با اقدامات متعدد وزارت جهاد کشاورزی محقق شد

تنظیم بازار مرغ با شکسته شدن رکورد جوجه‌ریزی

امین محمودی
خبرنگار

 قیمت مرغ پس از نوسانات در ماه گذشته طی 10 روز اخیر با کاهش روبه‌رو شده و هم‌اکنون قیمت آن در میادین میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی‌ها به 75 هزار و 900 تومان تا 78 هزار تومان رسیده و بازار این کالای اساسی آرام شده است.
یکی از دلایل این امر به افزایش جوجه‌ریزی و تولید مرغ و به تبع آن افزایش عرضه در بازار برمی‌گردد، از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی واردات مرغ منجمد تنظیم بازاری را نیز در دستور کار قرار داد تا نوسانات بازار مرغ کاهش یابد.
به‌طوری که گزارشات حاکی از آن است که میزان جوجه‌ریزی برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان با افزایش 20 تا 30 درصدی روبه‌رو شده که یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر به افزایش واردات نهاده‌های دامی و عرضه گسترده آن در بازار مرتبط است.

رکورد جوجه‌ریزی مرغ گوشتی شکسته شد
خبرها حاکی از آن است که با توجه به هماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی و مرغداران رکورد جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در کشور زده شده است به‌طوری که هم مسئولان بخش خصوصی و هم مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند که جوجه‌ریزی در یک ماه اخیر به 140 تا 150 میلیون قطعه رسیده است.
طبق آمارهای ثبت شده و مجوزهای صادره در دی‌ماه سال‌جاری، جوجه‌ریزی‌ها در کل کشور به ۱۵۱ میلیون و ۷۲۳ هزار قطعه رسید که برای اولین بار رکورد این عدد در کشور شکسته شد.
در همین خصوص احمد خانی‌نوذری با بیان اینکه هدف‌گذاری شده جوجه‌ریزی به بالای ۱۴۰ میلیون قطعه برسد تا مشکلی در تأمین نداشته باشیم، از طرف دیگر علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور نیز در این زمینه گفته است، «در حال حاضر که مازاد تولید داریم پیشنهاد می‌کنیم شرکت پشتیبانی امور دام، ذخیره استراتژیک گوشت مرغ را از محل تولید داخل تأمین کند، البته در این زمینه دستورات لازم از سوی وزیر جهاد کشاورزی صادر شده و تکلیف کردند که ذخایر استراتژیک از محل تولید داخلی تأمین شود.»
مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی دراین‌باره می‌گوید: با احتساب مصرف و نیاز کشور، حداکثر ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی مورد نیاز کشور است که بنابر سیاست وزارت جهاد در ایام پایانی سال باید ماهانه ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گیرد که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.
حسن‌نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز معتقد است که برای تأمین نیاز پروتئین مردم، در اقدامات کوتاه‌مدت باید میزان تولید گوشت سفید را افزایش دهیم، برای نخستین بار در آذرماه بیش از ۱۴۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شد و پیش‌بینی ما برای بهمن و اسفند، افزایش جوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه است تا میزان تولید گوشت سفید افزایش یابد و بتوانیم بخشی از نیاز مردم به پروتئین را از این طریق تأمین کنیم.

واردات بیش از 28 هزار تن مرغ در کشور
براساس آمار گمرک در 9 ماهه سال‌جاری 28 هزار و 217 تن و 376 کیلوگرم گوشت مرغ به ارزش 63 میلیون و 985 هزار و 318 دلار یا یک‌هزار و 823 میلیارد و 581 میلیون و 528 هزار تومان وارد کشور شده است.
از طرف دیگر طی این مدت امارات متحده عربی به عنوان واسطه، برزیل و ترکیه 3 مبدأ واردات گوشت مرغ به ایران بوده‌اند.
به همین دلیل مرغ منجمد به اندازه کافی در بازار موجود است و فروشندگان نیز به‌راحتی می‌توانند این نوع مرغ را از شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و عرضه کنند.
به‌طوری که هم‌اکنون گوشت مرغ منجمد در بازار بین 66 تا 72 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد که همین امر به تعادل در بازار کمک شایانی کرده است.

توزیع روزانه مرغ در تهران به ۱۵۰۰ تن رسید
در همین خصوص رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از توزیع روزانه ۱۵۰۰ تن مرغ گرم در تهران خبر داد.
 مهدی یوسف‌خانی از ثبات بازار مرغ خبر داد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۶۰ هزار تومان و مرغ گرم ۷۸ تا ۸۵ هزار تومان است.
وی از توزیع روزانه ۱۵۰۰ تن مرغ در تهران خبر داد و گفت: با توجه به کاهش تقاضا نسبت به میزان عرضه، جلوی التهابات قیمت گرفته شده است.
یوسف‌خانی ادامه داد: با توجه به شرایط جوجه‌ریزی و تولید پیش‌بینی می‌شود که تغییر خاصی در بازار نداشته باشیم و تنها به واسطه حجم بالای جوجه‌ریزی و ازدیاد عرضه در اسفندماه احتمال کاهش قیمت وجود دارد.
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: بنابر آمار در سنوات گذشته ماهانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی مورد نیاز کشور بود که به واسطه نوسان قیمت گوشت قرمز، مصرف حداکثر گوشت مرغ ۲۵۰ هزارتن خواهد بود که بدین ترتیب ماهانه ۱۲۰ میلیون قطعه باید جوجه‌ریزی صورت گیرد.
وی گفت: بنابر اعلام وزارت جهاد و تشکل‌های تولیدی جوجه‌ریزی به حدود ۱۵۰ میلیون قطعه رسیده که بر این اساس تولید مرغ به بالای ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید که پشتیبانی برای خرید مرغ به منظور تأمین ذخایر استراتژیک از ماه آینده باید وارد میدان شود.

جستجو
آرشیو تاریخی