صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

طرح موفق خرید برنج از کشاورزان

وزارت جهاد کشاورزی از تولید بالغ بر ۲.۵ میلیون تنی برنج در سال ۱۴۰۲ خبر داده و اعلام کرده بود که میزان واردات برنج امسال کاهش خواهد یافت

 
 
 
    
شالیکاران تجربه تلخی را در سال گذشته برای فروش محصول شان پشت سر گذاشتند و نگران انباشت برنج‌ها و آفت‌زدگی محصول‌شان بودند ضمن اینکه نیاز به منابع مالی برای تأمین هزینه‌های کاشت در سال زراعی جدید داشتند، اما انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایرانی با هماهنگی استاندار مازندران برای جلوگیری از متضرر شدن برنجکاران در آستانه برداشت برنج‌های جدید، اقدام به خرید برنج‌های سال قبل کردند. کشاورزان سال ۱۴۰۲ را در حالی آغاز کردند که ۵۰ درصد از برنج‌های تولید سال گذشته در انبارها مانده و به سال جدید منتقل شد.
در شرایط فعلی هم وزارت جهاد کشاورزی تصمیماتی را مبنی بر تخصیص اعتبار برای خرید برنج از شالیکاران درنظر گرفته است تا نقدینگی برای کشاورزان فراهم شود. اداره تعاون روستایی در استان‌های مازندران و گیلان هم این آمادگی را دارد تا با اختصاص بودجه کافی محصول از کشاورزان خریداری کنند.
 رحمت‌الله اسدی مدیر تعاونی شالیکوبی داران بهشهر در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» درباره روند خرید برنج‌های دپو شده از کشاورزان می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی با سازمان غله توافق کردند با قیمت‌های توافقی محصول برنجکاران را از آنها خریداری کنند. این اتفاق برای ارقام پرمحصول برنج مانند شیرودی و ندا در سال 1401 اتفاق افتاد اما این طرح برای برنج‌های کیفی مانند طارم و هاشمی اجرا نشد چون این ارقام در بازار جذب می‌شوند. این طرح منجر به جمع شدن ارقام پرمحصول از انبار شالیکاران گردید.
وی با تأکید بر ضرورت فروش محصول کشاورزان می‌افزاید: طرح خرید برنج از کشاورزان، طرح موفقی بود ضمن اینکه اداره غله کشاورزانی که بر اساس مؤلفه‌های اعلام شده محصول خود را ارائه می‌دادند، تشویق می‌کرد.
اسدی درباره ارقام تعیین شده برای فروش محصول می‌گوید: ارقام توافقی خریداری شده برای برنج‌های پرمحصول 37 هزار تا 45 هزار تومان بود و کارشناسان اداره غله قیمت‌های کارشناسی را تعیین می‌کردند.
مدیر تعاونی شالیکوبی داران بهشهر با اشاره به نزدیک شدن به زمان کشت برنج می‌گوید: آغاز کاشت برنج از اواخر اسفند از غرب استان مازندران آغاز می‌شود و اوایل فروردین به شرق استان مازندران می‌رسد. در این بازه زمانی کشاورزان زمین‌ها را برای کشت آماده می‌کنند.
واردات یک میلیون تن برنج در ۱۱ماهه امسال
واردات برنج، به عنوان بخشی از سیاست وزارت جهادکشاورزی برای مدیریت بازار مصرف و تأمین سبد خانوار جامعه است و فقط به میزان کسری بازار و فاصله تولید داخل تا نیاز مصرفی کشور از آن استفاده خواهد شد که البته این میزان در برخی مواقع به دلیل جایگزینی این محصول با سایر مواد غذایی، جهش‌های قیمتی و دیگر متغیرها، از یک دامنه نوسان نسبت به میانگین 10 ساله برخوردار است.
نیاز کشور به محصول استراتژیک برنج سالانه ۳ تا ۳.۵ میلیون تن و میزان تولید برنج 2 میلیون و 250 هزار تن است. به عبارت دیگر حدود ۴۰ درصد نیاز بازار از محل واردات به صورت سالانه و حدود ۶۰ درصد نیاز بازار از محل برنج داخلی تأمین می‌شود. به طور متوسط سالانه ورود برنج خارجی به کشور افزون بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است.
بر اساس آمار گمرک طی 11 ماهه امسال میزان واردات برنج یک میلیون تن بوده است. بر همین اساس در بین ۵ قلم اول کالاهای اساسی در مدت یاد شده به لحاظ ارزش ذرت ۱۶ درصد، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام ۳۲ صدم درصد و انواع دانه‌های روغنی ۵ درصد افزایش و برنج و گندم به ترتیب ۴۵ و ۳۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. این گزارش در خصوص بیشترین کاهش به لحاظ ارزش در بین کالاهای اساسی در ۱۱ ماهه سال‌جاری می‌افزاید: در این مدت واردات چای خشک، برنج، گندم، شکر خام، حبوبات و جو به ترتیب بیشترین کاهش را در بین کالاهای اساسی به خود اختصاص دادند.
وزارت جهاد کشاورزی برای سال‌جاری نیز از تولید بالغ بر ۲.۵ میلیون تنی برنج در سال ۱۴۰۲ خبر داده و اعلام کرده بود که میزان واردات برنج امسال کاهش خواهد یافت.
در این اطلاعیه آمده بود: با عنایت به ثبات به وجود آمده در بازار برنج در داخل کشور و نگرانی‌ها بابت خرید محصول تولیدکنندگان داخلی، سیاستگذاری واردات برنج در سال‌جاری واردات کمتر از میانگین سنوات گذشته است و به گونه‌ای سقف ثبت سفارشات در سامانه بررسی سیستمی درخواست مجوزهای وزارت جهاد برنامه‌ریزی شده است که با کاهش بیش از ۴۰۰ هزار تنی از متوسط یک دهه گذشته، وارداتی بالغ بر یک میلیون تن را برای سال‌جاری هدفگذاری کرده‌ایم.
جستجو
آرشیو تاریخی