صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • بانک و بیمه
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دو - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دو - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دولت مصمم به اجرای وعده‌ها

تصویب بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آذربایجان شرقی

معاون اجرایی رئیس جمهور از تصویب بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای استان آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی دولت سیزدهم خبر داد.به گزارش ایرنا، «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» روز پنجشنبه ۱۸ خردادماه و در پنجمین سفر استانی در دور دوم به آذربایجان شرقی سفر کرد که دستاوردهای متعددی داشت.
افتتاح راه‌آهن میانه - تبریز و ایستگاه خاوران پس از ۲۲ سال، بهره‌برداری از طرح آبرسانی میانه پس از ۲۰ سال وقفه، استقلال مس آذربایجان پس از ۱۷ سال وقفه، احیای کارخانه ماشین‌سازی تبریز با اشتغال هفت هزار و ۵۰۰ نفر، احیا ۲۲۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی، افتتاح ۷۳ طرح در بخش کشاورزی، ظرفیت تولید چهار هزار خودرو با افتتاح خط تولید شرکت دیزلی، اختصاص پنج هزار میلیارد تومان اعتبار به کشاورزان برای خرید تراکتور ایرانی، زیر کشت رفتن ۳۸۳ هکتار از دشت قره بلاغ با افتتاح شبکه آبرسانی، تولید مس کاتد به روش هیپ لیچینگ در مس سونگون، انتقال آب سد گرمی چای به میانه و تصفیه خانه این شهر، رونمایی از تراکتور شالیزار، کامیونت، بازدید از احیا ماشین‌سازی تبریز و چرمشهر و شرکت در جشن احیا ۲۲۰ واحد صنعتی در آذربایجان شرقی از ثمرات آن بود.
همچنین تعدادی از ۸۱ طرح منتج به تفاهمنامه بین دولت و بخش خصوصی به ارزش ۲۳۵ هزار میلیارد تومان در حضور آیت‌الله رئیسی امضا و مبادله شد.
«محسن منصوری» روز شنبه در صفحه اجتماعی خود نوشت: ماحصل دور نخست سفر دولت سیزدهم به آذربایجان شرقی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام از جمله تکمیل راه‌آهن میانه - تبریز و تصفیه‌خانه میانه بود.
معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین نوشت که دولت مصمم به اجرای وعده‌هاست و دولت سیزدهم حرف خود را در میدان کار و عمل می‌زند، نه اتاق‌های کلاب هاوس!
این در حالی است که مجموع اعتبارات مصوب سفر در دور نخست به این استان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان به اضافه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دستگاهی بود که از این میزان اعتبار برای سال اول (۱۴۰۱)، پنج هزار میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه و از سایر منابع هم سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که در مجموع هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سال ۱۴۰۱ برای عمران تبریز تخصیص داده شد.

 نگاهی به مهمترین طرح‌های سال ۱۴۰۱
۱-طرح احداث راه‌آهن میانه - تبریز که یکی از طرح‌های مهم ملی و به جهت تأثیر ترانزیتی آن فرامنطقه‌ای است، از مهمترین زیرساخت‌های ریلی کشور بوده که تأثیر قابل توجهی در رشد و توسعه اقتصاد شمال غرب خواهد داشت که تاکنون ۳۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده که ۷۷۳ میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۱ بود.
این طرح که از ۲۲ سال پیش آغاز شده و تکمیل آن جزو آرزوهای بزرگ مردم تبریز بوده در ۱۴۰۲ و در سفر اخیر رئیس جمهور افتتاح شد.
۲-در تکمیل طرح‌های آب استان، برای تکمیل مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی و ۱۰ هزار رینگ آبرسانی جنوب تبریز در سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار، آبگیری اضطراری سد گرمی چای میانه، تصفیه خانه میانه و ۵۰ کیلومتر خط انتقال تا شهر میانه یک هزار میلیارد تومان اعتبار، برای افزایش حجم آبگیری سد خداآفرین از ۲۵۰ میلیون مترمکعب به ۷۰۰ میلیون مترمکعب ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار، برای شبکه پایاب سدهای آیدوغموش، سهند، قلعه چای و حاشیه ارس به مساحت چهار هزار هکتار، ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار با مشارکت بخش خصوصی و مردمی در سال گذشته اختصاص یافت که نکته قابل توجه اینکه در بخش آب، جذب منابع برای اجرای پروژه‌ها در ۱۴۰۱ به اندازه ۳ سال انجام شده است و پیشرفت پروژه‌ها فوق‌العاده است.
۳-استقلال مس سونگون که سال گذشته در سفر استانی، رئیس جمهور با مستقل شدن مس سونگون موافقت کرد که این از مطالبات دیرینه مردم منطقه بود چرا که مردم گله داشتند از معدن مس (ورزقان) ماده خام استخراج می‌شود و با تریلی به کرمان می‌رود و پایین دست معدن در استان وجود ندارد. حال با دستور رئیس جمهور مراحل استقلال طی شده که در سفر اخیر این استقلال اعلام شد. با این اتفاق صنایع پایین دست در خود استان تقویت خواهد شد که اتفاق مهمی برای اشتغال و رونق اقتصادی منطقه و مردم است.
۴-کارخانه ماشین‌سازی تبریز که جزو کارخانه‌هایی است که بر اثر خصوصی‌سازی نادرست به یک کلاهبردار واگذار و در زمان ریاست آیت‌الله رئیسی بر قوه قضائیه رسیدگی شد و این فرد به حبس و رد مال و جریمه محکوم شده بود. در همان سال آیت‌الله رئیسی از کارخانه ماشین‌سازی بازدید کرد و با مشاهده وضعیت نابسامان کارخانه، کارگران بیکار شده و چندین ماه حقوق معوق، دستور بررسی سلب مالکیت به علت نداشتن اهلیت و صلاحیت مالک را داد. امروز کارگران ماشین‌سازی از حدود ۸۰۰ نفر در سال ۹۸ به ۲۱۰۰ نفر رسیده و در حال رونق گرفتن است.
۵. در حوزه حمل و نقل دستور برای اجرای ۳۰۷ کیلومتر روکش راه روستایی، اجرای ۳۵۰ کیلومتر روکش راه اصلی، بهره‌برداری از ۵۶ کیلومتر بزرگراه شامل ۶ پروژه: «اجرای ۱۲ کیلومتر راه سراب- بستان آباد»، «اجرای ۶ کیلومتر راه مرند- جلفا»، «اجرای ۱۰ کیلومتر راه شبستر- سلماس»، «اجرای ۱۰ کیلومتر راه مرند- ایواوغلو»، «اجرای ۱۳ کیلومتر راه خواجه- ورزقان»، «اجرای ۷ کیلومتر راه اهر- تبریز»، ۱۷ کیلومتر آسفالت آزادراه تبریز- مرند و ۲۰ کیلومتر آسفالت آزادراه مراغه- هشترود صورت گرفت.
۶. در بحث نهضت ملی مسکن، ثبت‌نام ۲۸۵ هزار متقاضی در استان که ۴۵ هزار نفر از آنها حائز شرایط بودند و تأیید شدند و هفت هزار و ۵۲۲ هکتار زمین تأیید شده شهری و ۱۰هزار و ۹۶۰ پروانه ساختمانی صادر شد که اکنون تعداد واحدهای در حال ساخت ۲۰ هزار و ۵۳۹ واحد است و در سفر اخیر رئیس جمهور ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در استان آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید.
۷. عملیات گازرسانی به ۱۰۵ روستای دیگر در استان (۳۶۰۰ خانوار) در سال ۱۴۰۱ آغاز شد که در آغاز دولت در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۴ روستا با ۴۳۰۹ خانوار گاز داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی