صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هشتاد و نه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هشتاد و نه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

دورهمی در x

موج روانی افزایش دلار موقت است

سینا احدیان به نقل از رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران نوشته است:
 اخیراً به دلیل تنش‌های منطقه‌، شاهد افزایش قیمت دلار بودیم اما با توجه به سوابق قبلی موج افزایشی فروکش خواهد کرد
 دولت اجازه نمی‌دهد که شرایط تثبیت‌شده بازار ارز برای مدت طولانی دستخوش این اتفاقات قرار گیرد

 

علت افزایش نرخ ارز

مهدی پناهی، فعال رسانه نوشته است: رصد اتفاقات چند سال اخیر حکایت از افزایش فشارهای بیرونی به ایران دارد؛ از اغتشاشات مهسا امینی تا حملات تروریستی اخیر که ریشه در وقایع فلسطین دارد. تعبیر رهبری هم این بود که هدف‌شان جلوگیری از پیشرفت ایران است. اکنون بعد از حدودت 9 ماه ثبات قیمت دلار، چنین اتهامی به دولت درست است؟

 

سؤال بی پاسخ از مجلس

مصطفی موسوی‌نژاد کارشناس اقتصاد نوشته است:
سؤال بی‌پاسخ منظور از مجلس این بود:
باشه، ۴۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه تراشیدید در بودجه، فقط به من که باید پولش رو بدم بگید از کجا بیارم تخصیص بدم؟
آقایون؛
-کسری بودجه درست نکنید!
-دولت رو مجبور به چاپ اوراق و ایجاد بدهی جدید نکنید!
-تخصیص بودجه عمرانی رو به سمت صفر شدن نبرید.

 

پیش‌بینی کاهش نرخ تورم

 دنیای اقتصاد، رسانه منتقد دولت درباره تورم نوشته است:
تورم ماهانه در۱۰ ماهه ابتدایی سال به طور میانگین 2.5 درصد بود
 در سناریوی خوشبینانه، نرخ تورم ماهانه در بهمن و اسفند به 2 درصد و نقطه به نقطه به ۳۳.۱ درصد می‌رسد
 اگر انتظارات تورمی تغییرخاصی نکند، نرخ تورم نقطه به نقطه به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر خواهد رسید.

 

صندوق بین المللی پول:
رشد اقتصادی ایران به ۵.۴ درصد افزایش یافت

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از رشد قابل توجه 5.4 درصدی اقتصاد ایران در سال 2023 خبر داد.
به گزارش ایرنا، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های چشم انداز اقتصادی جهان که هر سه ماه یکبار منتشر می شود از رشد 5.4 درصدی اقتصاد ایران در سال میلادی گذشته خبر داد. بر اساس برآورد این نهاد بین المللی رشد اقتصادی ایران در سال 2023 با افزایش قابل توجه نسبت به سال قبل از آن به 5.4 درصد رسیده است. این گزارش رشد3.8 درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2022 اعلام کرده بود. صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال 2024 را نسبت به گزارش سه ماه پیش خود افزایش داده و به 3.7 درصد رسانده است. در گزارش ماه اکتبر این سازمان رشد 2.5 درصدی برای اقتصاد ایران طی سال 2024 پیش بینی شده بود. رشد 5.4 درصدی اقتصاد ایران در سال میلادی گذشته در حالی است که رشد اقتصادی دنیا در این سال نسبت به سال قبل کاهش یافته و به 3.1 درصد رسیده است. متوسط رشد اقتصادهای توسعه یافته در این سال تنها 1.6 درصد بوده است. در سال 2022 متوسط رشد این اقتصادها 2.6 درصد اعلام شده بود.
کشورهای در حال توسعه نیز به طور متوسط رشد 4.1 درصدی در سال 2023 داشته اند که بر این اساس اقتصاد ایران بیشتر از متوسط اقتصادهای همردیف با خود رشد کرده است.
اقتصادهای منطقه خاورمیانه به طور متوسط رشد 2 درصدی داشته اند. در این منطقه عربستان با رشد منفی 1.1 درصدی مواجه شده است. رشد اقتصادی برخی کشورهای دیگر در سال 2023 عبارت است از: آمریکا 2.5 درصد، آلمان منفی 0.3 درصد، فرانسه 0.8 درصد، انگلیس 0.5 درصد، چین 5.2 درصد، هند 6.7 درصد، روسیه 3 درصد، برزیل 3.1 درصد، ترکیه 4 درصد و پاکستان منفی 0.2 درصد.

 

بودجه پابند

دانیال داوودی، کارشناس اقتصادی نوشته است: در بودجه مصوب مجلس، 0.5 هزار میلیارد به خاطر «پابند الکترونیک زندانیان» هزینه اضافه شده.
 وقتی فقط حدود 204 همت هزینه‌ها زیاد شده و در مقابل درآمدها را هم حدود 16 همت کاهش داده‌اند،‌ این کسری بودجه تورم‌زا است. ام‌الخبائث است.
 حداقل 5 همت برای پابند کنار بگذارید!

 

سال خشک

محمد عنایتی، خبرنگار حوزه نیرو نوشته است: ‌سالی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، برای رسیدن به رتبه خشک‌ترین سال در نیم قرن اخیر ایران رقابت ویژه‌ای به راه انداخته.
تا اینجای کار رتبه چهارم خشک‌ترین سال در 56 سال اخیر...
عبور از این شرایط، آن هم بعد از 3 خشکسالی پیاپی بدون یک حکمرانی مؤثر منابع آب و همراهی مردم شدنی نیست.

 

تولید ملی

احمد قصری، فعال رسانه، نوشته است:‌ از خوبای تولید ملی
نخستین ویندرو ترنر خاورمیانه توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی تولید شد این دستگاه برای تبدیل زباله‌های آلی به کود استفاده می‌شه که تحریم بودیم
نمونه مشابه خارجی  ۳۵ میلیون تومان و داخلی ۱۷ میلیون تومان
به نظرتون با تفکر آبگوشت بزباش می‌شد به این مرحله از تولید رسید؟!

 

کاهش تورم

کاهش تورم مورد توجه فعالان توئیتری قرار گرفته است:
تورم 12 ‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۸۲.۶ درصد در شهریورماه سال ۱۴۰۰ به ۳۴.۹ درصد در دی‌ماه سال جاری کاهش یافته که موید کاهش ۴۷.۷ واحد درصدی!
کاهش تورم تولید کننده یعنی تضمین کاهش تورم مصرف کننده در آینده
مشکلات اقتصادی در سطح کلان یک شبه حل نمی‌شه و زمانبره! فقط با اراده می‌شه

 

۶۰ هزار خانه خالی تهران به سازمان امور مالیاتی معرفی شد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی: تاکنون در ۲ مرحله بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی خالی استان تهران توسط وزارت راه و شهرسازی برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی شد و بزودی مرحله سوم معرفی خانه‌های خالی در تهران و سایر شهرهای کشور آغاز خواهد شد.

 

بهره‌برداری از ۱۷۰۰ پروژه کشوری در سال آینده

داوود منظور در جریان آبگیری از سد تاج امیر شهرستان دلفان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سد یکی از پروژه‌های مهم عمرانی و زیرساختی در منطقه محروم دلفان است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی سد تاج‌امیر با توجه به مصوبات سفر هیأت دولت به لرستان شتاب گرفت، تصریح کرد: این سد از سال ۹۰ شروع شده بود و تقریباً ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که خوشبختانه از ابتدای دولت سیزدهم و با تخصیص‌ها و پیگیری‌های استاندار و نماینده مردم دلفان در مجلس امروز توسط قرارگاه خاتم آبگیری شد.
رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور با بیان اینکه با آبگیری این سد ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دلفان مشروب می‌شود؛ همچنین آب شرب روستاها و شهر نورآباد نیز تأمین خواهد شد، اظهار کرد: این‌گونه پروژه‌ها بویژه در مناطق محروم جز اولویت‌های دولت سیزدهم است و مأموریت و راهبرد این دولت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی است که از گذشته به‌جا مانده است. منظور گفت: برنامه دولت این است که پروژه جدیدی را تعریف نکند و تنها به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بپردازد؛ بر این اساس برنامه‌ریزی شده هزار و 700 پروژه را سال آینده در سطح کشور به بهره‌برداری برسانیم.

 

کشور تا قبل از آغاز به کار
دولت سیزدهم  بدهی
۴۸۰ هزار میلیارد تومانی داشت

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به مشکلات مختلف کشور قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم اعلام کرد: خدمات و کارهای بزرگی توسط این دولت طی۲ سال گذشته از جمله مهار کرونا و ساماندهی بخش زیادی از امور کشور در شرایط سخت تحریمی انجام شده است.
وی افزود: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم در بحث رفع تحریم‌ها اقدامات مؤثری شد و فروش نفت از ۴۰۰ هزار بشکه به یک و نیم میلیون بشکه رسید؛ همچنین رتبه‌بندی معلمان ۱۵ سال بود تصویب شده بود و اجرا نمی‌شد که اقدامات مؤثری هم در این زمینه شاهد بودیم. خلجی انتخابات را یک تکلیف خواند و افزود: انتخابات یک حق است و ما می‌توانیم از این حق برای تغییر شرایط استفاده کنیم. وی تأکید کرد: انتظار می‌رود مردم با حضور حداکثری در انتخابات شرکت کنند چرا که برخی از مشکلات کشور نتیجه کاستی در قوانین است و بایدبرخی قوانین به‌روزرسانی شود.

 

هر واریزی به حساب تجاری درآمد تلقی می‌شود

سخنگوی سازمان امور مالیاتی: هر واریزی به حساب تجاری، درآمد تلقی می‌شود و لزوماً به این معنی نیست که از این درآمد مالیات اخذ می‌شود. چرا که همه واریزی‌ها مشمول مالیات نمی‌شوند و درآمد یا فروش تلقی می‌شود. همچنین ممکن است یک درآمد یا فروشی اساساً مشمول مالیات نشود یا یک فروش آن اندازه نباشد که مشمول مالیات شود. برای مثال فروش حاصل از محصولات کشاورزی اساساً معاف از مالیات است و اگر به حساب تجاری هم واریز شود، مشمول مالیات نمی‌شود. بر این اساس اصل حساب درآمدی است و اینکه پول به شیوه کارت به کارت یا واریزی به حساب باشد، محل بحث نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی