صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و نود و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و نود و شش - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۹

عراق متقاضی اول کالاهای صادراتی ایران شد

تحقق تجارت ۵۰ میلیارد دلاری

از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی‌ماه، ۷۹ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۳۶۰ تن کالا به ارزش ۴۹ میلیارد و ۸۳۱ میلیون و ۸۷۱ هزار دلار بین ایران و کشورهای همسایه ایران تبادل شد که سهم صادرات ایران به این کشورها ۶۰ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۶۴۲ تن کالا به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون و ۴۸۳ هزار دلار و سهم واردات ایران از کشورهای همسایه، ۱۹ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۷۱۷ تن به ارزش ۲۶ میلیارد و ۶۸۱ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۴۶۵ دلار بوده است.

رشد ۱.۸ درصدی
سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت معدن و تجارت ایران از تجارت غیرنفتی ۵۰ میلیارد دلاری ایران و ۱۵ کشور همسایه در ۱۰ ماهه امسال خبر داد که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱.۸ درصدی همراه شد؛همچنین در این روند ۵۳.۴ درصد وزن و ۵۷.۲ درصد ارزش صادرات ۱۰ ماهه کشور به مقصد ۱۵ کشور همسایه ایران بوده است. مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران به همسایگان افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۶ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۷۴۴ تن محصولات دامی، شیلاتی، زراعی، کشاورزی و غذایی به ارزش سه میلیارد و ۹۰۹ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۷۰۸ دلار به کشورهای همسایه ایران صادر شد که شامل ۹۱ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور به دنیا بوده است یا به عبارتی دیگر مقصد اصلی صادرات این نوع محصولات، کشورهای همسایه بودند.

سکوهای صادراتی
لطیفی در خصوص میزان صادرات ۱۰ ماهه به همسایگان بیان داشت: لنگرعراق با خرید ۷.۲ میلیارد دلار، امارات با ۵.۲ میلیارد دلار، ترکیه با ۳.۵ میلیارد دلار، پاکستان با ۱.۷ میلیارد دلار و افغانستان با ۱.۵ میلیارد دلار، پنج مقصد نخست صادرات کشورمان در بین همسایگان بودند. وی افزود: عمان با خرید ۹۱۶ میلیون دلار، روسیه با ۷۶۰ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با ۴۹۹.۵ میلیون دلار، ترکمنستان با ۳۶۸ میلیون دلار، ارمنستان با ۳۳۳ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۶۳.۵ میلیون دلار، کویت با ۱۴۶ میلیون دلار، قطر با ۹۰ میلیون دلار، بحرین با ۸.۳ میلیون دلار و عربستان با ۳۶۱ هزار دلار مقاصد ششم تا پانزدهم صادرات ایران به کشورهای همسایه بودند.

روند واردات
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص میزان واردات از کشورهای همسایه تصریح کرد: در ۱۰ ماهه امسال، امارات با فروش ۱۷ میلیارد دلار، ترکیه با ۶ میلیارد دلار، روسیه با ۱.۵ میلیارد دلار، عمان با ۷۷۸ میلیون دلار و پاکستان با ۵۲۷ میلیون دلار، پنج کشور نخست در بین همسایگان برای فروش کالاهای مورد نیاز کشورمان بودند.
وی افزود: عراق با فروش ۵۰۲ میلیون دلار، قطر با ۹۰ میلیون دلار، قزاقستان با ۵۶.۳ میلیون دلار، آذربایجان با ۳۹.۶ میلیون دلار، ارمنستان با ۳۹.۵ میلیون دلار، ترکمنستان با ۳۴.۳ میلیون دلار، افغانستان با ۳۲.۸ میلیون دلار، کویت با ۸.۷ میلیون دلار و بحرین با ۱.۲ میلیون دلار در رتبه‌های ششم تا چهاردهم فروش کالا به ایران در بین ۱۵ کشور همسایه از ابتدای سال تاکنون بودند.
 
افزایش مبادلات تجاری
اداره آمار امریکا از رشد ۲ برابری صادرات ماهانه این کشور به ایران خبر داد و کل مبادلات دو کشور در سال میلادی گذشته را بیش از ۶۱ میلیون دلار اعلام کرد.
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار امریکا نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال گذشته میلادی رشد ۸ درصدی داشته است.
مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵۶.۷ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۶۱.۲ میلیون دلار افزایش یافت. بر اساس این گزارش صادرات امریکا به ایران در ماه‌های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳ میلادی بالغ بر ۵۹ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد ۲۹ درصدی داشته است. امریکا در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۵.۵ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.  واردات امریکا از ایران در سال ۲۰۲۳ کاهش قابل توجه داشته و به ۲.۲ میلیون دلار رسیده است. در سال ۲۰۲۲ واردات امریکا از ایران ۱۱.۲ میلیون دلار گزارش شده بود. ایران در میان مقاصد صادراتی امریکا در سال ۲۰۲۳ رتبه ۱۶۸ و در میان منابع وارداتی این کشور رتبه ۲۰۰ را به خود اختصاص داده است.
این گزارش همچنین به رشد قابل توجه تجارت دو کشور در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ اشاره می‌کند. صادرات امریکا به ایران در دسامبر این سال تقریباً ۲ برابر شده و به ۱۰.۱ میلیون دلار رسید. واردات امریکا از ایران در این ماه نیز ۶ برابر شده و به ۰.۶ میلیون دلار رسید. امریکا در دسامبر سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵.۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی