تنش‌های آبی کاهش یابد و کمبود تولید برق جبران شود.  وی با بیان اینکه جبران عقب‌ماندگی‌ها در دولت آغاز شده، تصریح کرد: ضمن ارج نهادن به همه کارهایی که مسئولان در گذشته کرده‌اند، عقب‌ماندگی‌ها را باید جبران کرد که جز با روحیه جهادی میسر نیست.  آیت‌الله رئیسی گفت: نمی‌توان گفت حالا که پروژه‌ای ۱۰ سال عقب مانده، باز هم ببینیم چه کار می‌توان کرد؛ باید پروژه‌ها به سامان برسد و مردم از نتایج آنها بهره‌مند شوند که این در گرو کار جهادی است.  وی نتیجه کار جهادی در این دولت را بهره‌برداری از طرح آبرسانی به بم و بروات، تصفیه‌خانه فاضلاب سیرجان و بهره‌برداری از ۱۵ طرح و پروژه برق‌رسانی در جای جای استان کرمان برشمرد و گفت: جبهه تولید قدرت برای همه مدیران و هرکس که در عرصه تولید کار می‌کند در همه عرصه‌ها بویژه برای رفع مشکلات آب و برق مردم آماده است. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فلسفه عید قربان و بندگی کردن اظهارداشت: این زمینه برای مسئولان فراهم است که خود را رشد دهند و بدانند که توجه کردن به مشکلات بویژه مشکلات مردم، پاسخ دادن به امتحان الهی است.
 آیت‌الله رئیسی افزود: نماد و نمود این بندگی و خدمت، سردار شهید سلیمانی و عزیزانی هستند که در جای جای استان و کشور نام و یاد این شهید را زنده نگه داشتند و سیره آنان سرمشق مردم شهر و روستا شده است. مسئولان باید بدانند که همچنان در همه عرصه‌ها شب و روز نداشته باشند و عقب‌ماندگی‌ها را با روحیه جهادی جبران کنند.
 رئیس‌جمهور بیان کرد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در دستور کار دولت است که باید به سرانجام برسد و این مهم در گرو کار جهادی است.  آیت‌الله رئیسی اظهارداشت: آنطور که وزیر جهادی نیرو می‌گوید ۱۰ هزار روستا دارای تنش آبی هستند که از این میزان، تنش آبی 3 هزار روستا حل شده و بقیه باید با کار جهادی تا پایان این دولت حل شود.

 

 

بــــرش

خط انتقال آب از سد نسا به شرق کرمان پس از یک دهه انتظار افتتاح شد
خط انتقال آب از سد نسا در شرق کرمان یکی از سه ضلع بسته آبرسانی دولت برای حل بحران آب استان کرمان است که پس از بیش از یک دهه از زمان کلنگ‌زنی، در دولت سیزدهم به سرانجام رسید و توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد. آغاز آبرسانی از این سد به دیگر شهرستان‌های شرقی استان کرمان نیز در آینده نزدیک در دستور کار قرار خواهد گرفت.  فاز نخست این پروژه شامل خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، ۲ مخزن ۱۰ و 5 هزار مترمکعبی، ۴۰ کیلومتر خط برق و فاز نخست تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه است. هزینه‌کرد طرح، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است و خط آبرسانی از سد نسا هزار لیتر بر ثانیه ظرفیت دارد که در فاز اول ۲۵۰ لیتر بر ثانیه مورد نیاز شهرهای بم و بروات بهره‌برداری می‌شود و در فازهای بعد آب به سمت سایر شهرهای شرقی می‌رود.  این پروژه ۲۴۰ هزار نفر از ساکنان شهرهای بم و بروات را زیر پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار داده و طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان هم در سال هدف، ۴۲۲ هزار نفر را زیرپوشش قرار می‌دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی