خبر

در صحن علنی مجلس صورت گرفت
رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کردند.
به گزارش ایرنا، جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل شد و بررسی گزارش کمیسیون تلفیق به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر تا یکم آذر ۱۴۰۲ در ۳۱ روز کاری و با برگزاری ۵۷ جلسه علنی، ۱۱۸ ماده و ۲۵ ماده الحاقی لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کردند.
در ابتدای جلسه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه روند رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه در این کمیسیون را تشریح کرد. در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.
 
گرفتن سود مرکب و جریمه تأخیر در قراردادهای بانکی ممنوع می‌شود
نمایندگان مجلس برای تأمین نظر شورای نگهبان در اصلاحیه لایحه مواد ۶ تا ۱۰ برنامه هفتم توسعه تصویب کردند که در قراردادهای بانکی، سود مرکب (ربح مرکب)، سود از سود، جریمه تأخیر نسبت به وجه التزام (علاوه بر وجه التزام قانونی) و خسارت بر خسارت قانونی ممنوع است.

ایرادات شورای نگهبان به بخش دفاعی لایحه برنامه هفتم رفع شد
نمایندگان مجلس در اصلاحیه ماده ۱۰۲ تا ۱۱۸ برنامه هفتم توسعه با رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد تقویت بنیه دفاعی کشور در لایحه برنامه هفتم توسعه موافقت کردند.
 
همه دستگاه‌ها ملزم به همکاری با وزارت امور خارجه برای تحول در روابط خارجی شدند
در اصلاحیه مواد ۸۷ تا ۱۰۱ برنامه هفتم توسعه، همه دستگاه‌ها ملزم شدند برای کنشگری فعال در دیپلماسی رسمی و عمومی با هدف ایجاد تحول و ظرفیت‌سازی ارزشی و انقلابی در نیروی انسانی و روابط خارجی، هماهنگی و همکاری لازم با وزارت امور خارجه در چهارچوب قوانین را انجام دهند.
 
زیرساخت‌های لازم برای تسهیل در حج و زیارت ارتقا خواهد یافت
براساس مواد الحاقی (۳) تا (۳۳) اصلاحی در برنامه هفتم توسعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شد نسبت به ارتقای زیرساخت‌های لازم برای تسهیل امر حج و زیارت، ظرف ۶ ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون اقدامات لازم را به عمل آورد.
 
پذیرش ‌شرکت‌های فعال در بازار اوراق بهادار فراهم می‌شود
براساس اصلاحیه مواد ۴۶ تا ۷۶ لایحه برنامه هفتم توسعه، برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و امکان مشارکت تمامی مردم، وزارتخانه‌های اقتصاد و فناوری ارتباطات امکان پذیرش ‌شرکت‌های فعال در بازار اوراق بهادار را فراهم خواهند کرد.
 
دولت مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و بازار را در بودجه سنواتی پرداخت می‌کند
در اصلاحیه مواد ۳۲ تا ۴۱ برنامه هفتم توسعه برای جبران هزینه تحمیلی ناشی از قیمت‌گذاری تکلیفی، دولت موظف است مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و بازار را که توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود، در سقف منابع پیش‌بینی و در بودجه سنواتی پرداخت کند.
 
ایرادات شورای نگهبان به توسعه فعالیت بخش غیردولتی در عرصه ورزش رفع شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده ۷۷ تا ۸۶ لایحه برنامه هفتم توسعه، با رفع ایرادات شورای نگهبان به موضوع جذب و تشویق حامیان بخش غیردولتی برای فعالیت در عرصه ورزش کشور موافقت کردند.
 
سازمان برنامه و بودجه مکلف به تهیه برنامه برای ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان شد
در اصلاحیه مواد (۱)، (۲)، (۳)، (۴) و (۵) برنامه هفتم توسعه، سازمان برنامه و بودجه مکلف شد نسبت به تهیه برنامه‌های لازم برای ارتقای بهره‌وری شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان، تأمین منابع و تمهید مقدمات تا پایان سال اول برنامه اقدام قانونی به عمل آورد.
 
ایرادات شورای نگهبان به توسعه دیپلماسی انرژی رفع شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اصلاحیه ماده ۴۲ تا ۶۵ لایحه برنامه هفتم با رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد توسعه دیپلماسی انرژی و حضور در بازارهای بین‌المللی موافقت کردند.
 
ایرادات ارائه اطلاعات مؤسسات اعتباری غیربانکی‌ به بانک مرکزی رفع شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اصلاحیه ماده ۱۰ تا ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه ایرادات شورای نگهبان در مورد ارائه اطلاعات مؤسسات اعتباری غیربانکی‌ به بانک مرکزی را رفع کردند.
 
خدمت سربازی سه ماه کاهش می‌یابد
طبق توافق ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس مجلس شورای اسلامی، میانگین خدمت سربازی با احتساب دوره آموزشی به ۱۴ ماه خواهد رسید، یعنی حداقل ۳ ماه از خدمت تمامی سربازان کاهش پیدا می‌کند.
 
ایرادات شورای نگهبان به توسعه اشتغال در مناطق محروم رفع شد
در اصلاحیه مواد ۶ تا ۱۰ لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به توسعه اشتغال مناطق محروم در لایحه برنامه هفتم توسعه را رفع کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی