صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست - ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست - ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

پرداخت نیمی از مطالبات چایکاران در میانه چین تابستانه

تاکنون 19 هزار و 600 تن چای خشک تولید شده است که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 35 درصد افزایش تولید داشته است

نفیسه امامی
روزنامه نگار

 این روزها باغ‌های چای مازندران و گیلان شاهد آغاز چین تابستانه هستند. امسال با رویکرد حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از چایکاران در افزایش ۵۲ درصدی قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک و ۶۲ درصدی قیمت خرید برگ سبز چای درجه ۲ در سال سعی در رشد میزان خرید تضمینی چای شده است.
 امسال قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است، علاوه بر این افزایش قیمت در خرید برگ سبز چای که دولت تعیین کرده، ۲ تا پنج هزار تومان نیز کارخانجات برای خرید از چایکاران افزایش قیمت دارند ضمن اینکه به بیمه کشاورزی این محصول اهتمام شده است. این در حالی است که سال گذشته قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک به ازای هر کیلو ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و برگ سبز چای درجه ۲ هفت هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شده بود.

تولید بیش از 19 هزار تن چای خشک تاکنون
حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» با اشاره به قرار گرفتن در دوره برداشت چای تابستانه می‌گوید: کاشت و داشت برگ سبز چای از بهار و اوایل اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان مهرماه در باغات مازندران و گیلان ادامه دارد. برداشت برگ سبز یک بار در فصل بهار، دو بار در تابستان و یک بار هم در پاییز انجام می‌گیرد.
وی ادامه می‌دهد: بر اساس آمارهای رسمی از چین اول 53 هزار تن برگ سبز خریداری شده است و از چین دوم که اکنون در اوج زمان برداشت آن هستیم تاکنون 87 هزار تن برگ سبز خریداری شده است. 169 کارخانه برای خرید تضمینی با سازمان چای قرارداد دارند و تاکنون هم 19 هزار و 600 تن چای خشک تولید شده است که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 35 درصد افزایش تولید داشته ایم.
جهانساز در ادامه با اشاره به اینکه در چین اول کارخانجات سهم خود را بموقع پرداخت کردند، تصریح کرد: کارخانجات ۴۵ روز فرصت دارند که مطالبات چایکاران را پرداخت کنند اما امسال جلوتر از آن موعد مقرر مطالبات پرداخت شده است. تاکنون هم 54 درصد از مطالبات چایکاران معادل 561 میلیارد تومان پرداخت شده است.
جهانساز اضافه می‌کند: پیش‌بینی می‌شود تولید چای خشک در سال‌جاری بالغ بر 30 هزار تن شود در حالیکه سال قبل به 29 هزار تن رسیده بود. امسال وضعیت تولید نسبت به سال قبل در شرایط بهتری قرار دارد و انتظار داریم تا پایان چین پاییزه 130 هزار تن برگ سبز چای برداشت شود. 90 درصد از باغات چای دیم هستند و در اراضی شیب دار قرار دارند. کشاورزان هم درهرس باغ‌های چای جدیت داشته‌اند بنابراین می‌توان انتظار افزایش محصول را داشت.
رئیس سازمان چای با اشاره به نیاز کشور به واردات بیش از 70 درصدی چای بیان می‌کند: ظرفیت تولید چای در کشور 30 هزار تن است و میزان مصرف مستقیم چای در کشور حداکثر ۸۰ هزار تن و با مصارف جانبی حدود ۱۰۰ هزار تن است که با این حساب نیاز به واردات چای از کشورهای دیگر داریم.
جهانساز کیفیت چای ایرانی را قابل قبول و سالم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: ذائقه مردم به سمت استفاده از چای ایرانی تغییر کرده است و انواع چای ایرانی در بسته بندی‌های مختلف در حال توزیع است. اکنون چای ایرانی دارای برند شده و بالغ بر 50 کارخانه تولید چای دارای نشان سلامت و سیب سلامت هستند.
وی می‌گوید: چای ایرانی محصولی سالم است که دارای باقیمانده سموم و فلزات سنگین نیست چون باغات چای عمدتاً دچار آفت نمی‌شوند و به همین علت هم سم پاشی در آنها انجام نمی‌شود درنتیجه محصول باغات چای عاری از سموم کشاورزی است.

بازگشایی ثبت سفارش چای با اعلام سقف قیمتی
 کشورهای هند، سریلانکا و امارات متحده عربی بخش عمده‌ای از چای مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند و با توجه به تأمین حدود 30 درصد از مصرف سالیانه در داخل، ناگزیر از واردات چای به کشور هستیم و در این مسیر تسریع در فرایند واردات برای جلوگیری از نوسانات قیمتی حائز اهمیت است. به تازگی مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از ابلاغ سقف قیمتی ارزی انواع چای توسط معاونت توسعه بازرگانی به این دفتر برای شروع فرایند بررسی ثبت سفارشات انواع چای فاقد اظهار و ثبت‌ سفارشات جدید خبر داده است.
میثم جاهدی گفته است: ثبت سفارشات دارای تأمین و اظهار گمرکی 100 درصدی انواع چای از مبادی مختلف پس از توقف هفت ماهه از ابتدای هفته گذشته آغاز شده و نزدیک به 200 پرونده از 50 شرکت مورد بررسی قرار گرفته است که با ابلاغ سقف قیمتی ارزی واردات انواع چای، سایر پرونده‌ها از جمله پرونده‌های جدید ثبت سفارشات به صورت کامل بازگشایی شد.
وی به وصول مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخ 27 خرداد، در روز 10 تیر توسط وزارت جهاد کشاورزی اشاره و اعلام‌کرده است: براساس مصوبه مذکور گروه کالایی ثبت سفارشات چای برای تسریع در تأمین ارز از این به بعد به گروه 22 و بررسی و تعیین تکلیف موارد واردات قبلی نیز، مشروط بر تعهد اتحادیه مربوطه به جلوگیری از افزایش قیمت چای مطابق نظر سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان‌ به وزارت جهاد کشاورزی تفویض شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی