صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گفت و گو
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد و شش - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد و شش - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

مشارکت تأمین اجتماعی در کاهش حوادث شغلی

سازمان تأمین ‌اجتماعی به واسطه پوشش بیش از ۱۵میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده اصلی و پوشش حدود ۴۷ میلیون نفر از افراد جامعه، با کاهش هزینه‌های مرتبط با حوادث کار در پی ایجاد روند کاهشی این‌گونه حوادث، زمینه خلق منابع جدید برای گسترش ارائه خدمات به جامعه ذی‌نفعان را فراهم می‌کند.
به گزارش آتیه آنلاین، حسین مشیری‌تبریزی، مدیرکل امور بین‌الملل سازمان تأمین ‌اجتماعی پیش از این با اشاره به آمارهای رسمی اعلام‌شده از سوی معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره فوت نیروی کار در ایران، گفت: در سال گذشته براساس آمارهای رسمی ٧١١ نفر از کارگران مشمول قانون کار، جان خود را از دست دادند.
او ادامه داد: سازمان تأمین ‌اجتماعی آمادگی دارد از ظرفیت خود در هیأت‌رئیسه اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی برای کمک به شرکت‌ها و صنایع ایرانی جهت بهبود شرایط ایمنی کار با هدف کاهش آثار زیان‌بار اقتصادی و اجتماعی حوادث شغلی استفاده کند؛ این سازمان همچنین می‌تواند در زمینه اجرایی ‌کردن توصیه‌های این نهاد بین‌المللی، در کنار شرکت‌ها و صنایع داخلی قرار گیرد.
براساس مواد (۷۱)، (۷۳) و بند «۳» ذیل تبصره «۳» ماده (۸۰) قانون تأمین ‌اجتماعی، اگر بیمه‌شده بر اثر حوادث ناشی از کار یا بیماری حرفه‌ای ازکارافتاده جزئی و کلی شود یا فوت کند، تأمین‌ اجتماعی بدون در نظر گرفتن سابقه پرداخت حق‌بیمه، مستمری ازکارافتادگی یا بازماندگان واجد شرایط را برقرار خواهد کرد.
همچنین با توجه به مواد قانونی (۵۹)، (۶۲)، (۶۳) و (۷۴) قانون تأمین ‌اجتماعی در صورت حوادث ناشی از کار و به شرط عدم اشتغال به‌کار و دریافت نکردن حقوق از سوی جامعه کارگری، افراد بیمه‌شده استحقاق دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و نقص عضو را از این سازمان دارند.
همچنین طبق ماده (۶۵) قانون تأمین ‌اجتماعی در صورت وقوع حادثه شغلی، کارفرما موظف به انجام اقدامات اولیه برای جلوگیری از تشدید وضعیت فرد حادثه‌دیده است و باید موضوع را ظرف سه روز اداری به صورت کتبی به سازمان تأمین اجتماعی اعلام کند.
در ماده (۶۶) قانون تأمین ‌اجتماعی آمده است؛ در صورتی که وقوع حادثه به‌طور مستقیم ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از رعایت نکردن مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از سوی کارفرمایان یا نمایندگان آنان باشد، سازمان تأمین ‌اجتماعی هزینه‌های مربوط به معالجه، غرامت‌ها و مستمری‌ها را پرداخت می‌کند، اما طبق ماده (۵۰) این قانون مطالبات از کارفرما وصول خواهد شد.
طبق ماده (۳۹) قانون تأمین ‌اجتماعی همه کارگران شاغل باید از روز نخست اشتغال بیمه شوند و در صورت بروز حوادث و آسیب‌دیدگی، حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی این اقشار از سوی سازمان صورت گیرد.
علیرضا حیدری، کارشناس حوزه تأمین‌ اجتماعی در گفت‌وگو با «آتیه‌نو» نقش سازمان تأمین ‌اجتماعی را در پیشگیری از حوادث کار بسیار مؤثر دانست و توضیح داد: مشارکت فعال صندوق‌های بیمه‌ای در کاهش حوادث در قالب یک رویکرد جدید جهانی در جریان است. در تأمین ‌اجتماعی باید رویکرد کنترل حوادث کار جایگزین هزینه‌های پس از حادثه شود تا بخشی از هزینه‌کرد این سازمان از «پرداخت خسارت حادثه» به «ایمن‌سازی» منتقل شود. موضوع اصلی در این حوزه، «ایمنی و بهداشت کار» است که بخش قابل‌توجهی از منابع تأمین ‌اجتماعی باید در این بخش هزینه شود.
این کارشناس بیمه‌های اجتماعی، «بازرسی‌های میدانی» را ابزار اصلی وزارت کار و سازمان تأمین ‌اجتماعی برای شناسایی نقاط حادثه‌خیز و پرریسک دانست و افزود: بازرسی‌ها باید تقویت شوند؛ چراکه تأمین‌ اجتماعی برای شناسایی ریسک‌های حوادث کار، ابزار دیگری بجز بازرسی میدانی در اختیار ندارد.
حیدری با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار کارگاه در کشور داریم و بازرسی از آنها به دلیل وسعت و پراکندگی، کار بسیار دشواری است، ادامه داد: تقویت ابزار بازرسی در این حوزه باید مدنظر باشد. بدیهی است که با کنترل ریسک، هزینه‌های تأمین‌ اجتماعی در این حوزه کاهش و کیفیت خدمات افزایش می‌یابد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی