صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نوزده - ۱۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نوزده - ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

ضرورت سنددار شدن املاک قولنامه‌ای

ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی یا همان حاشیه‌نشینی در سیاستگذاری‌های بخش مسکن مورد توجه قرار گرفته است. از معضلات و موانع ساماندهی حاشیه‌نشینی این است که ساکنان به‌صورت معمول در واحدهایی سکونت دارند که سند ندارد و اکثر واحدها با اسناد عادی یا قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شوند. از طرفی ساکنان این مناطق از اقشار کم‌برخوردار هستند و برای ساماندهی و نوسازی واحدها و همچنین بهره گرفتن از خدمات شهری و اجتماعی نیاز به سند دارند؛ مثلاً به علت نداشتن سند، پرداخت هر نوع وام مانند وام نوسازی یا ساخت و ساز در سکونتگاه‌های غیررسمی عملاً ممکن نیست. در این خصوص معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل نداشتن سند قطعی نمی‌توانند از تسهیلات اعطایی ارزان‌قیمت استفاده کنند و از طرفی به تنهایی توان نوسازی واحد مسکونی خود را ندارند.
محمد آیینی، با تأکید بر اینکه املاک دارای سند عادی، قولنامه‌ای و تصرفی در سکونتگاه‌های غیررسمی باید سنددار شوند، گفت: مالکان این واحدها به دلیل نداشتن سند قطعی امکان استفاده از تسهیلات مختلف از جمله تسهیلات بانکی را ندارند و با گرفتن سند قطعی می‌توانند از تمام امکانات و تسهیلاتی که برای بازسازی و نوسازی این واحدها در نظر گرفته شده، استفاده کنند. آیینی تأکید کرد: ساکنان این مناطق عمدتاً از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند که بدون استفاده از تسهیلات، توان نوسازی مسکن خود را ندارند، از این رو ضرورت دارد هر چه سریع‌تر برای گرفتن سند قطعی و استفاده از این تسهیلات اقدام کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی، همکاری صاحبان املاک و ورود سرمایه‌گذاران، توسعه‌گران و سازندگان به صورت مشارکتی را راهکار نوسازی این مناطق دانست و گفت: به علت اینکه بافت‌های فرسوده برای این دست سازندگان توجیه اقتصادی ندارد، رغبت سازندگان برای ورود به این بافت‌ها کم است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، راهبرد وزارت راه و شهرسازی برای جلب مشارکت و ورود سازندگان، سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران در محدوده بافت‌های فرسوده را تبیین و اجرای بسته‌های تشویقی مؤثر از جنس‌های مختلف دانست و تصریح کرد: در این بسته‌های تشویقی بخش‌های مختلف نظیر تسهیلات اداری، مالی و شهرسازانه دیده شده است و مالک، سرمایه‌گذار و سازنده در بافت‌های فرسوده باید در میدان کار به این نتیجه برسند که با مشارکت یکدیگر و با استفاده از بسته‌های تشویقی مؤثر وارد میدان برد ـ برد شده‌اند.
آیینی همچنین تأکید کرد: بسته‌های تشویقی شهرسازانه می‌تواند سهم بالایی در تولید مسکن در بافت‌های فرسوده داشته باشد.
وی با اشاره به مأموریت شرکت بازآفرینی شهری ایران در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: ۱۶۷هزار هکتار معادل ۲۰ درصد از سطح اراضی شهر‌های کشور را بافت‌های ناکارآمد شهری تشکیل داده است که از این مقدار حدود ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی در ۲۰۰ شهر، حدود ۶۰ هزار هکتار در قالب ۱۱۵۳ محله سکونتگاه غیررسمی در بیش از ۱۱۰ شهر و حدود ۷۴هزار هکتاربافت فرسوده (بافت میانی) در ۵۴۰ شهر کشور شناسایی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مجموع حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ واحد بنای ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری کشور با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر شناسایی شده است که این بنا‌ها فاقد سازه بتنی و فلزی هستند و با کوچک‌ترین زلزله، تخریب و روی ساکنان آن آوار می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران مشارکت بیشتر شهرداری‌ها در نوسازی بافت‌های فرسوده را خواستار شد و گفت: شهرداری‌ها باید با استفاده از ابزار‌های قانونی و نوآورانه به نوسازی بافت‌های فرسوده و جلب مشارکت مردمی در همکاری با معاونت‌های معماری و شهرسازی سرعت بیشتری بدهند.
جستجو
آرشیو تاریخی