صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • انرژی
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

با رد شدن شکایت سلاح‌ورزی در دستگاه قضایی

انتخاب رئیس جدید اتاق ایران در اول بهمن‌ماه

انتخاب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، روز یکشنبه (اول بهمن‌ماه) برگزار می‌شود. بر اساس مصوبه اخیر هیأت رئیسه اتاق ایران، هشتمین جلسه هیأت نمایندگان دوره دهم اتاق ایران ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه یکشنبه جاری (یکم بهمن) در طبقه دهم اتاق ایران برگزار می‌شود.
دستور کار جلسه مذکور انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران و در صورت لزوم سایر سمت‌های هیأت رئیسه است. رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران که با مصوبه شورای عالی نظارت برکنار شده بود، برای ابطال این تصمیم به دستگاه قضایی شکایت کرده بود که این شکایت هفته گذشته از سوی قوه قضائیه رد شد. سلاح‌ورزی پیش از این امید داشت که دستگاه قضایی به نفع وی رأی بدهد و در تمامی اظهارنظرهایش هم می‌گفت که هرچه دستگاه قضایی رأی بدهد، به آن تمکین خواهد کرد.

وظایف بر زمین مانده
با توجه به رد دعاوی حقوقی حسین سلاح‌ورزی و حامیانش در دادگاه، هیأت رئیسه اتاق ایران هیچ دستاویزی برای برگزار نکردن انتخابات مجدد اتاق بازرگانی ایران ندارد. سیدحمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این مطلب گفت: اهمیت برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی از چند منظر قابل بحث و بررسی است؛ اول اینکه از اواخر سال گذشته اتاق بازرگانی در راستای برگزاری انتخابات خرداد ماه وارد فضای انتخاباتی شد و با توجه به مسائل پیش آمده از بعد از انتخابات هنوز اتاق بازرگانی ایران سر و سامان نیافته و لذا همه وظایف متعلق به اتاق بر زمین مانده است.
تلاش برای توقف انتخابات
عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اما وقتی شورای عالی نظارت، انتخابات رئیس اتاق را ابطال و اعلام کرد که انتخابات مجدد در اول بهمن ماه برگزار می‌شود، 18نفر شامل 4 عضو هیأت رئیسه به عنوان کاندیدای انتخابات ثبت‌نام کردند و همه فکر می‌کردند غائله خاتمه یافته اما با عدم احراز صلاحیت سلاح‌ورزی برای انتخابات جدید، وی از فعالیت انجمن نظارت جلوگیری کرد و تلاش کرد انتخابات را متوقف کند.
این فعال اقتصادی گفت: براین اساس در نشست هفتم هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی که در روز هفدهم دی ماه برگزار شد و رسمیت نداشت، اعضای هیأت رئیسه اتاق تلاش کردند تا با استفاده از نظرات سه حقوقدان ثابت کنند که انتخابات اتاق قانونی بوده است و از آنجا که این سه حقوقدان اعلام کردند که انتخابات خرداد ماه اتاق بازرگانی قانونی بوده لذا همراهان سلاح‌ورزی هم اعلام کردند که نباید انتخابات مجدد برگزار شود.

تبری ‌جستن22 نفر از رؤسای اتاق
عضو سابق هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: بنابراین این افراد چند شکایت را به طور همزمان در قوه قضائیه ثبت کردند. یکی از این شکایت‌ها دعوی حقوقی از سوی حسین سلاح‌ورزی به طرفیت شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی با خواسته ابطال مصوبه یکم آبان ماه 1402 شورای عالی نظارت بود که براساس اعلام رأی دادگاه دعوی حقوقی حسین سلاح‌ورزی در دادگاه بدوی رد شد و با تأیید مصوبه شورای عالی نظارت باید انتخابات اتاق برگزار شود. عضو اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: همچنین همراهان سلاح‌ورزی نیز در دعوی دیگری خواستار ابطال آیین‌نامه مصوب شورای عالی نظارت شدند تا بر این اساس فعالیت انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی متوقف شود که در این خصوص نیز حکم بدوی دادگاه اعلام شده و قرار عدم استماع بر شکایت اعلام شد و ادعای شاکیان رد شد.
در واقع نظر دادگاه این بود که اختیارات شورای عالی نظارت در تدوین آیین‌نامه فراتر از اختیارات هیأت رئیسه و هیأت نمایندگان است و شورای عالی نظارت وظیفه ندارد که عیناً مصوبه هیأت نمایندگان را تأیید کند. بر این اساس با توجه به حکم دادگاه و نامه 22 نفر از رؤسای اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها در تبری‌جستن از وضعیت فعلی اتاق ایران و برنامه‌های سلاح‌ورزی برگزاری انتخابات مجدد برای تعیین رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران در تاریخ اعلام شده قطعی است.

جستجو
آرشیو تاریخی