صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • گزارش
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد و یک - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد و یک - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

رشد ۱۸ درصدی آماده به کاری لکوموتیوها

معاون ناوگان راه‌آهن گفت: متوسط آماده به‌کاری لکوموتیوهای بخش خصوصی در تابستان امسال ۱۰۴ لکوموتیو در روز بوده که این عدد در پاییز امسال با رشد ۱۸ درصدی به ۱۲۳ لکوموتیو در روز رسیده است.
محمد‌هادی ضیایی‌مهر با بیان اینکه لکوموتیو یکی از گلوگاه‌های اصلی شبکه ریلی بوده و هزینه نگهداری آن سنگین است، گفت: با تأکید مدیرعامل راه‌آهن، منابع حاصل از وصول مطالبات راه‌آهن بایستی با اولویت در اختیار شرکت‌های مالک لکوموتیو قرار گیرد تا هم میزان مطالبات آنها کاهش یابد و هم بتوانیم اثربخشی بهتری از لکوموتیوها داشته باشیم تا بخشی از گلوگاه شبکه ریلی رفع شود.
 وی ادامه داد: متوسط آماده به کاری لکوموتیوهای بخش خصوصی در تابستان امسال ۱۰۴ لکوموتیو در روز بوده که با پرداخت‌های خوبی که به شرکت‌های مالک لکوموتیو داشتیم، این عدد در پاییز امسال با رشد ۱۸ درصدی به ۱۲۳ لکوموتیو در روز رسیده است. عضو هیأت‌مدیره راه‌آهن بااشاره به اینکه اثرات بهبود وضعیت مالی ناشی از وصول مطالبات شرکت راه‌آهن، نه‌تنها در کمیت بلکه در کیفیت فنی لکوموتیوها نیز مؤثر بوده خاطرنشان کرد: متوسط درصد قابلیت اطمینان لکوموتیوهای بخش‌خصوصی در فصل تابستان امسال ۷۲ درصد بوده که در پاییز و با تزریق منابع مالی بیشتر به ۸۰ درصد رسیده است و رشد ۸ درصدی وضعیت کیفی لکوموتیوها را شاهد هستیم.

وصول مطالبات راه‌آهن
همچنین عابدین هادی‌نژاد، مدیرکل بازرگانی داخلی راه‌آهن در خصوص وصول مطالبات راه‌آهن، گفت: از دو ماه قبل در کمیسیون وصول مطالبات به ریاست مدیرعامل راه آهن، موضوع وصول مطالبات شرکت‌های ریلی آغاز شده و تا به امروز به نتایج خوبی رسیدیم. وی تأکید کرد: موضوع وصول مطالبات راه‌آهن در ۳ بخش پیگیری می‌شود تا فشاری به شرکت‌های حمل و نقل ریلی وارد نشود. در مرحله اول که در حال اجرا هستیم پیگیری مطالبات راه‌آهن از اول امسال تا کنون است که در این مرحله صورت‌حساب‌هایی که از ابتدای سال تا به حال برای شرکت‌های حمل و نقل باری صادر شده، پیگیری و وصول شود. در این مرحله وصول مطالبات در ۳ مدل دوره تنفس دوماهه، یک‌ماهه و نقدی در نظر گرفته شده است.
به گفته هادی‌نژاد، تا به امروز از ۲۵ شرکتی که در حوزه حمل و نقل بار با آنها همکاری داریم ۲۰ شرکت بدهی‌های خود را تسویه و به‌روز کرده‌اند و ۵ شرکت مشکل تأمین نقدینگی دارند که در آینده نزدیک تعیین‌تکلیف می‌شوند. بخش دوم وصول مطالبات، برنامه‌ریزی برای دریافت مطالبات انباشته‌شده قبل از سال ۱۴۰۲ است. بخشی از مطالبات برای سال‌های گذشته و حتی تا ۱۰ سال قبل بوده است. مدیرکل بازرگانی داخلی راه‌آهن ادامه داد: بخش سوم نیز موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده است. بر اساس‌ بندی در قانون اساسی، شرکت‌های حمل و‌نقل ریلی، از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند اما بر اساس تفسیری که صورت گرفته، این معافیت فقط مربوط به صاحب کالاست و مشمول صاحب لکوموتیو و واگن باری نمی‌شود. برای حل این موضوع یا باید قانونگذار را مجاب کنیم که این موضوع شامل تمام چرخه حمل و نقل ریلی می‌شود یا اینکه این امر نیز جزو بدهی‌های شرکت‌ها محسوب می‌شود که باید توسط راه‌آهن اخذ و به سازمان‌های مالیاتی پرداخت شود.

جستجو
آرشیو تاریخی