صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هجده - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هجده - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

رشد تولید نفت در نفت و گاز کارون به بیش از 340 هزار بشکه در روز رسید

ظرفیت نفت خام تولیدی این شرکت روزانه افزون بر یک میلیون بشکه بوده که حدود نیمی از نفت تولیدی این شرکت به پالایشگاه‌های آبادان و تهران و مابقی به مقصد پایانه صادراتی خارک ارسال می‌شود

مجید میرزاحیدری
خبرنگار

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت در بین شرکت‌های تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با مرکزیت اهواز بوده که مسئولیت راهبری و تولید صیانتی نفت، گاز و مایعات گازی از میدان‌های رامین، آبتیمور، منصوری و اهواز را به عهده ‌دارد.
ظرفیت نفت خام تولیدی این شرکت روزانه افزون بر یک میلیون بشکه بوده که حدود نیمی از نفت تولیدی این شرکت به پالایشگاه‌های آبادان و تهران و مابقی به مقصد پایانه صادراتی خارک ارسال می‌شود.
علاوه بر این، تولید گاز خشک و مایعات گازی (ان. جی. ال) شرکت کارون را به یکی از منابع اصلی تأمین‌کننده خوراک صنایع پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) و همچنین شرکت ملی گاز ایران تبدیل کرده است.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با تمرکز و اولویت برنامه‌ریزی برای دستیابی به تولید برنامه شده، استمرار و افزایش تولید، با رعایت اهداف تولید صیانتی از مخازن و نیز ایجاد ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش، توان ومقدورات خود را برای حصول اهداف اقتصاد مقاومتی بسیج کرده و در راستای تحقق محورهای کلان و تخصصی تبیین شده از سوی وزارت نفت، نهایت اهتمام خود را با رویکرد افزایش بهره‌وری، استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات در جهت تکمیل و بهره‌برداری بموقع پروژه‌ها با حداکثر صرفه‌جویی ممکن بکار گرفته است.
در این راستا و با توجه به توضیحات از پیش گفته شده، حسن شهرویی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در گفت‌و‌گویی به بیان آخرین وضعیت شرکت و اهداف و برنامه‌های آن پرداخته که با هم مرور می‌کنیم:

مهم‌ترین وجه تمایز شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با سایر شرکت‌ها در چیست؟
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون به دلایل زیر دارای اهمیت و جایگاه منحصر به فرد و استراتژیک در حوزه صنعت نفت و اقتصاد کشور است.
رتبه اول تولید نفت مناطق نفتخیز جنوب با تولید حدود 35 درصد نفت خام مناطق نفتخیز جنوب و حدود 27 درصد تولید نفت کشور
رتبه اول تولید گاز همراه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
رتبه اول تولید مایعات گازی در سطح شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
تأمین خوراک پالایشگاه‌های تهران، آبادان و پتروشیمی‌های مارون و بندر امام و همچنین شرکت ملی گاز ایران.
نقش محوری در ترانزیت نفت سایر شرکت‌ها از جمله شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان و شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان.
همجواری بیش از 60 درصد چاه‌ها و تأسیسات با کلانشهر اهواز، رودخانه کارون، فرودگاه اهواز، تالاب‌ها و نهرهای فصلی، آزادراه‌ها و جاده‌های اصلی کشور و ضرورت پایبندی به صیانت از محیط زیست.
بکارگیری فناوری‌های نوین و روزآمد در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن مانند انواع تلمبه‌های درون چاهی و سرچاهی.

ظرفیت تولید نفت خام شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در یک سال اخیر چه تغییراتی داشته است؟
ظرفیت تولید نفت خام این شرکت با اتکا به توانمندی داخلی بیش از یک میلیون بشکه در روز بوده که با توجه به فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته، یکی از مهم‌ترین دستاوردها و نتایج محقق شده در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در حوزه تولید نفت، گاز، میعانات گازی، افزایش تولید نفت به بیش از 340 هزار بشکه در روز است.
از اقدامات مهم انجام شده این شرکت در حوزه تولید، بازگشایی چاه‌ها و افزایش میزان تولید نفت شرکت کارون از رقم حدود 500 هزار بشکه در روز در اواسط سال 1401 به حدود 840 هزار بشکه در روز بر اساس سیاست‌های ابلاغی از طرف شرکت ملی نفت ایران بوده است.
همچنین تولید روزانه حدود 85 هزار بشکه پساب نمکزدایی در گستره شرکت و تزریق بیش از 97 درصد آن در چاه‌های تزریقی از دیگر اقدامات مهم انجام شده در سال 1401 می‌باشد.
در حوزه نگهداشت و افزایش تولید نیز طی یکساله 1401 می‌توان به انجام فعالیت‌های مربوط به افزایش تولید با دستگاه لوله مغزی سیار روی 115 حلقه چاه و اسیدکاری گسترده و زنده‌سازی تعداد 14 حلقه چاه اشاره کرد.

در راستای حمایت از سازندگان داخلی ودانش‌بنیان‌ها در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون چه اقدامی صورت گرفته است؟
همواره تلاش شده که به جوانان و تولیدکنندگان داخلی فرصت اثبات توانمندی‌شان را بدهیم و همیشه از مراکز دانشگاهی و دانش‌بنیان حمایت کرده‌ایم که ساخت و نصب موفقیت‌آمیز مبدل حرارتی نفت با ظرفیت 75 هزار بشکه روزانه در کارخانه نمکزدایی منصوری شرکت کارون توسط یک شرکت دانش‌بنیان یکی از مصادیق آن است که در بهار سال‌ جاری محقق شد.
این اقدام در راستای ارتقای کیفیت نفت خام تولیدی، نگهداشت و بهبود شرایط تولید، با اعتماد به توان داخلی صورت گرفت که طی آن عملیات طراحی و ساخت مبدل حرارتی واحد نمکزدایی منصوری در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با ظرفیت 75 هزار بشکه در روز و با اعتبار 280 میلیارد ریال به یکی از شرکت‌های داخلی دانش‌بنیان محول و با نظارت تیم فنی متشکل از ادارات نگهداری و تعمیرات، بازرسی فنی و خوردگی فلزات، مهندسی تولید و امور مهندسی و ساختمان با موفقیت انجام و پس از آزمایش میدانی در اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری در چرخه عملیات قرار گرفت.

مهم‌ترین پروژه‌های سرمایه‌ای شرکت نفت و گاز کارون کدام‌ها هستند؟
تعداد 10 پروژه سرمایه‌ای در شرکت کارون در حال اجرا بوده که عبارتند از: رفع نواقص ایستگاه‌های راه‌اندازی شده طرح آماک و خرید الکتروپمپ تزریق گلایکول، تعمیرات اساسی 17 دستگاه کمپرسور گازی ترموداین تقویت فشار گاز بنگستان، خرید، نصب و راه‌اندازی 4 دستگاه پمپ چند فازی در تلمبه‌خانه چندفازی اهواز-4، تعیین وسایل و تجهیزات مورد نیاز ایمنی و آتش‌نشانی شرکت کارون، بازسازی تفکیک‌گر‌های ثقلی آسماری در نمکزدایی 2 و 4 شرکت کارون، بهسازی و احداث گودال سوخت در تأسیسات بهره‌برداری شرکت کارون - گاز وگازمایع 700، تعمیر و بهسازی خطوط لوله، احداث دیوار اطراف اراضی چاه‌ها و گودال‌های سوخت واحدهای بهره‌برداری 2 و 3 اهواز و مطالعات مهندسی پایه، ارزیابی ریسک و تعیین سامانه‌های اعلان.

سایر پروژه‌هایی که در افزایش تولید از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند کدامند؟
از ابتدای سال 1401 تا پایان خرداد ماه 1402 تعداد 46 پروژه با مبلغ تقریبی 300 میلیارد ریال خاتمه یافته که مهم‌ترین پروژه‌های مهم خاتمه یافته عبارتند از: ساخت و نصب سیستم لوله‌کشی مبدل حرارتی پوسته- لوله‌ای در واحد نمکزدایی منصوری، ساخت و نصب سیستم ته‌کش، کانال‌کنی و کابل‌اندازی الکتروپمپ نفت P52B واحد نمکزدایی شماره 2 اهواز، ساخت مخزن قطره‌گیر گاز مصرفی سیستم نشت‌بندی کمپرسورهای مرحله اول ایستگاه تقویت فشار گاز بنگستان آبتیمور، نصب دیوار پیش‌ساخته از کلانتری شماره 20 تا امتداد دیوار فرودگاه در مجموعه صنعتی شماره 2، بهینه‌سازی پایه‌های روشنایی واحد بهره‌برداری آبتیمور، بهسازی و مقاوم‌سازی شاسی زیر پنل اتاق کنترل واحدهای نمکزدایی 1 و 2 و 3 و 4 اهواز، بهینه‌سازی پایه‌های روشنایی واحد بهره‌برداری شماره 5.

در سال گذشته چه میزان از برنامه تولید شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون محقق شد؟
با کار جمعی مشترک مدیریت‌های ستاد مناطق نفتخیز جنوب و کارکنان تلاشگر شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، این شرکت درسال 1401 به افزایش 60 درصدی تولید و تحقق بیش از 101 درصدی برنامه‌های ابلاغی با رعایت کامل مسائل ایمنی و الزامات زیست محیطی موفق شد.
همچنین با انجام اقدامات جهادی و اجرای حدود ۱۷۰ طرح با اعتبار 1900 میلیارد ریال 142 هزار بشکه در روز افزایش تولید در بخش چاه‌های توسعه‌ای، تعمیری و ترمیمی داشته‌ایم که دستاوردی ارزشمند برای این شرکت است.
این مهم با انجام فعالیت‌های مستمر و استفاده از دستگاه‌های لوله مغزی و فرآورش سیار و سایر امکانات و تجهیزات اختصاصی حاصل شد.

در زمینه ساخت داخل و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، شرکت نفت و گاز کارون چه اقداماتی انجام داده است؟
این شرکت همواره در راستای اجرای محورهای برنامه اقتصاد مقاومتی گام برداشته و توجه و حمایت از سازندگان داخلی و تأمین کالا از تولیدکنندگان بومی و همچنین استفاده از ظرفیت مرکز دانش‌بنیان داخلی و پارک‌های علم و فناوری را در دستور کار و سرلوحه امور دارد.
در همین راستا نیز طی سال گذشته حدود 2000 میلیارد ریال کالا و تجهیزات مورد نیاز از تأمین‌کنندگان داخلی خریداری شده است.

با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست آیا در این حوزه هم فعالیتی داشته‌اید؟ توضیح دهید:
با توجه به اینکه حوزه فعالیت شرکت کارون شهرستان اهواز می‌باشد و اکثر تأسیسات فرآورشی ما در اطراف این کلانشهر قرار دارد، رسالت ما در تولید نفت و گاز بسیار خطیر و رعایت الزامات زیست محیطی از مهم‌ترین اولویت‌های این شرکت بوده و اعتقاد داریم فعالیت‌های اقتصادی این شرکت باید با فعالیت‌های زیست‌محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی همسو باشد.
مدیریت کلان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با اشراف کامل به جایگاه مهم این شرکت در اقتصاد کشور و نقش آن در تولید ناخالص ملی، تولید صیانتی نفت و گاز از میادین تحت سرپرستی و بهبود و ارتقای عملکرد تجهیزات و تأسیسات فرآورشی مطابق با سیاست‌های شرکت ملی نفت ایران و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی را به عنوان اصول راهبردی شرکت مورد اهتمام کامل داشته، بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه فضای سبز را به عنوان اهداف زیست محیطی خود مد نظر دارد.
رعایت الزامات زیست محیطی در اقدامات فنی و عملیاتی این شرکت در رأس امور می‌باشد و اخیراً اقدامات بسیار ارزنده‌ای در حوزه حفظ محیط زیست صورت پذیرفته که در این زمینه می‌توان به کاهش گازسوزی به حدود 5 درصد علیرغم افزایش میزان نفت تولیدی و فرسودگی تجهیزات و تعمیرات اساسی برخی تأسیسات، اسیدکاری و بهبود وضعیت تزریق‌پذیری تعداد 20 حلقه چاه تزریقی پساب در مجموعه‌های کریت، واحد- 3 و منصوری باهدف افزایش/نگهداشت ظرفیت تزریق پساب به چاه‌ها، کاهش مشکلات زیست‌محیطی و جلوگیری از ارسال پساب به حوضچه‌ها اشاره کرد.
 جلوگیری از سوزانده شدن حدود 94 هزار بشکه نفت در 60 مورد عملیات با به‌کارگیری دستگاه سیار فرآورش نفت  (MOT) ملکی و استیجاری، تبدیل خطوط لوله فلزی به فلزی پوشش‌دار (FBE) سه حلقه چاه‌ دفعی پساب در منطقه کریت و اهواز- 3 با توجه به نشت مکرر خطوط قبلی و آلودگی محیط‌زیست و بازسازی 17 مورد گودال سوخت چاه‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست است.

جستجو
آرشیو تاریخی