صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و هشت - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هشت - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی»:

مصرف سرانه گوشت قرمز به 9.6 کیلوگرم رسید

امین محمودی
روزنامه نگار

مصرف سرانه گوشت قرمز یکی از موضوعاتی است که طی دو سال اخیر به نقل اخبار حوزه کشاورزی تبدیل شده به‌طوری که رسانه‌ها معتقدند افزایش قیمت گوشت قرمز طی سالیان اخیر سبب شده که از میزان مصرف این کالای اساسی در کشور کاسته شود.
به همین دلیل خبرنگار «ایران اقتصادی» به سراغ افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک رفته تا به بررسی مصرف سرانه این کالای اساسی در کشور بپردازد.
صدر دادرس در این خصوص می‌گوید: همواره آمارهای زیادی درخصوص مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور مطرح می‌شود که این آمارها که بعضاً از سوی کارشناسان مختلف، مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی و انجمن‌ها و اندیشکده‌های مختلف عنوان می‌شود.
وی افزود: با این حال مصرف سرانه گوشت قرمز نیازمند آمارهای واردات گوشت قرمز (اعلام شده رسمی توسط گمرک)، میزان کشتار دام در کشتارگاه‌های رسمی (اعلام شده توسط مرکز)، پیش‌بینی میزان کشتار دام در بین روستائیان، عشایر یا همان کشتارگاه‌های غیررسمی، میزان صادرات گوشت قرمز و صادرات دام زنده دارد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک تصریح کرد: براساس گزارشات مرکز آمار در سال گذشته 598 هزار تن گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور تولید و به بازار عرضه شده است، از طرف دیگر میزان واردات گوشت در سال گذشته به 48 هزار و 500 تن گوشت قرمز می‌رسد.
صدر دادرس خاطرنشان کرد: در سال گذشته همچنین شاهد آن بودیم که صادرات گوشت قرمز صورت نگرفته ولی 15 هزار و 580 تن دام زنده صادر شده که اگر ضریب بازدهی لاشه آنها را 45 درصد در نظر بگیریم می‌توان گفت 7 هزار و 146 تن گوشت قرمز از کشور صادر شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به همین دلیل اگر جمعیت کشورمان را 85 میلیون نفر بدانیم، مجموع این اعداد تقسیم بر جمعیت نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت قرمز 7.5 کیلوگرم است.
این مقام صنفی در ادامه یادآور شد: با این حال مراجع مختلف عدد میزان تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های غیررسمی را نیز درنظر می‌گیرند که اگر آن را 10 درصد میزان کشتار در کشتارگاه‌های رسمی درنظر بگیریم، 59 هزار و 800 تن و اگر آن را 30 درصد اعلامی وزارت جهاد کشاورزی در نظر بگیریم، 179 هزار و 400 تن گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها تولید شده است.
صدر دادرس بیان کرد: بنابراین سرانه مصرف گوشت قرمز همراه با محاسبه 10 درصدی میزان کشتار غیررسمی نسبت به میزان کشتار رسمی درنظر بگیریم 8 کیلو و 225 گرم، و اگر با محاسبه 30 درصدی میزان کشتار غیررسمی نسبت به میزان کشتارگاه‌های رسمی درنظر بگیریم، 9 کیلو و 630 گرم می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک به آمار سال‌جاری نیز اشاره کرد و گفت: در 10 ماهه سال‌جاری نیز تولید داخلی گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی براساس گزارش مرکز آمار به 400 هزار و 700 تن می‌رسد که اگر میزان تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های غیررسمی را 10 درصد این میزان بدانیم، میزان تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی و غیر رسمی مجموعاً 440 هزار و 700 تن و اگر میزان تولید در کشتارگاه‌های غیررسمی را 30 درصد بدانیم میزان تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی و غیررسمی 520 هزار و 910 تن می‌شود.
وی گریزی به آمار واردات گوشت گرم و منجمد وارداتی زد و گفت: میزان واردات این گوشت‌ها 90 هزار و 176 تن بوده، از طرف دیگر واردات دام زنده نیز داشته‌ایم که گوشت تولید شده توسط آنها نیز به 12 هزار و 447 تن می‌رسد.
صدر دادرس خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان گفت میزان سرانه مصرف گوشت قرمز با محاسبه 10 درصد تولید شده این محصول در کشتارگاه‌های رسمی نسبت به کشتارگاه‌های غیررسمی به 6 کیلو و 200 گرم و با محاسبه 30 درصد تولید شده این محصول در کشتارگاه‌های رسمی نسبت به کشتارگاه‌های غیررسمی به 7 کیلو و 100 گرم می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی