صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد و دو - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد و دو - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۷

ارزش معاملات بورس به ۹ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومان رسید

عقبگرد 13 هزار واحدی شاخص کل

در روزی که ارزش معاملات بورس به ۹ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومان رسید، شاخص کل بورس در پایان داد و ستدهای روز گذشته با کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۹۴۴ واحد دست پیدا کرد.
آمار معاملات بازار سهام نشان می‌دهد که در در پایان داد و ستدهای روز جاری همه شاخص‌های بورس با افت مواجه شدند و به طور میانگین با (۰.۷۴) درصد کاهش را به ثبت رساندند.
بر اساس آمارهای معاملاتی، روز یکشنبه شاخص‌های بورس عقبگرد داشت به طوری که شاخص کل با (۱۳۷۲۴) واحد کاهش معادل (۰.۶۳) درصد به ۲ میلیون و۱۵۳ هزار و ۲۰۳ واحد، شاخص‌ قیمت «وزنی - ارزشی» با (۲۸۶۶) واحد افت معادل (۰.۶۳) درصد به ۴۴۹ هزار و ۶۸۰ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۱۰۰۳۰) واحد کاهش معادل (۱.۳۳) درصد به ۷۴۴ هزار و ۳۰۲ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۵۶۶۹) واحد عقب گرد معادل (۱.۳۳) درصد به ۴۲۰ هزار و ۶۷۱ واحد، شاخص آزاد شناور با (۱۷۱۴۹) واحد کاهش معادل (۰.۶۲) درصد به ۲ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۹۰۷ واحد، شاخص بازار اول با (۱۰۳۶۶) واحد افت معادل (۰.۶۳) درصد به یک میلیون و ۶۳۵ هزار ۶۶۸ واحد و شاخص بازار دوم با (۲۶۶۵۷) واحد کاهش معادل (۰.۶۴) درصد به ۴ میلیون و ۱۵۵هزار و ۲۲۳ واحد رسید.
از سویی دیگر، ۶ نماد «تاپیکوبا (۱۸۶۳)، شستا با (۶۵۶)، شتران با (۶۸۳)، خودرو با (۵۷۹)، وغدیر با (۵۳۶)، شبهرن با (۴۸۶)» بیشترین تأثیر منفی و تنها نماد «ذوب» با (۴۲۴) واحد بیشترین تأثیر مثبت را در روند شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.
این گزارش می‌افزاید، ۷ نماد پرتراکنش شامل «شتران، ذوب، شبندر، شستا، خودرو، فولاد و ثشاهد» بودند و در پایان داد و ستدهای روز گذشته بورس، در ۳۲۹ هزار و۵۲۴ نوبت معاملاتی مجموع ارزش معاملات «سهام و حق تقدم، صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت» به ۹ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومان رسید که به تفکیک ارزش سهام و حق تقدم شامل «۴۹۰۲» میلیارد تومان، صندوق سهامی شامل «۸۵۹» میلیارد تومان و صندوق درآمد ثابت شامل «۳۸۰۵» میلیارد تومان بود.
 
افت 371 واحدی آیفکس
 گفتنی است در پایان معاملات دومین روز هفته جاری، شاخص فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش (۳۷۱) واحدی به ۲۶ هزار و ۶۷۰ واحد رسید و نمادهای «بپاس با (۴۰)، آریا با (۲۳)، فصبا با (۲۱)، وسپهر با (۱۸)، انتخاب با (۱۷)، هرمز با (۱۵) و شاوان با (۱۴) واحد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص این بازار داشتند.
 
خروج ۶۷۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام
درهمین زمینه کارشناس بازار سرمایه گفت: حجم معاملات روزیکشنبه بازار سهام و حق تقدم حدود ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی حدود ۵ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان ثبت شده است و امروز ۶۷۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد. محمد غفوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در معاملات روز یکم بهمن ماه تنها ۲۳ درصد بازار شاهد روندی مثبت بود به طوری که در مجموع ۱۷۵ نماد در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند. همچنین تعداد خریداران حقیقی حدود ۱۴۷ هزار کد و تعداد فروشندگان به ۱۴۲ هزار کد رسید. بیشترین میزان ورود نقدینگی را صنعت لاستیک و بیشترین خروج نقدینگی را صنعت فلزات اساسی به خود اختصاص دادند.
 
حمایت ویژه مجلس از بازار سرمایه و سهامداران در لایحه بودجه ۱۴۰۳
ازسوی دیگرعضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳، بر حمایت از بازار سرمایه و همچنین منافع سهامداران به صورت ویژه تأکید شده است.
علیرضا شهبازی، در گفت‌وگو با سنا، در رابطه با موضوع اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی، اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به دنبال حمایت از شرکت‌ها و صنایع بزرگ کشور هستیم چرا که مجلس از گذشته تاکنون به دنبال شفافیت در بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه بوده است.
وی افزود: با اجرای برخی دستورالعمل‌ها از جمله دستورالعمل حاکمیت شرکتی و حمایت دولت و مجلس از آنها، می‌توان شاهد شفافیت بیشتر صورت‌های مالی شرکت‌ها و همچنین ایجاد تعادل بین منافع ذینفعان بود.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: اجرای حاکمیت شرکتی ضمن حمایت از منافع سرمایه‌گذاران، افزایش شفافیت و مهم‌تر از همه، افشای اطلاعات درست را به دنبال دارد.
شهبازی در ادامه گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳، بر حمایت از بازار سرمایه و همچنین منافع سهامداران بسیار تأکید شده است.این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت و مجلس در راستای حمایت از بازار و همچنین رفع مشکلات و تنگناهای آن تلاش‌های بسیار کرده است، گفت: با توجه به نامگذاری امسال تحت عنوان جهش تولید و مهار تورم، در صورتی که از بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی حمایت کنیم به طور قطع منابع به سمت بازار و شرکت‌های بورسی سوق داده شده و رشد و رونق تولید را به دنبال دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی