صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و نود و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و نود و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

فشار مضاعف تغییرات اقلیمی بر منابع آب‏های تجدیدپذیر

در 2 سال اخیر، 800 هزار نفر از استان‏های مرکزی و جنوبی کشور به دلیل تغییرات اقلیمی به استان‏های شمالی مهاجرت کردند

بررسی‏ها بیانگر وقوع تغییرات اقلیمی شدید در ایران بوده که این مسأله با توجه به میزان تغییرات اقلیمی جهانی، هشداردهنده بوده و بر ضرورت تحقیق و سرمایه‏گذاری گسترده برای یافتن راهکارهای کاهش سرعت تغییرات اقلیمی در کشور می‏افزاید.
تغییرات اقلیمی که باید در هزاران یا میلیون‏ها سال رخ می‏داد، در فاصله کمتر از سه دهه، وضعیت اقلیمی ایران را کاملاً دگرگون کرده که آثار این دگرگونی، سبک زندگی اجتماعی ایرانیان را هم تحت تأثیر قرار می‏دهد.
تغییرات اقلیمی هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی بر وضعیت آب دارد که اثر منفی آن ناشی از افزایش دمای هوا منجر به کاهش آب‏های تجدیدپذیر می‏شود.
فیروز قاسم‏زاده سخنگوی صنعت آب گفته تغییرات اقلیمی به‏طور سالیانه حدود یک میلیارد مترمکعب از آب تجدیدپذیر کشور را کاهش می‏دهد که بررسی‏های آماری نشان می‏دهد تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین باعث کاهش آب تجدیدپذیر کشورها می‏شود و افزوده که اجرای برنامه ملی سازگاری با کم‏آبی برای کاهش تبعات تغییرات اقلیمی و مصارف بالای آب در کشور امری ضروری است.
دومین ماه زمستان امسال درحالی به پایان خود نزدیک شده که بارش‏ها از ابتدای سال آبی جاری تا 20 بهمن ماه نسبت به دوره بلندمدت کاهش 41 درصدی دارد.
بهمن ماه یکی از ماه‏هایی است که به طور معمول انتظار بارش‏های خوب آن هم به صورت برف در آن زیاد است.
بهمن دومین ماه فصل زمستان امسال هم در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک و نزدیک‏تر می‏شود که با وجود بارش‏ها در برخی نقاط کشور در مجموع وضعیت نامطلوب بارشی را با آنکه پیش‏بینی شده بود بارش‏های خوب داشته باشیم، برای کشور رقم زد.
براساس تازه‏ترین آمار دفتر اطلاعات و داده‏های آب کشور، بارش‏ها از ابتدای سال آبی جاری تا 20 بهمن در همسنجی با دوره بلندمدت 41 درصد کاهش را نشان می‏دهد.
امسال تا 20 بهمن 74.1 میلیمتر بارندگی در گستره کشور به ثبت رسیده در حالی که در دوره بلندمدت این میزان 125.7 میلیمتر بوده است.
همچنین وضعیت بارش‏های تا20 بهمن امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 113.3میلیمتر بارندگی داشته‏ایم 35 درصد کاهش دارد.
از مجموع کل استان‏های کشور در مقایسه با دوره بلندمدت تنها سه استان مازندران، گلستان و آذربایجان غربی اندکی رشد بارش را تجربه کرده‏اندکه بسیار ناچیز است.
همچنین 17 استان کشور نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش بارش دارند.
گفته می‏شود که تغییرات اقلیمی تنها بارندگی‏ها را بیشتر می‏کند و تغییری در میزان منابع آبی کلی در کره زمین ندارد.
با این تفاوت که در برخی از مناطق بارندگی‏ها بیشتر و در برخی کمتر می‏شود.
به طور کلی نیز الگو به این گونه است که معمولاً بارندگی‏ها در مناطق پربارش بیشتر و در مناطق کم بارش، کمتر می‏شود.
در همین راستا بازه زمانی خشکسالی‏ها طولانی‏تر می‏شود به شکلی که خشکسالی‏ها اگر پیش از این تا سه سال تداوم داشت با وجود چنین پدیده‏ای، بیش از پنج سال به طول می‏انجامد.
درواقع خشکسالی و سیلاب دو روی یک سکه در پدیده تغییر اقلیم هستند که هر دو تشدید می‏شود.
سازگاری با تغییر اقلیم یکی از راهکارهای مؤثر در سطح جهان و کشور است.
مقابله و مدیریت راهکار دیگر است، اما پذیرش این موضوع بسیار مهم است.
اما شاید لازم باشد تا به پیامدهای تغییرات اقلیمی بر آب آشامیدنی اشاره‏ای داشته باشیم.
براساس برآوردها کمبود آب، عامل افزایش 10 درصدی مهاجرت در جهان است. داریوش گل‏علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم گفته است که در 2 سال اخیر، 800 هزار نفر از استان‏های مرکزی و جنوبی کشور به دلیل تغییرات اقلیمی به استان‏های شمالی مهاجرت کردند و با اشاره به اینکه اغلب استان‏های کشور پس از یک بارش تند باران دچار سیلاب جدی می‏شوند، اظهار داشته است که این امر نشان دهنده اثرات جدی تغییر اقلیم است و این در حالی است که از ابتدای دهه 90 تاکنون بیش از 300 سیلاب را در سطح کشور داشتیم و بررسی‏ها نشان می‏دهد که عمده اینها به دلیل تخریب پوشش گیاهی در بالادست حوضه‏های آبخیز بوده است.
اما مسأله مهمی که در این میان مطرح می‏شود، این است که سرمایه‏گذاری‏های هدفمند و هوشمند اقلیمی می‏تواند سبب ایجاد تاب‏آوری در برابر این اثرات شود و تبعات تغییر اقلیم را کاهش دهد.
ایجاد سازگاری و تاب‏آوری برای تأمین آب آشامیدنی سالم و پایدار مستلزم توجه به اطمینان از پایداری سلامت و تاب‏آوری زیرساخت‏ها و خدمات آب در برابر ریسک‏های اقلیمی و اطمینان از این موضوع است که سامانه‏های آبی در کمک به ایجاد تاب‏آوری جامعه در برابر تبعات اثرات تغییر اقلیم مشارکت داشته باشند.
ایجاد تاب‏آوری اقلیمی در رویکردهای گسترده‏تر مدیریت ریسک نظیر برنامه‏های پایداری آب یکی از مقرون به صرفه‏ترین رویکردها برای مدیریت ریسک‏های اقلیمی است.
برنامه‏ریزی آگاهانه درباره انتخاب منابع آبی و نوع فناوری برای ایجاد تاب‏آوری در برابر تغییر اقلیم در خدمات آب آشامیدنی حیاتی است.
در همین راستا «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو تأکید می‏کند: ایران اقدامات متعددی را برای مقابله با تهدیدات اقلیمی انجام داده که از جمله آنها ایفای نقش فعال در هم‏افزایی کشورها به منظور مقابله با گرد و غبار در منطقه است و افزوده که «تغییر اقلیم» به عنوان یکی از بحران‏های عمده در دنیای امروز موجب افزایش وقایع شدید آب و هوایی در سطح جهان و بخصوص در خاورمیانه شده و در نتیجه امنیت غذایی و آبی، سلامت و حیات نسل بشر را دچار مخاطره جدی کرده است.
کلید موفقیت در تلاش مشترک برای کاهش تغییرات اقلیمی در تدابیری چون ارتقای سازگاری و افزایش ظرفیت تاب‏آوری، انجام اقدامات جبرانی از سوی کشورهای توسعه یافته با توجه به مسئولیت تاریخی و وعده‏های آنها و اتخاذ رویکرد مبتنی بر اصول «عدالت»، «انعطاف‏پذیری» و «مسئولیت مشترک اما متفاوت» برای کشورهای در حال توسعه از طریق حمایت‏های مالی، فنی و فناورانه نهفته است.
«محمدرضا کاویان‏پور» رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور گفته است که براساس برآوردهای 100 سال گذشته دمای هوا افزایش 1.5 درجه‏ای را به صورت پلکانی به ثبت رسانده درحالی که در سال گذشته دمای هوای کشور 1.3 درجه افزایش یافت و بیشترین تغییر آن در فصل تابستان رخ داد.
به عبارت دیگر تغییری که در طول یک قرن تجربه شده، در یک سال صورت گرفت و تجربه شد. به گفته وی، رکورد گرم‏ترین سال کره زمین در سال 2023 زده شد و در این سال با افزایش 1.48درجه‏ای دمای هوا جزو گرم‏ترین سال‏های کره زمین به ثبت رسید و در چنین شرایطی انتظار است سال 2024 که در اوایل آن قرار داریم، جزو گرم‏ترین سال‏های کره زمین محسوب شود.
در صورت پیش‏بینی‏های خوش‏بینانه، انتظار است در افق‏های 2050 و 2100 میلادی شرایط هوایی سخت‏تر شود که می‏تواند منجر به افزایش متوسط چند درجه‏ای دمای هوای کشور شده و با توجه به اینکه روند ال‏نینو ادامه دارد، پیش‏بینی می‏شود تابستان گرم‏تری را در مقایسه با گذشته در سال1403 تجربه کنیم.
با این حال، بررسی‏ها نشان می‏دهد که از بین دو رویکرد سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار گازهای آلاینده برای حفاظت از محیط‏زیست، رویکرد سازگاری بنا به دلایلی در سال‏های اخیر و بویژه در کشورهای در حال توسعه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی