صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و نه - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و نه - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۹

حضور کالاهای ایرانی در سوریه افزایش می یابد

خیز تهران برای تجارت 5 میلیارد دلاری با دمشق

تجار و فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند مردم سوریه به معاملات اقتصادی با ایران بسیار تمایل دارند و در سال‌هایی که تجارت با این کشور دوست کمرنگ شده بود، سایر کشورها صادرات خود را به سوریه افزایش دادند. همین اتفاق سبب شد دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود به سمت احیای تجارت و همکاری‌های مشترک گام بردارد. دولت رئیسی سعی کرد تجارت از دست رفته 8 ساله را جبران و فضایی را فراهم کند که تجار و فعالان اقتصادی بتوانند مجدداً بازار خود را احیا کنند.
سوریه با توجه به شرایط ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خود در نقطه اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار دارد و می‌تواند دروازه ورود تجار کشورمان به بازارهای این سه قاره باشد. از همین‌رو همکاری اقتصادی و تجاری با این کشور می‌تواند فرصت بی‌نظیری باشد بخصوص اینکه دو کشور از مدت‌ها پیش سیاست دلارزدایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بر این اساس یکی از اقدامات مهم در توسعه روابط اقتصادی مبادلات پایاپای است. اگر این رویه با جدیت پیگیری شود، بخش خصوصی دو کشور فرصت‌های بیشتری برای همکاری مشترک خواهند داشت.
۶۷ درصد اقتصاد سوریه متکی به کشاورزی است و ۲۰ درصد با صنعت تأمین می‌شود. از این‌رو سوریه دارای تولیدات داخلی  و در زمینه نساجی نیز جزو کشورهای صادرکننده است. همچنین یکی دیگر از مزیت‌های مناسب در سوریه، ظرفیت‌های معدنی، فسفر و مواد اولیه کودهای کشاورزی فسفری است. این موارد نشان می‌دهد در کنار صادرات و مبادلات پایاپای، سوریه می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی فراهم کند.
از زمانی‌که دولت سیزدهم استقرار یافت و مذاکرات خود را با سوریه شروع کرد، توافق‌های مناسبی حاصل و وعده‌ها نیز محقق شده است. نمونه آن تأسیس بانک مشترک و زیرساخت پرداخت مستقل، بیمه، تجارت آزاد، گمرک و مباحث گمرکی و زیرساختی است که خوشبختانه بسیاری از آنها به مرحله اجرایی رسیده و بخشی از این موارد هم باید در هیأت دولت دو کشور تصویب و سپس تبدیل به قانون شود تا به مرحله اجرا برسد. کیوان کاشفی، عضو اتاق بازرگانی در خصوص بازار سوریه و اینکه برخی‌ها تصور می‌کنند این بازار کوچک است، گفت: اقتصاد سوریه قابلیت بسیار بزرگی برای همکاری دوجانبه و چندجانبه دارد و از همان ابتدا اقتصادی تولید‌محور بوده است. کشور سوریه زمانی یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده بود، اما به دلیل شرایط جنگ از این وضعیت فاصله گرفت و از آنجا که دوران بازسازی این کشور آغاز شده، ‌فرصت خوبی  است تا انواع خدمات را به دولت و بخش‌های خصوصی این کشور ارائه دهیم.
وی تصریح کرد: در سوریه روی فروش کالا حساب نمی‌کنیم، ولی فروش کالا بخشی از کار ماست. هدف اصلی ما انجام سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های مختلف است.
عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت هم در این خصوص اعتقاد دارد سوریه یکی از کشورهای هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران است و بعد از بحران‌های نظامی و حاکم شدن آرامش در منطقه، توجه تجار و بازرگانان به سوریه بیش از پیش شده است.
وی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی در زمینه وضعیت سیاسی و اقتصادی سوریه برای تجار و بازرگانان ایرانی بیان داشت: سوریه سالانه یک میلیارد دلار صادرات و 5 میلیارد دلار واردات دارد و با توجه به سیاست‌های همسو با جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند به یکی از کشورهای هدف صادراتی ما تبدیل شود.
ربیهاوی افزود: بی‌تردید ظرفیت‌هایی برای واردات کالا از سوریه به ایران خواهیم داشت که می‌تواند تراز تجاری بین دو کشور را به حداقل اختلاف برساند. همچنین سازمان توسعه تجارت در تلاش است ‌راهی برای صادرات از سوریه به سایر کشورها باز کند. بندر لاذقیه سوریه در دریای مدیترانه یک فرصت برای صادرات به کشورهای شمال آفریقاست و اگر بتوانیم صادرات ایران از سوریه را به سایر کشورها فعال کنیم، یک مزیت تجارت با سوریه بازگشایی کرده‌ایم. وی اظهار داشت: با بازگشایی راه ترانزیت عراق، یک‌روزه کالاها از ایران به سوریه خواهد رسید و هم‌اکنون کامیون‌های سوری و عراقی در مرز مهران آماده حمل کالا به سوریه هستند و این در حالی است که در گذشته دو مسیر طولانی و هزینه‌بر برای صادرات کالاهای ایرانی به سوریه تعریف شده بود.
این مقام مسئول از معرفی نشدن کالاهای ایرانی در بازار سوریه انتقاد کرد و گفت: سفیر سوریه به ما اعلام کرد کیفیت و قیمت کالای ایران قابل رقابت است اما از آنجایی که کالای ایرانی به درستی در این بازار معرفی نشده نتوانسته است سهم قابل توجهی از این بازار به دست آورد، اما با برنامه‌ریزی‌های سازمان توسعه تجارت ایران، کالای ایرانی را در سبد خانوار سوری خواهیم برد و اگر این موفقیت حاصل شود ایران می‌تواند بازار سوریه را در زمینه مواد غذایی تصاحب کند.
مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به موافقتنامه تجارت آزاد ایران و سوریه گفت: تعرفه‌های گمرکی مورد توافق با سوریه به تعرفه صفر تبدیل شده و این موضوع جزو مزیت‌های تجارت با سوریه است، همچنین برای تبادلات ارزی با سوریه به توافق‌هایی رسیده‌ایم.
هدف‌گذاری این است که صادرات ایران به سوریه به بیش از یک میلیارد دلار برسد؛ عددی که با برنامه‌ریزی قابل تحقق است و فراتر از باورها هم نیست.
در ۹ ماهه امسال بیش از ۶ میلیون تن محصولات شیلاتی، دامی، زراعی، باغی و غذایی به ارزش چهار میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۹۴۸ هزار دلار به ۱۳۰ کشور صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷.۲ درصدی در وزن و رشد ۲۲ درصدی در ارزش داشته است. به استناد این آمار، ۳۳ میلیون دلار محصولات غذایی و کشاورزی ایران به سوریه صادر شده است.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌و‌شهرسازی نیز چندی پیش در دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه از توافقات خوب بین دو کشور خبر داد و گفت که در ۱۵ سال گذشته فقط در مذاکرات رسمی به همکاری دو کشور اشاره می‌شد، در حالی که در چند ماه گذشته توافقات دو کشور رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته که این مهم نویدبخش توسعه روابط طرفین در موضوعات اقتصادی است.

 

بــــرش

سهم از دست رفته را جبران کنید
حسین احمدیان، عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که مردم سوریه کالاهای ایرانی را می‌پسندند و در سال‌هایی که از حجم صادرات‌مان به این کشور کاسته شده بود ابراز نارضایتی می‌کردند.
وی گفت: در حال حاضر جدی‌ترین رقیب ایران در سوریه، ترکیه است. برای آنکه بتوانیم سهم از دست رفته خود را از بازار سوریه جبران کنیم و اجازه ندهیم ترکیه و چین سهم‌شان را افزایش دهند باید صادرات و سرمایه‌گذاری‌مان را در سوریه افزایش دهیم.
احمدیان افزود: دولت سیزدهم حمایت خوب و گسترده‌ای از تجار و فعالان اقتصادی دارد و باید از این فرصت استفاده کرد. یکی از اقدامات مهمی که صورت گرفته، ‌تعرفه ترجیحی و به صفر رساندن بسیاری از تعرفه‌های تجارت بین کالاهای دو کشور برای ۸۸ قلم کالاست. این امر کمک می‌کند تجار با قیمت‌های رقابتی و مناسب بتوانند محصولات خود را روانه بازار این کشور کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی