صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد و چهار - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد و چهار - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

مقام معظم رهبری:
کشورهای اسلامی باید ارتباط
با رژیم صهیونیستی را قطع کنند

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: کشورهای اسلامی باید ارتباط سیاسی و اقتصادی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند و به این رژیم کمک نکنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح دیروز در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید تهران بزرگ با انتقاد از عملکرد مسئولان کشور‌های اسلامی در قبال موضوع بسیار مهم غزه گفتند: برخی مواقع موضعگیری‌ها و اظهارات مسئولان کشور‌های اسلامی اشتباه است، زیرا درباره موضوعی همچون آتش بس در غزه صحبت می‌کنند که از اختیار آنها خارج است و در دست دشمن خبیث صهیونیستی است، مسئولان کشور‌های اسلامی باید نسبت به موضوعاتی که در اختیار آنهاست، اقدام کنند.
 رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: آن موضوعی که در اختیار مسئولان کشور‌های اسلامی است، قطع شریان‌های حیاتی به رژیم صهیونیستی است، کشور‌های اسلامی باید ارتباط سیاسی و اقتصادی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند و به این رژیم کمک نکنند.
ایشان خاطرنشان کردند: به‌رغم عملکرد نامناسب مسئولان کشور‌های اسلامی و به‌رغم همه سختی‌ها، همان‌گونه که در قرآن آمده، خداوند با مردم مؤمن است و هرجا که خدا باشد، پیروزی خواهد بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: پیروزی مردم غزه قطعی است و خداوند متعال این پیروزی را در آینده نه چندان دور به امت اسلامی نشان خواهد داد و دل‌های مسلمانان و در رأس آنها مردم فلسطین و غزه خرسند و خوشحال خواهد شد.

سخنگوی دولت مطرح کرد
آمار نگران‌کننده‌ افزایش هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۳
سخنگوی دولت به آمارهای نگران‌کننده افزایش هزینه‌ها در بودجه از سوی کمیسیون تلفیق اشاره و تأکید کرد: ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش هزینه‌ها در بودجه و حتی تا دوبرابر این رقم هم تخمین زده شده است. به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در چهل و هشتمین نشست خبری خود ضمن تسلیت شهادت مستشاران ایرانی به دست رژیم صهیونیستی این اقدامات را نتیجه استیصال این رژیم و نشان‌دهنده یکی بودن داعش و رژیم صهیونیستی دانست. بهادری جهرمی در پاسخ به سؤال ایرنا پیرامون تغییرات متعدد کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه مطرح کرد: دولت تمام تلاش خود را در کنترل هزینه‌های جاری و افزایش منابع واقعی و سوق دادن منابع به سرمایه‌گذاری‌های مولد به کار گرفت تا یک بودجه غیرتورم‌زا با فراهم کردن امکان رشد اقتصادی ارائه کند و بتواند به سمتی حرکت کند تا جلو هرگونه افزایش هزینه جاری بدون پیش‌بینی منابع را بگیرد و مانع خلق تورم شود.
سخنگوی دولت به آمارهای نگران‌کننده پیرامون افزایش هزینه‌ها در بودجه اشاره و تأکید کرد: آنچه شنیدیم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش هزینه‌ها در بودجه صورت گرفته و حتی تا دو برابر این رقم هم تخمین زده شده است، اما تلاش و مساعدت و همکاری دولت و مجلس در جهت کنترل و مهار عوامل خلق تورم است و این مهم‌ترین اولویت مردم است و انتظار می‌رود همکاری متقابلی بین مجلس و دولت و کمیسیون‌ها در پیش‌بینی منابع و هدفگذاری در سقف منابع واقعی صورت بگیرید. باید از تجارب گذشته درس گرفت، چرا که افزایش هزینه‌ها بدون پیش‌بینی منابع چیزی جز اثر خلق تورم ندارد. وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به ترکیه اظهار کرد: در استمرار دیپلماسی همسایگی کشور، سفر رئیس‌جمهور فردا به ترکیه انجام خواهد شد و در حوزه‌های اقتصاد، حمل و نقل و تجارت اسناد مهمی به امضا خواهد رسید. در طول دو سال فعالیت دولت، میزان مبادلات تجاری ایران و ترکیه قریب به ۴۰ درصد افزایش یافته و ظرفیت‌های تجاری دو کشور فراتر از انتظار رشد داشته است. علاوه بر دیدار سران دو کشور هشتمین اجلاس تجاری میان دو کشور نیز برگزار می‌شود. سخنگوی دولت گفت: عملاً اتفاق جدیدی نیفتاده همان اتفاقی که در سال ۹۷ رخ داد و خرید هواپیما لغو شد دوباره بازگویی شده است. دولت، هم سرمایه‌گذاری و تأمین نقدینگی در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی داشته است و هم سرمایه‌گذاری برای تولید هواپیماهای داخلی و توسعه فناوری آن در کشور. دولت همچنین افزایش تاب‌آوری این حوزه و نهضت تعمیر قطعات را پیگیری کرده است.

حمایت قاطع نمایندگان از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای حمایت قاطع خود را از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا اعلام کردند. به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای حمایت قاطع خود را از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا اعلام کردند.
در این بیانیه آمده است: پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا و عملیات پیروزمندانه ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ در قرار دادن این ماهواره در مدار ۷۵۰ کیلومتری که با همت و تلاش جهادی مشترک دانشمندان و نخبگان پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محقق شد، نمادی از پیشرفت‌های شگفت‌انگیز جمهوری اسلامی ایران در زیر شدیدترین تحریم‌ها و دشمنی‌های استکبار جهانی است.
بیانیه آورده است: ساخت ماهواره‌بر با سوخت جامد سه مرحله‌ای مجهز به فناوری پیشرفته و ناظر متحرک در لبه فناوری روز جهان منحصر در دست چند کشور جهان و دریافت اولین سیگنال‌های ماهواره ساخته شده توسط جوانان نخبه ایرانی که رکوردهای تازه‌ای در قابلیت‌های عملیاتی و فنی به ثبت رساند و دنیا را شگفت‌زده کرد حاصل جهاد علمی شبکه بزرگی از جوانان مؤمن و متعهد در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان است و نویدبخش آینده‌ای روشن برای اقتصاد کشور با بهره‌گیری مستمر از فناوری‌های فضایی برای مدیریت منابع معدنی، آب و کشاورزی پیشرفته در کشور است. بیانیه خاطرنشان کرده است: ما به عنوان نمایندگان انقلابی مردم اطمینان می‌دهیم با تمام قوا از دولت انقلابی و سپاه پاسداران قهرمان و همه جهادگران عرصه علم و فناوری برای استمرار این مسیر افتخارآفرین کماکان پشتیبانی خواهیم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی