صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و نود - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و نود - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

اخبار

کاهش ۱۰ درصدی ورود آب به سدهای کشور

میزان ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا هفتم بهمن‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. نزدیک به پنج ماه از آغاز سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا آخر شهریور ۱۴۰۳) می‌گذرد و وضعیت بارش‌های کشور باوجود بارندگی‌های اخیر بهبود نیافته است. این امر سبب شده به گفته فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشورمان وارد چهارمین سال خشکسالی شود.
روزهای اخیر معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به متناسب نبودن میزان بارش با نیاز آب کشور گفته است: تداوم خشکسالی و پدیده الگوی نامنظم بارش، وضعیت منابع آب کشور را در شرایط بسیار سخت قرار داده است.
اکنون و براساس گزارش تازه مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور وضعیت ورودی آب به سدها نامطلوب بوده و با کاهش روبه‌رو شده است.
براین اساس و از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) میزان آب ورودی به سدها به رقم ۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است؛ این میزان آب ورودی در هم‌سنجی با مدت مشابه در سال گذشته که ۷ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب بوده ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

گازرسانی به 6 هزار و ۳۵۴ روستا و ۵۰ شهر

 مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد: به 6 هزار و ۳۵۴ روستا و ۵۰ شهر در دولت سیزدهم گازرسانی و ۸۳۶ هزار انشعاب جدید ایجاد شده است و ۱.۵ میلیون مشترک جدید گاز در دولت سیزدهم از گاز بهره‌مند شده‌اند و بدین‌ ترتیب مجموع مشترکان گاز به ۲۷.۵ میلیون مشترک رسیده است.
مجید چگینی به تشریح دستاوردهای صنعت گاز در دوران پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: یکی از افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه انرژی، خودباوری و اتکا به توان داخلی است. در دوران قبل از انقلاب، صنعت نفت و گاز ایران توسط مستشاران خارجی اداره می‌شد و متخصصان ایرانی نقش کمرنگی داشتند اما پس از پیروزی انقلاب به‌‌رغم تحریم‌ها این صنعت رشد چشمگیری داشته است.
معاون وزیر نفت افزود: همه فناوری‌هایی که هم‌اکنون در صنعت نفت و گاز در دسترس است مربوط به دوران پس از انقلاب بوده و منجر به پیشگامی صنعت نفت در اقتصاد ایران شده است. چگینی با اشاره به حوزه گسترده صنعت نفت از بالادست تا پایین‌دست افزود: این زنجیره نفت و گاز در دوران پس از انقلاب توسعه یافته و اکنون رتبه صنعت نفت ایران در جهان کاملاً برجسته است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با مقایسه دستاوردهای صنعت گاز نسبت به قبل از انقلاب گفت: پیش از انقلاب فقط ۲ هزار کیلومتر خطوط پرفشار انتقال گاز داشتیم که اکنون به بیش از ۳۹ هزار کیلومتر رسیده است. شبکه گازرسانی شهری و روستایی قبل از انقلاب ۲۵۰۰ کیلومتر بود که اکنون به ۴۶۰ هزار کیلومتر رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی