صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و یازده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و یازده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۴

سبحانیان در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی:

حرکت پرشتاب نظام مالیاتی از نظام سنتی به مدل سیستمی و هوشمند

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: نظام مالیاتی باسرعت از نظام سنتی به نظام مالیاتی سیستمی و هوشمند در حرکت است. سیدمحمدهادی سبحانیان در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران که با همکاری دانشگاه‌های برتر کشور و با حضور مسئولان، صاحبنظران، اساتید و پژوهشگران حوزه اقتصادی و مالیاتی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد اظهار داشت: باید از منابع نفتی فاصله بگیریم و به سمت منابع مالیاتی برویم چرا که نفت اساساً یک سرمایه برای نسل‌های آینده است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور مالیات ستانی عادلانه را لازمه توسعه کشور دانست و افزود: با تلاش‌های صورت‌گرفته در سنوات اخیر، سهم مالیات در تأمین بودجه عمومی کشور از ۳۰ درصد به ۵۰ رسیده که رشد ۲۰ درصدی دستاورد بزرگ و آرزوی دیرین نظام مالیاتی کشور بوده است.
سبحانیان یکی از رویکردهای اصلی نظام مالیاتی را حرکت به سمت نظام مالیاتی داده‌مبنا و سیستمی برشمرد و گفت: نظام مالیاتی با حرکت پرشتاب از نظام سنتی به نظام مالیاتی سیستمی و هوشمند در حرکت است. در این راستا قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان یکی از نمودهای عینی نظام مالیاتی داده‌مبنا و سیستمی است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی، فعالان اقتصادی را شرکای راهبردی نظام مالیانی دانست و افزود: باید به صورت حداکثری تلاش کنیم خدمات مالیاتی را به صورت سیستمی و آنلاین به آنها ارائه دهیم. بحث الکترونیکی کردن گواهی‌های مالیاتی، ارائه الکترونیکی خدمات مالیاتی، مالیات ارث با این هدف انجام شده است. سبحانیان با بیان اینکه می‌خواهیم کمترین فشار بر فعالان بخش مولد اقتصاد وارد شود، بیان داشت: بستر حقوقی لازم را با همراهی مجلس، طوری تنظیم می‌کنیم که کمترین فشار به فعالان اقتصادی مولد وارد شود و از غیر مولدها و آنهایی که فعالیت‌های سوداگرایانه و سفته‌بازی دارند، مالیات‌ستانی انجام شود. وی افزود: ما باید به صورت برخط، خدمات مالیاتی را به مؤدیان مالیاتی ارائه کنیم. هدف‌گذاری کرده‌ایم که بسیاری از فرایندهای مالیاتی به صورت 100 درصد برخط شود و نیازی به مراجعه حضوری مؤدیان به ادارات مالیاتی نباشد.
سبحانیان گفت: تکریم مؤدیان در سازمان امور مالیاتی کشور یک ادبیات شده است. در همین راستا، میزهای خدمت در سراسر کشور پاسخگوی سؤالات و ابهامات مؤدیان مالیاتی و فعالان اقتصادی است.
وی استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در شناسایی مؤدیان جدید و جلوگیری از فراریان مالیاتی را از دیگر برنامه‌های مهم نظام مالیاتی خواند و افزود: با این اقدام، بالغ بر 110 هزار خانه لوکس در تهران شناسایی شده و وضعیت محاسبه مالیاتی آنها در حال بررسی است.
 
بانک‌هایی که تسهیلات مسکن ندادند، جریمه شدند
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه دست‌فروش‌ها مشمول مالیات نمی‌شوند، گفت: جرایمی مالیاتی برای بانک‌هایی که به تکالیف خود در پرداخت تسهیلات مسکن عمل نکرده‌اند صادر شده و این موضوع ادامه دارد.
سبحانیان در حاشیه سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران، اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی اراده جدی در قوانین تنظیم‌گری اقتصادی دارد که مالیات‌ستانی از بانک‌هایی که تکالیف در تسهیلات مسکن را انجام نداده‌اند و مالیات بر خانه خالی از جمله این موارد است.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: اختلاف دیدگاه در مالیات‌ستانی از بانک‌ها وجود داشت که بین سهمیه بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات و مراجعه افراد برای دریافت تسهیلات بود، این موضوع از سوی دولت و بانک مرکزی بررسی می‌شود.
وی تأکید کرد: سازمان مالیاتی مبتنی‌بر اختصاص سهم بانک مرکزی به بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، جرایمی را برای بانک‌ها در نظر نگرفته بود که مدیران بانک‌ها به هیأت‌های بدوی و شورای مالیاتی شکایت کردند، احکام نهایی را پیگیری می‌کنیم. سبحانیان در ادامه بیان کرد: در زمینه خانه‌های خالی نیازمند ارائه اطلاعات از وزارت راه و شهرسازی هستیم. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه دست‌فروش‌ها مشمول مالیات نمی‌شوند، گفت: برداشت اشتباهی از صحبت‌های سیدآمرسیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار صورت گرفته بود که درست نیست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی