صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و نود و پنج - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و نود و پنج - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۷

معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی:

سود سهام عدالت متوفیان اسفندماه واریز می‌شود

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: اگر وراث تا ۱۰ اسفندماه امسال به یکی از بانک‌های منتخب و شرکت‌های کارگزاری مراجعه و مدارک خود را در سامانه میراث تکمیل کنند، سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب آنها واریز خواهد شد.
محمود حسنلو به آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان اشاره کرد و گفت: فرایند تقسیم ارث متوفیان سهام عدالت بین وراث از طریق سامانه «میراث» در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام خواهد شد.
وی اظهار داشت: انتقال سهام توسط یکی از وراث یا نماینده آنها که در سجام احراز هویت شده، از طریق مراجعه به یکی از شعب کارگزاری‌های بورسی یا یکی از شعب بانک‌های ملی، تجارت، پارسیان و ملت انجام می‌شود. حسنلو خاطرنشان کرد: تمامی فرایند اجرای این اقدام، رایگان بوده و لازم نیست وراث هیچ‌گونه مبلغی پرداخت کنند.
معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تأکید کرد: همچنین هر یک از وراث می‌توانند به صورت جداگانه و با مراجعه به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir نسبت به پرونده خود آگاهی پیدا کنند. وی اعلام کرد: به محض تشکیل پرونده در یکی از شعب، وضعیت پرونده همه وراث در سایت ddn.csdiran.ir قابل مشاهده خواهد بود.
حسنلو با بیان اینکه توصیه ما به وراث این است که تشکیل پرونده و اقدام برای تقسیم ارث را به روزهای پایانی سال موکول نکنند، گفت: در پایان سال فرایند توزیع سود سهام عدالت را خواهیم داشت، اگر فرایند تقسیم سود سهام عدالت متوفیان حداکثر تا ۱۰ اسفندماه به پایان برسد، سود سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب آنها واریز خواهد شد.
 
انتقال سهام با سامانه میراث
با راه‌اندازی سامانه «میراث» در ۱۵ آبان‌ماه سال‌جاری از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه که با حضور مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس رونمایی شد، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تسهیل شد.
یکی از وراث که حتماً باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شوند و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کرده، پس از آن در صورت تأیید زمان تشکیل پرونده می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کنند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.
سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است. این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.
طی این سال‌ها، بسیاری از صاحبان سهام عدالت فوت کردند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند.
 
سامانه میراث؛ انتقال هوشمند سهام عدالت متوفیان
سامانه مربوط به سهام عدالت متوفیان، سامانه «میراث» نام دارد. عملکرد این سامانه «تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان» است. تعداد متوفیان مشمول بیش از 3 میلیون و 700 هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود که تعداد وراث بیش از 15 میلیون نفر باشند. این سهام بیش از ۱۸ سال انباشت شده و از سال ١٣٨٤ تاکنون باقی‌ مانده است.
پس از فرمان مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ مبنی بر آزادسازی سهام عدالت از خردادماه سال ۱۳۹۹، تمام فرایندهای مربوط به شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس سهام عدالت به بازار سرمایه منتقل شد.
در این زمینه در بازار سرمایه اقداماتی مانند «صدور کد بورسی و رجیستری سهامداران در سامانه‌های مرکزی بازار سرمایه»؛ «ایجاد بستر و امکان معاملات سهام عدالت»؛ «پرداخت سود عملکرد سه سال شرکت‌های بورسی در پنج نوبت (دو سال به صورت دو بخش پرداخت شده و یک سال به صورت یک بخش پرداخت شده است)؛ «ایجاد امکان توثیق برخط سهام عدالت نزد بانک‌ها و دریافت تسهیلات»؛ «برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به‌صورت الکترونیکی» انجام شده است.
 
ورثه چطور به سهام عدالت متوفیان برسند؟
هر کدام از ورثه می‌تواند بر اساس زمانبندی اعلام‌شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در رسانه‌های رسمی کشور با در دست داشتن مدارک مورد نیاز از جمله اصل گواهی انحصار وراثت به یکی از شعب منتخب مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهد، بقیه کارها به صورت برخط انجام خواهد شد. به محض تشکیل پرونده تمام وراث می‌توانند آخرین وضعیت پرونده خود را از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس https://ddnesdiran.ir پیگیری کنند. در حال حاضر شعب مربوط به کارگزاری‌های بورس در حال ارائه خدمت هستند.
 
سودهای سال‌های گذشته سهام عدالت
همچنین در بهار سال آینده و پس از تعیین تکلیف بخش عمده‌ای از پرونده‌های متوفیان، سودهای انباشته نیز بر اساس سهم‌الارث ذکرشده در گواهی انحصار وراثت به شماره حساب شبای درج‌شده در سامانه سجام (https://selam.ir) وراث واریز خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی