صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد و هفت - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد و هفت - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

حمایت از شالیکاران در دستور کار دولت

چنانچه 20 درصد برنج مازندران از کشاورزان خریداری شود، خرید و فروش این محصول از رکود خارج می‌شود

نفیسه امامی
خبرنگار

 یکی از برنامه‌های جدی دولت برای حمایت از برنجکاران خرید تضمینی سالانه برنج مانند گندم است که در دستور کار دولت قراردارد. این اقدام حمایتی با توجه به مشکلات بازار فروش برنج شالیکاران در ۲ سال اخیر است و حالا با دستور رئیس‌جمهور قرار است طرح خرید توافقی برنج در مازندران به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید برنج برای رونق بخشیدن به کسب و کار شالیکاران استان‌های شمالی انجام بگیرد.
طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال در حدود یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۹۸ تن شلتوک در استان مازندران تولید شده است که حدود ۷۰ درصد آن ارقام محلی طارم محلی و هاشمی است. مازندران ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند و قرار است بزودی با طرح حمایتی دولت، خرید و فروش برنج رونق بگیرد تا بخشی از مشکلات برنجکاران برطرف شود.
اختصاص اعتبار ویژه‌ برای خرید برنج
طبق اعلام استاندار مازندران، رئیس‌جمهور برای حل مشکل شالیکاران مازندران و عرضه و تقاضای این محصول در بازار و خروج از رکود ۴۰ هزارمیلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است.
سید محمود حسینی‌پور گفته است: برای خروج رکود بازار برنج اعتبار ویژه‌ای اختصاص یافت و تخصیص این اعتبار روزهای پایانی مراحل اداری را طی می‌کند و بزودی خرید تضمینی برنج کشاورزان مازندران آغاز می‌شود.
به گفته وی، اگر ۲۰ درصد برنج مازندران خریداری شود، خرید و فروش این محصول از رکود خارج می‌شود.
حسینی‌پور بیان کرده است: طرح خرید توافقی برنج پرمحصول پس از انجام تمهیدات لازم و عقد قرارداد با شالیکوبی‌داران و تشکل‌های صنفی معرفی شده اتحادیه شرکت‌های تعاونی شالیکوبی‌داران و مشارکت اتحادیه تعاونی روستایی استان در سطح شهرستان‌های گلوگاه تا نور انجام شد.
رحمت‌الله اسدی، نماینده شرکت شالیکوبی‌داران بهشهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای خرید تضمینی برنج همزمان با سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان مازندران به «ایران» گفته است: وظیفه خرید برنج به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران داده شده است.
وی می‌افزاید: 120 واحد شالیکوبی در استان مازندران وجود دارد که در هر شهرستان 3 یا 4 واحد شالیکوبی به‌عنوان پایلوت مرکز خرید برنج توافقی از کشاورزان تعیین شده است تا اقدام به خرید برنج کنند؛ قیمت‌ها هم براساس کیفیت و نوع برنج به ما اعلام می‌شود و محصول در بسته‌های 10 کیلویی آماده می‌گردد.
پیشتر و در زمان اوج برداشت و عرضه برنج به بازار، وزیر جهاد کشاورزی برای خرید برنج مازاد شالیکاران شمال طی اطلاعیه‌ای به شرکت بازرگانی دولتی دستور داد برای خرید برنج مازاد تولیدی ارقام پرمحصول از کشاورزان مازندرانی اقدام شود که براساس این ابلاغیه کشاورزان مازندرانی برنج مازاد تولیدی ارقام پرمحصول خود شامل ندا و شیرودی را می‌توانستند به مراکز تعیین شده اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران تحویل دهند.
در خرید تضمینی برنج، مبلغی برای هرکیلوگرم برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و از کشاورز خریداری می‌شود. این درحالی است که درهر سال نیز شرکت بازرگانی دولتی و سازمان تعاونی روستایی به‌صورت توافقی مقداری برنج از کشاورزان خریداری می‌کنند.

جلوگیری از واردات برنج برای حمایت از کشاورزان
چند ماه قبل نیز مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، استانداران سه استان شمالی کشور را مکلف کرد به منظور فروش برنج کیفی باقی‌مانده در انبارهای کشاورزان و سایر محصولات کشاورزی و باغی، راهکارهای تسهیل صادرات این محصولات را بررسی کنند تا از طریق منابع حاصل از صادرات، بخشی از مطالبات کشاورزان تأمین شود.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از مسئولان مربوطه خواست، میزان اثرگذاری تصمیمات اتخاذ شده برای حل مشکلات کشاورزان را بررسی کنند تا چنانچه مشکلات موجود همچنان مرتفع نشده بود، تصمیمات و تدابیر دیگری نیز اتخاذ شود.
همچنین جلوگیری از واردات برنج در زمان برداشت این محصول در کشور از دیگر اقدامات برجسته دولت سیزدهم دراین‌خصوص است؛  به همین منظور وزیر جهاد کشاورزی راهبرد اصلی این وزارتخانه را حمایت از تولید داخل و برنجکاران عنوان کرده بود.
نیکبخت همچنین با تاکید براینکه از لحظه حضور وی در این وزارتخانه تاکنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات برنج انجام نشده، تاکید کرده بود با جدیت پای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی ایستاده‌ایم و اجازه نخواهیم داد کشاورزان دچار آسیب و خسارت بیشتری شوند.

عرضه برنج مازندران در بورس کالا
علاوه بر اقدامات مذکور، از دیگر اقدامات دولت در بهبود وضعیت برنج عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران بود به طوری‌که فرصتی فراهم شد تا کشاورزان مازندرانی برنج تولیدی خود را براساس استانداردهای تعریف شده گواهی سپرده عرضه کنند. از آبان‌ماه سال‌جاری، چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران با حضور مدیران ارشد سازمان بورس کالا در محل سالن معاملاتی مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل به‌صورت رسمی انجام گرفت که عرضه برنج در بورس یکی از ابزارهای مهم درحوزه بازرگانی برنج در بازاراین محصول است.

جستجو
آرشیو تاریخی