صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و نود و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و نود و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۷

شاخص همچنان در رفت‌ و برگشت

شاخص کل بورس ۲ میلیون و ۹۱ هزار واحدی شد

 
بازار سهام ایران در هفته‌های گذشته روزهای پرنوسانی را تجربه کرده است. در این روزها هر چند روزهای سبز هم وجود دارد، اما روزهای قرمز بازار بیشتر به چشم می‌خورد؛ در مجموع شاخص کل در مرز روانی و ابرکانال 2 میلیون واحد قرار دارد و در شرایطی که در نخستین روز هفته توانست کانال 2.1 میلیون واحدی را پس بگیرد، اما دیروز دوباره با افت 8 هزار واحدی این کانال را از دست داد.
براساس این گزارش، در پایان داد‌وستدهای روز گذشته، شاخص کل بورس با 8 هزار و ۲۰۳ واحد افت به ۲ میلیون و ۹۱ هزار و ۹۰۰ واحد رسید. آمار معاملات بازار سهام نشان می‌دهد روز دوشنبه همه شاخص‌های بورس با افت مواجه شدند و به طور میانگین ۰.۴۷ درصد کاهش را به ثبت رساندند.
بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته شاخص‌های بورس با افت روبه‌رو شدند به طوری که شاخص کل با ۸۲۰۳ واحد افت معادل ۰.۳۹ درصد به ۲ میلیون و ۹۱ هزار و ۹۰۰ واحد، شاخص‌ قیمت «وزنی-ارزشی» با ۱۷۱۱ واحد کاهش معادل ۰.۳۹ درصد به ۴۳۶ هزار و ۴۸۹ واحد، شاخص کل «هم‌وزن» با ۵۰۱۷ واحد افت معادل ۰.۶۸ درصد به ۷۳۴ هزار و ۷۹۶ واحد، شاخص قیمت «هم‌وزن» با ۲۸۳۱ واحد کاهش معادل ۰.۶۸ درصد به ۴۱۴ هزار و ۶۳۱ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۱۳۲۳ واحد افت معادل ۰.۴۲ درصد به ۲ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۹۶۹ واحد، شاخص بازار اول با ۶۵۸۴ واحد کاهش معادل ۰.۴۲ درصد به یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۱۸۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۴۷۹۸ واحد افت معادل ۰.۳۶ درصد به ۴ میلیون و ۶۵هزار و ۹۴۴ واحد رسید.
 
نمادهای تأثیرگذار و پرتراکنش
در روز دوشنبه نمادهای «شبندر با ۷۳۵، وبملت با ۵۵۲، شپنا با ۴۵۷، وغدیر با ۳۷۳، وپاسار با ۳۵۳، اخابر با ۳۴۵ و حکشتی با ۳۳۲» واحد بیشترین تأثیر منفی را در روند شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.
همچنین هفت نماد پرتراکنش شامل «سصفها، داتام، فاسمین، شبندر، ثشاهد، حفارس و شستا» بودند و در پایان داد‌و‌ستدهای دیروز بورس، در ۳۳۳ هزار و ۲۵۷ نوبت معاملاتی مجموع ارزش معاملات «سهام و حق‌تقدم، صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت» به ۶ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان رسید که به تفکیک ارزش سهام و حق‌تقدم شامل «۳۹۲۱» میلیارد تومان، صندوق سهامی شامل «۴۵۰» میلیارد تومان و صندوق درآمد ثابت شامل «۱۷۹۵» میلیارد تومان بود.
 
افت شاخص آیفکس
گفتنی است در پایان معاملات دیروز، شاخص فرابورس (آیفکس) نیز با افت ۲۱۴ واحدی به ۲۵ هزار و ۲۲۵ واحد رسید و نمادهای «غصینو با ۵، وسپهر با ۱۱و ثباغ با ۴» واحد بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «بپاس با ۸۹، شگویا با ۱۶، وسپهر با ۱۳، خاور با ۹ و کگهر با ۶ واحد بیشترین تأثیر منفی را در شاخص این بازار داشتند.
 
ورود 2256 میلیارد تومان نقدینگی حقوقی به بازار در هفته گذشته
در هفته معاملاتی منتهی به هفته سوم بهمن‌ماه، خالص خروج جریان وجوه نقد کارگزاری برای اشخاص حقیقی ۸هزارو ۹۱۴ میلیارد ریال بوده است. در ادامه معاملات بازار سرمایه در هفته معاملاتی منتهی به هفته سوم بهمن‌ماه، خالص ورود نقدینگی حقوقی به بازار سرمایه ۲۲هزار و ۵۶۹ میلیارد ریال و خالص خروج نقدینگی حقیقی از بازار ۸هزارو ۹۱۴ میلیارد ریال بوده است.
همچنین در هفته گذشته، ارزش معاملات بورس‌های کالایی در مجموع ۴۴۶ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال بود که از این میزان ۴۱۶ هزار و ۷۹۷ میلیارد ریال مربوط به معاملات بورس کالا و نیز ۲۹ هزار و ۸۲۴ میلیارد ریال برای معاملات بورس انرژی بوده است.
چشم‌انداز سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس
در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد که با ساختار و پیچیدگی فنی موجود در بازار سرمایه، روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین روش جایگزین برای افراد غیرحرفه‌ای در راستای کسب بازدهی متعادل است.
حسین بوستانی با بیان اینکه بازار سرمایه به عنوان یکی از بازارهای شاخص و اصلی سرمایه‌گذاری در تمام دنیا نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور و رفاه و آتیه خانوار دارد، اظهار داشت: رشد این بازار تنها با جذب بلند‌مدت منابع و رونق معاملات حاصل می‌شود و در صورت ایجاد یک رشد پایدار در بازار سرمایه، می‌توان به اهداف تعریف شده در موارد فوق دست یافت.
وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک بازار کاملاً حرفه‌ای و پیچیده است، افزود: افرادی که خواهان کسب منفعت و سود از این بازار هستند طبیعتاً باید دانش لازم و وقت کافی برای حضور در این بازار و بهره‌برداری از فرصت‌های آن را داشته باشند و در صورت نبود دانش یا تمرکز لازم، حضور افراد غیرحرفه‌ای در این بازار می‌تواند منجر به ایجاد تجربه ناموفق و خروج دائمی آنها از بورس شود.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با ساختار و پیچیدگی فنی موجود در بازار سرمایه، روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین روش جایگزین برای افراد غیرحرفه‌ای است به طوری که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به تنوع ساختار سبد و کارکرد، جوابگوی نیازهای متفاوت هر گروه از سرمایه‌گذاران بوده و از آنجا که وجوه تجمیع شده از سوی یک تیم حرفه‌ای مدیریت می‌شود، احتمال انتفاع برای این سرمایه‌گذاران بیشتر از آن حالتی است که خودشان به صورت مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.
بوستانی با تأکید بر اینکه توسعه پایدار و بلند‌مدت بازار سرمایه بسیار مهم است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم یک بازار سرمایه بالنده و رو به رشد داشته باشیم که نقش مؤثری در توسعه اقتصاد کشور ایفا کند، تنها راه آن جهت‌دهی نقدینگی سرگردان موجود در اقتصاد و ورود پایدار منابع سرمایه‌گذاران خرد و درشت به بورس با استفاده از روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید یک بازی برد-‌برد پیش‌روی سرمایه‌گذاران باشد که احساس کنند از سرمایه‌گذاری در این بازار به بازدهی بهتری نسبت به سایر بازارهای رقیب و فرصت‌های غیرمولد موجود در اقتصاد کشور دست یافته‌اند و این مهم تنها از طریق مدیریت حرفه‌ای منابع جذب شده حاصل خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی