صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • انرژی
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد و پنج - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد و پنج - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

ناترازی گاز در شمال شرق کشور مهار شد

افزایش تولید گاز از میدان خانگیران منجر به پایداری شبکه گازرسانی در ۶ استان‌ خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران و سمنان می‌شود

تحقق افزایش تولید روزانه بیش از ۱۲ میلیون مترمکعبی گاز در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت نفت با هدف افزایش تولید نفت و گاز در کشور.
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گزارش داده است که با تلاش متخصصان توانمند شرکت ملی نفت ایران، در مناطق عملیاتی این شرکت افزایش تولید به میزان روزانه بیش از ۱۲ میلیون مترمکعب محقق شد.
۶ میلیون مترمکعب از این افزایش تولید مربوط به منطقه زاگرس جنوبی شامل ۴ میلیون مترمکعب با آغاز بهره‌برداری از میدان آغار ۲ و مابقی مربوط به افزایش تولید از میدان دالان به میزان ۲ میلیون مترمکعب است.
 ۶ میلیون مترمکعب دیگر مربوط به افزایش تولید ۳ میلیون مترمکعبی از میدان گازی خانگیران با حفاری و تولید از چاه‌های ۷۶ و ۷۸ و ۳ میلیون مترمکعب دیگر نیز شامل افزایش برداشت از میدان ذخیره‌سازی شوریجه D است.
افزایش تولید گاز از میدان خانگیران منجر به پایداری شبکه گازرسانی در ۶ استان‌ خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، گلستان، مازندران و سمنان می‌شود.
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اردیبهشت‌ماه سال ‌جاری اعلام کرده بود که به‌ دلیل شرایط ناترازی گاز کشور، از سه میدان دی، آغار و طوس با اعتبارات داخلی تولید اولیه را خواهد داشت که در سال ‌جاری حدود ۱۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه می‌شود و در ادامه به هفت طرح پیشرو در شرکت ملی نفت اشاره کرد که یکی از این طرح‌ها در قالب ۱۵ میدان نفت و گاز برعهده شرکت مناطق مرکزی است که از قرار معلوم در پنج سال آینده بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه خواهد شد که معادل پنج فاز پارس‌جنوبی و به اندازه مصرف گاز شهر تهران در اوج مصرف است.
از افزایش تولید با هدف جبران ناترازی گاز به عنوان یکی ازاولویت‌های جدی وزارت نفت در دولت سیزدهم یاد می‌شود.
چالش‌ فعلی ناترازی گاز از دولت‌های گذشته به این دولت به ارث رسیده و نتیجه سرمایه‌گذاری نکردن دولت قبل در توسعه صنعت نفت و گاز بوده است.
گفته می‌شود با وجود تزریق روزانه بیش از۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز به خطوط سراسری، کشور همچنان با ناترازی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز مواجه است.
میزان تولید سالانه گاز در کشور حدود ۲۳۰ میلیارد مترمکعب بوده است که به طور معمول و در فصل زمستان روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز در سطح کشور توزیع می‌شود،‌ هر چند مصرف کل کشور‌های اروپایی با جمعیت ۷۵۰ میلیون نفر، ۵۴۱ میلیارد مترمکعب است.
رشد سالانه مصرف گاز در کشور از سال ۱۳۹۰ تا پایان ۱۴۰۱ به طور متوسط یک درصد بیشتر از رشد تولید آن بوده است.
شاخص شدت انرژی در کشور نیز ۲ برابر متوسط دنیا و سه تا چهار برابر کشورهای توسعه‌یافته است.  بیم آن می‌رود با ادامه روند مصرف بی‌رویه انرژی، در سال‌های آتی مشکلاتی جدی ایجاد شود.
سعید عقلی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، چهارم بهمن‌ماه سال‌ جاری با اشاره به حجم مصرف گاز طبیعی در کشور گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته با کاهش دما در برخی از نقاط کشور و بارش برف و باران، مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۵۴۹ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۱۰۶ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز ۱۱۸ میلیون مترمکعب بوده است.
به عبارتی در ۲۴ ساعت گذشته مصرف گاز با رسیدن به عدد ۷۷۳ میلیون مترمکعب به آستانه مصرف گاز ۸۰۰ میلیون مترمکعبی نزدیک شده است.
در حال حاضر به بیش از ۹۸‌ونیم درصد از شهرهای کشور گاز‌رسانی شده و تا پایان سال نیز ضریب بهره‌مندی روستاها از این خدمت به ۹۰ درصد می‌رسد.
در دولت سیزدهم بیش از ۵۲۹۷ روستا با ۳۰۷ هزار خانوار و ۴۱ شهر با ۹۴ هزار خانوار به شبکه گاز کشور متصل شده‌اند.
آمارهای بین‌المللی از رشد تولید نفت و گاز ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی و کسب جایگاه سومین تولید‌کننده بزرگ گاز و هشتمین تولید‌کننده بزرگ نفت جهان در این سال خبر می‌دهد.
تولید گاز طبیعی در ایران از سال ۲۰۱۱ همواره روندی صعودی طی کرده و تحریم‌های امریکا نتوانسته است رشد تولید گاز در ایران را متوقف یا معکوس کند.
طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ تولید گاز طبیعی در ایران به طور متوسط سالانه ۵.۲ درصد رشد کرده که بیش از ۲.۵ برابر رشد متوسط جهانی بوده است.
تولید گاز طبیعی جهان در این دوره به طور متوسط ۲ درصد در سال رشد داشته است.
بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۲ با تولید ۲۵۹ میلیارد مترمکعبی، ۶.۴ درصد کل تولید گاز طبیعی جهان را به خود اختصاص داده و به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان در این سال شناخته شده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین رسمی بهره‌برداری از طرح‌های افزایش تولید گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان اینکه امروز، روز مبارکی برای همه مردم ایران است، گفت: مردم شریف شمال‌شرق ایران و شهرهای مجاور و همچنین استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی و استان‌هایی مانند سمنان، گلستان و مازندران به نحوی از گاز تولیدی میدان خانگیران بهره‌مند می‌شوند.
محسن خجسته‌مهر با بیان اینکه امروز در راستای رویکردهای دولت سیزدهم مبنی بر افزایش، جهش تولید و پایداری تولید گاز، 12 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه شد، تأکید کرد: با بهره‌برداری از فاز دوم میدان گازی آغار در استان فارس، 4 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شد. همچنین افزایش 2 میلیون مترمکعب در روز از میدان دالان نیز در استان فارس محقق شده و در مجموع در منطقه زاگرس جنوبی 6 میلیون مترمکعب در روز به تولید گاز افزوده شده است.
وی ادامه داد: همچنین افزایش تولید 6 میلیون مترمکعب در روز از میدان گازی خانگیران در شمال‌شرق کشور در شهرستان سرخس انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: 3 میلیون مترمکعب افزایش تولید جدید مربوط به بهره‌برداری رسمی از چاه‌های 76 و 78 میدان خانگیران و 3 میلیون مترمکعب نیز مربوط به تولید و برداشت بیشتر از مخزن ذخیره‌سازی شوریجه دی است.
وی با تأکید بر اینکه با افزایش 6 میلیون مترمکعبی، تولید گاز از میدان خانگیران به حدود 70 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد، افزود: اهمیت این موضوع آنجاست که این میدان، گاز مورد نیاز شمال‌شرق کشور را تأمین می‌کند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: این میدان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و توان تولیدی، موقعیت ویژه، ممتاز و استراتژیکی دارد؛ بنابراین شرکت ملی نفت ایران توسعه این میدان گازی را به دلیل افزایش و پایداری تولید گاز در اولویت قرار داده است.
وی در این‌باره تأکید کرد: برنامه شرکت ملی نفت ایران این است که تا سال‌های آینده با سرمایه‌گذاری بیش از 70 میلیارد دلار ظرفیت تولید گاز کشور به 1.5 میلیارد مترمکعب در روز افزایش یابد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی