صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نوزده - ۱۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نوزده - ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

افت قیمت گوشت مرغ در گرو تداوم افزایش تولید

میزان جوجه‌ریزی خردادماه نشان می‌دهد که با وفور عرضه گوشت مرغ بازار این محصول تنظیم می‌شود و قیمت‌ها به نرخ مصوب می‌رسد

هما همت‌خواه
روزنامه نگار

کاهش قیمت جوجه یکروزه، تأمین بموقع نهاده‌های طیور و قیمت‌گذاری مناسب از علل اصلی افزایش جوجه‌ریزی برای پرورش گوشت مرغ توسط تولیدکنندگان است تا بازار این محصول به یک آرامش نسبی برسد و این محصول با قیمت‌های مناسب به مصرف‌کنندگان عرضه شود.
اما مدتی است که نبود هر یک از این عوامل باعث بهم ریختگی تولید و بازار گوشت مرغ می‌شود تا جایی که طی ماه‌های اخیر قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ با نرخ‌هایی بیش از نرخ مصوب بین ۸۵ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که همین امر در کاهش مصرف داخلی اثرگذار است.

افزایش سرانه مصرف گوشت قرمز
از آنجایی که طی سال‌های اخیر با افزایش قیمت گوشت قرمز، سرانه مصرف گوشت مرغ به بیش از ۳۲ کیلوگرم افزایش یافته است و مردم تلاش دارند از این محصول پروتئینی بیشتر از گوشت قرمز استفاده کنند، اما نوسان نرخ این محصول نیز مشکل‌ساز و موجب سردرگمی شده است. بنابراین برخی کارشناسان افزایش سرانه گوشت مرغ را در نابسامانی بازار این محصول بی‌اثر نمی‌دانند و می‌گویند افزایش تقاضا نیز باعث شده گهگاهی شاهد کمبود در بازار گوشت مرغ و افزایش قیمت‌ها شویم.

ظرفیت تولید 3.5 میلیون تن گوشت مرغ در کشور
طبق آمارهای موجود، کشور سالانه ظرفیت تولید بین ۳ تا ۳،۵ میلیون تن گوشت مرغ را دارد تا با رسیدن به این حجم تولید بازارهای صادراتی خود را توسعه دهد، اما اکنون طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید ۲،۵ میلیون تن است به گفته مسئولان امر با اینکه با تأمین بازار گوشت مرغ مورد نیاز داخلی به خودکفایی رسیده‌ایم، اما صادرات این محصول نیازمند افزایش تولید یک میلیون تنی است تا کفاف بازار داخلی و توسعه بازارهای صادراتی را بدهد.
صنعت طیور یکی از مهم‌ترین زیربخش‌‌های اقتصاد کشاورزی است که ارزش تولیدات سالانه آن به حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد که حدود ۶ میلیارد دلار آن مربوط به صنعت گوشت مرغ و ۳ میلیارد دلار آن مربوط به صنعت تخم‌مرغ است که نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی ایفا می‌کند. در پی اصلاح سیاست ارز ترجیحی و اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌‌ها در اردیبهشت ماه سال گذشته، دولت به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده درب واحدهای پرورشی را ۴۵ هزار تومان و گوشت مرغ را ۶۳ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان تعیین کرد که در طول سال گذشته در بیشتر مواقع قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ با قیمت‌هایی کمتر از نرخ مصوب عرضه شد و همین امر ضرر هنگفت تولیدکنندگان را به همراه داشت.
برخی کارشناسان یکی از علل نوسان قیمت گوشت مرغ طی ماه‌های اخیر را بالا بودن قیمت جوجه یکروزه گوشتی و حذف گله‌های مادر در اواخر سال گذشته به دلیل مشکلات برخی تولیدکنندگان در تأمین نهاده‌ها می‌دانند به طوری که این اقدام باعث کاهش تولید در ماه‌های اخیر شد و همچنان قیمت این محصول بیش از نرخ مصوب به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد درحالی که در اردیبهشت ماه قیمت گوشت مرغ برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان توسط دولت اصلاح شد.
حال در اردیبهشت ماه امسال دولت برای حمایت از تولیدکنندگان قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ را با توجه به افزایش هزینه‌های تولید اصلاح کرد و قیمت مرغ زنده درب واحدهای مرغداری را ۵۲ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان را حداکثر ۷۳ هزار تومان تعیین کرد که مورد استقبال تولیدکنندگان نیز قرار گرفت اما کمبود تولید ماه‌های گذشته همچنان در بازار این محصول اثرگذار بوده است.
اکنون دولت برای متعادل‌سازی بازار گوشت مرغ، علاوه بر عرضه ذخایر استراتژیک گوشت مرغ منجمد با قیمت کیلویی ۴۵ هزارتومان در بازار و تأمین نهاده‌های طیور به دنبال ترغیب تولیدکنندگان به افزایش تولید است به طوری که طی یکی دو ماه اخیر میزان جوجه‌ریزی این محصول به ۱۰۵ و ۱۲۰ میلیون قطعه در اردیبهشت و خردادماه افزایش یافت.

افزایش 20 درصدی واردات نهاده‌های دامی
نهاده دامی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات محسوب می‌شود که هر گونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می‌کند. به همین دلیل دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی در فروردین ماه سال‌ جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نهاده بیشتری وارد کرده‌اند.
براساس آمار اخیر گمرک جمهوری اسلامی واردات نهاده‌های دامی در سال‌ جاری برای تنظیم بازار ۲۰ درصد رشد داشته است که در متعادل‌سازی بازار این محصول تأثیرخواهد داشت زیرا اکنون ۷۵ درصد نیاز بازار مصرف از طریق واردات و ۲۵ درصد آن از طریق تولید داخل نهاده‌های دامی صورت می‌گیرد، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی ۵۰ درصدی در این امر است. ایران با افزایش تولید گوشت مرغ می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز داخلی خود، نیاز کشورهای منطقه را نیز تأمین کند که رقم قابل توجهی ارزآوری می‌تواند برای کشور به همراه داشته باشد که در رفع مشکلات تولید اثرگذار است.

قیمت گوشت مرغ به نرخ مصوب می‌رسید
 مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی درباره وضعیت بازار مرغ و تداوم گران‌‌فروشی این محصول توسط برخی در بازار گفت: مرغ مورد نیاز کشور تأمین است و کمبودی در این زمینه نداریم به طوری که مرغ گرم و مرغ منجمد در بازار عرضه می‌شود. محمدعلی کمالی افزود: میزان جوجه‌ریزی خردادماه امسال در حدی است که با وفور عرضه گوشت مرغ بازار این محصول تنظیم می‌شود و قیمت‌ها به نرخ مصوب می‌رسد البته اکنون نیز بخش عمده واحدهای عرضه گوشت مرغ این محصول را با نرخ‌های مصوب می‌فروشند اما فراوانی محصول باعث می‌شود آن عده از واحدهای عرضه که این محصول را با نرخ‌های بالا می‌فروشند نیز به قیمت مصوب برسند.
وی که علت اصلی گرانی گوشت مرغ را کمبود جوجه یکروزه می‌داند، اظهار داشت: به تازگی قیمت جوجه یکروزه به قیمت مصوب خود یعنی بین ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است اما باز هم برخی شرکت‌های عرضه کننده به دنبال رفتار هیجانی تولیدکنندگان مرغ گوشتی تلاش دارند این محصول را با قیمت‌های بالاتر بفروشند. وی براین باور است که با صدور مجوز واردات حدود ۲۰ میلیون تخم مرغ نطفه‌دار به طور حتم برای ماه‌های آتی مشکل رفع خواهد شد.
مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده درب واحدهای تولیدی ۵۲ هزار تومان و گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان ۷۳ هزار تومان، نرخ مناسبی است و باید تولیدکنندگان و بازار از این قیمت تبعیت کنند. وی افزود: به طور حتم با عرضه گوشت مرغ پرورش یافته خردادماه در بازار قیمت این محصول بزودی به تعادل می‌رسد و امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که نه تنها مصرف‌کنندگان بلکه تولیدکنندگان ما نیز متضرر نشوند.

جستجو
آرشیو تاریخی